نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت پلی اکریل ایران (شپلی)

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت پلی اکریل ایران (شپلی)

فعالیت اصلی شرکت احداث و توسعه کارخانجات تولید نخ و الیاف پلی استر، نوار و الیاف اکریلیک در ایران و فروش محصولات آن ها در داخل و خارج از کشور می‌باشد.

تولیدات کارخانه های شرکت پلی اکریل ایران

تولیدات این شرکت شامل انواع نخ و الیاف پلی استر، نوار و الیاف اکریلیک، تاپس پلی استر و چیپس پلی استر- الیاف شیشه می‌باشد.

 میزان سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در تاریخ 31 خرداد 1398 مشتمل بر 3,570,979,000 سهم یک هزار ریالی با نام تمام پرداخت شده می‌باشد.

شرح درصد
شرکت خدمات بندری پلی اکریل ماهشهر 16.01
شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان 6.59
شرکت کنزاینوستمنت 9.37
شرکت الیاف زاینده رود 7.9
شرکت بازرگانی پلی اکریل اصفهان 5.42
سایر اشخاص حقیقی و حقوقی (کمتر از 5 درصد) 54.72
جمع 100

ظرفیت تولید

ظرفیت تولید سالانه شرکت در سه شیفت کاری به شرح زیر است:

محصول تن
الیاف اکریلیک 62,000
الیاف پلی استر 32,000
نخ پلی استر 28,000
تاپس اکریلیک 6,600
تاپس پلی استر 2,000
جمع 130,600

عملکرد شرکت

شرکت با وجود ظرفیت تولیدی ذکر شده در سال مالی منتهی به 30 آذر 97 تنها به تولید 26,864 تن محصول پرداخته است و در سال مالی قبل این رقم 3,778 تن بوده است. با این حال در 8 ماهه منتهی به 30 آبان 98 این شرکت موفق به تولید 35,683 تن محصول شده است.

این شرکت هزینه گزافی بابت ظرفیت بلا استفاده در صورت سود (زیان) شناسایی می‌کند که بخش عمده آن ناشی از خط تولید “الیاف و نوار اکریلیک دو” و “الیاف اکریلیک” است. خط تولید الیاف و نوار اکریلیک دو، ظرفیت حدود 36,000 تن دارد اما تولید شرکت از این خط زیر 1,000 تن می‌باشد که با فروش آن حتی هزینه های ثابت این بخش پوشش داده نمی‌شود. با وجود رشد تولید و فروش مقداری شرکت و گزارش سود ناخالص در صورت سود و زیان شرکت، هزینه های جذب نشده تولید عامل کاهنده این سود بوده و باعث شده شرکت نهایتا زیان‌ده باشد.

دو قلم مهم در سبد محصولات تولیدی این شرکت نخ پلی استر ، الیاف و نوار پلی استر می‌باشد که روند مقدار تولید، مقدار فروش و مقدار تولید آن را طی یک سال گذشته مشاهده می‌کنید.

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت پلی اکریل ایران (شپلی)
نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت پلی اکریل ایران (شپلی)
نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت پلی اکریل ایران (شپلی)

جمع بندی

شرکت پلی اکریل ایران زمانی می‌تواند به سوددهی برسد که بتواند از ظرفیت های بلا استفاده خود استفاده کند. افزایش تولید منجر به افزایش فروش شده و همچنین باعث می‌شود هزینه های شرکت از بابت عدم استفاده از ظرفیت های خود کاهش یابد. این امر منجر به رشد سود عملیاتی شرکت می‌شود. در صورت به سود رسیدن شرکت نیز، شرکت قادر خواهد بود سرمایه در گردش را از طریق وجوه داخلی تامین کرده و به تسویه وام های خود بپردازد. لذا تنها مشکلی که شرکت دارد نرسیدن به ظرفیت تولید است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *