مروری بر وضعیت بازار سهام (دی ماه 1398)

مروری بر وضعیت بازار سهام (دی ماه 1398)

در ماهی که گذشت همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌‌شود به طور کلی روند بورس و فرابورس صعودی بوده است. اما در اواسط ماه  با اعلام خبر ترور سردار قاسم سلیمانی و افزایش ریسک سیاسی، بازار وارد فاز اصلاحی شد و به مدت یک هفته شاخص روند نزولی داشت. با این حال حمایت حقوقی ها و صندوق توسعه ملی از بازار در این مدت قابل توجه بود. در طول این هفته که بازار روند نزولی داشت و سهم های بازار با صف فروش مواجه بودند بسیاری از سهم هایی که دلایل بنیادی برای رشد خود داشتند نسبت به سایر سهم ها آسان تر به فروش رفتند. این مهم باعث شد که پس از بازگشت بازار سرمایه گذاران در خرید سهم های خود به نقدشوندگی به عنوان یکی از ملاک های خود برای انتخاب سهم نگاه کنند و حرکت بازار به سمت سهم های بزرگ بیشتر شود.

مروری بر وضعیت بازار سهام (دی ماه 1398)

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود بیشترین جریان نقد خروجی در روز توسط اشخاص حقیقی 2,078 میلیارد تومان در اولین روز کاری بازار سرمایه پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و بیشترین جریان نقد ورودی در روز توسط اشخاص حقیقی به میزان 1,151 میلیارد تومان در تاریخ 22 ام ماه پس از کاهش نگرانی ها از واکنش ایران بوده است. همچنین خالص حجم نقدینگی ورودی به بورس توسط اشخاص حقیقی تا پیش از این اتفاق 1,656 میلیارد تومان و نقدینگی خروجی از بورس توسط اشخاص حقیقی در هفته بعد از آن 4،535 میلیارد تومان بوده است. با آرام شدن هیجانات 4,966 میلیارد تومان جریان نقدی مجددا به بازار سرمایه تزریق شد.

مروری بر وضعیت بازار سهام (دی ماه 1398)

شاخص ده صنعت پربازده

مروری بر وضعیت بازار سهام (دی ماه 1398)

در دی ماه شاخص محصولات چوبی (شامل شرکت فیبر ایران) با کسب بازدهی 54 درصد و صنعت سیمان با بازدهی 48 درصد توانستد به ترتیب در صدر پربازده ترین صنایع بورس بایستند.

گروه محصولات فلزی با بازدهی بالای 45 درصد در جایگاه سوم ، گروه سایر معادن (شامل تامین ماسه ریخته‌گری) با بازدهی بالای 40 درصد جایگاه چهارم و گروه زراعت (شامل شرکت کشاورزی‌ و دامپروی مگسال‌) با بازدهی 38 درصد در جایگاه پنجم و گروه اداره بازار های مالی (شامل بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران و …) با بازدهی بالای 35 درصد جایگاه ششم صنایع پر بازده بورس دهمین ماه سال را به خود اختصاص دادند.

همچنین صنعت ماشین آلات، صنعت کاشی و سرامیک، صنعت دستگاه های مالی و صنعت سایر مالی به ترتیب جایگاه هفتم تا دهم را در میان صنایع پربازده بورس کسب کرده‌اند.

در نمودار فوق بازدهی صنایع ذکر شده را در مقایسه با بازدهی کل بورس و فرابورس مشاهده می‌کنید.

نسبت P/E و P/S بازار

مروری بر وضعیت بازار سهام (دی ماه 1398)

نمودار فوق نسبت P/E و P/S  به روش TTM را نشان می‌دهد. تاریخ شروع نمودار از ابتدای سال 92 تا انتهای دی‌ماه 98 است. به طور کلی P/S نوساناتی بین 0.9 تا 292. و P/E   نوساناتی بین 4.7 تا 10.4 داشته است.

میانگین P/S  در دوره زمانی نمودار حدود 1.4 و میانگین P/E حدود 6.7 می‌باشد. در طول این مدت زمانی هر دو نسبت تقریبا مانند هم عمل کرده و هر گاه P/E سقف یا کف ساخته است، P/S  نیز رفتاری مشابه داشته است.

با این حال در پایان دی ماه P/E و P/S  بالاتر از میانگین تاریخی خود بوده‌اند. روند رشد این دو نسبت در ماه اول زمستان سرعت زیادی به خود گرفت که آن را می‌توان نتیجه ورود جریان نقدینگی برای حفظ ارزش پول در شرایط تورمی دانست. P/S به عدد 2.29 رسیده و بالاترین عددی است که در این بازه زمانی تجربه کرده است. با توجه به این که فروش شرکت ها طبق گزارش های 9 ماهه انتشار یافته چندان چشمگیر نیست اگر رفتار فعالین بازار به دور از هیجان باشد بایستی این نسبت از طریق کاهش قیمت سهم ها پایین آید. با این حال مردم و همچنین دولت که جایی بهتر از بازار سرمایه برای سرمایه گذاری و تامین مالی نمی‌شناسند علاقه دارند که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد و ممکن است حمایت آن ها از بازار همچنان باعث رشد این نسبت و بازار شوند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
    • سلام و عرض ادب. درخواست شما به تیم تحلیل سیگنال منتقل شد. همچنین میتونید از کانال ما به آدرس signal_tahlil هم استفاده کنید.