مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در تیرماه 1400

مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در تیرماه 1400

در این مطلب به بررسی مهمترین اخبار در بازار صندوق های سرمایه گذاری طی یک ماه گذشته می پردازیم. تیرماه 1400 برای صندوق های سرمایه گذاری با اخبار مهمی نظیر معرفی 4 صندوق جدید، 2 نوع صندوق تازه، تغییر در قوانین کارمزد مدیر صندوق های سهامی، راه اندازی آتی صندوق طلا و… همراه بود.

صندوق های جدیدالورود بازار سرمایه

کامیاب، سیناد، کهربا و کمان، 4 صندوق جدیدی بودند که در تیرماه 1400 پذیره نویسی شدند.

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری کامیاب آشنا با نماد ” کامیاب”

صندوق درآمد ثابت نوع دوم «کامیاب آشنا»، یک صندوق قابل معامله (ETF) است که به‌عنوان یک ابزار نوین مالی و با آغاز پذیره‌نویسی آن، وارد بازار سرمایه شده است.

این صندوق تحت مدیریت شرکت «سبدگردان سهم‌آشنا» قرار دارد. شرکت سبدگردان سهم‌آشنا، پیش از این نیز مدیریت صندوق‌های درآمد ثابت موفقی مانند «امین آشنا» و «حکمت آشنا» را عهده‌دار بوده است. همچنین لازم به ذکر است که مسئولیت بازارگردانی این صندوق برعهده صندوق بازارگردانی «سهم آشنا یکم» است.

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری سپهر سودمند سینا با نماد “سیناد”

صندوق سرمایه‌گذاری سپهر سودمند سینا از نوع با درآمد ثابت و ETF است و با نماد سیناد در بازار فرابورس قابل معامله می باشد.

حداقل سرمایه صندوق “سیناد” ۵۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

پرداخت سود صندوق سیناد به‌صورت ماهیانه است. مبلغ سود بعد از آغاز فعالیت صندوق در دوره‌های زمانی و مقاطع ماهانه در آخرین روز ماه محاسبه و پس از دو روز کاری به‌حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

با توجه به روند رو به رشد بازار و اقدامات سبدگردان سینا در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی تلاش می‌شود حداقل سود سالانه ۲۰ درصد و مرکب ۲۲ درصد محقق شود.

مدیر صندوق شرکت سبدگردان سینا و بازارگردان تأمین سرمایه دماوند هستند. همچنین ارکان نظارتی متولی و حسابرس را شامل می‌شود که متولی موسسه حسابرسی آزموده کاران و حسابرس موسسه آزمون پرداز است.

صندوق بازارگردانی امید سینا در حال ثبت نزد اداره ثبت شرکت‌ها است که پس‌ازآن با دریافت مجوز، شروع به کار خواهد کرد، قرار است این شرکت در کنار تأمین سرمایه دماوند بازارگردانی صندوق را بر عهده بگیرد تا نقدشوندگی «سیناد» توسط این دو صندوق تضمین شود.

پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی “کمان کاریزما”

صندوق سرمایه‌گذاری کمان کاریزما با سرمایه یک هزار میلیارد تومان پذیره‌نویسی شد که از این منظر، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می شود.

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کمان کاریزما در نماد «کمان» سومین صندوق خصوصی‌ است که در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد. پیش از این پذیره‌نویسی 2 صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین با نماد «نوآور» و ثروت آفرین فیروزه در نماد «ثروت» انجام شد.

با حضور این صندوق سرمایه‌گذاری، مجموع سرمایه صندوق‌های خصوصی از ۱۵۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

این صندوق سرمایه‌گذاری از بعد ساختاری، صندوق با سرمایه ثابت به شمار می‎آید و برخلاف ETF ها که سرمایه آنها باز است به مرور زمان افزایش می‌یابند، سرمایه آن ثابت است.

این صندوق سرمایه‌گذاری ضامن نقدشوندگی ندارد؛ چرا که این صندوق یک ابزار سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیست. اهیت صندوق به گونه ای است که این صندوق ۴ سال فرصت سرمایه‌گذاری دارد، بدون اینکه در ابتدا یا میانه سودی پرداخت کند و سود آن در پایان دوره خواهد بود.

قایل شدن محدودیت در میزان سرمایه‌گذاری به مثابه خط کشی عمل می کند تا از ورود سرمایه‌گذران خرد جلوگیری کند و از آنجا که این صندوق سرمایه‌گذاری ریسکی است و همچنین سودآوری آن در انتهای دوره حاصل می‌شود، برای سرمایه‌گذاران خرد مناسب نیست. بنابراین محدودیتی در واحدهای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده است که معادل حداقل ۱۰۰۰ واحد است.

تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل پذیره‌نویسی این صندوق ۱۰ میلیون واحد و قیمت مبنای هر واحد، یک میلیون ریال در نظر گرفته شده بود که از این میزان ۳ میلیون واحد ممتاز پیش از این توسط موسسین صندوق تأدیه شده بود و ۷ میلیون واحد عادی نیز از سوی عموم سرمایه‌گذاران خریداری شد.

این صندوق که دوره فعالیت آن ۶ سال بوده و در حوزه صنایع کشاورزی، تبدیل و غذایی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارویی و سلامت و … فعال است، ۳۵ درصد از سرمایه مورد نیاز خود را طی فرایند پذیره‌نویسی جذب کرده و مابقی ۶۵ درصد دیگر نیز در تعهد سرمایه‌گذاران است که طی دوره سرمایه‌گذاری و پیرو فراخوان‌های مدیر صندوق باید پرداخت شود.

مدیر صندوق کمان، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کمان کاریزما و متولی آن موسسه حسابرسی و خدمات مالی و مدیریت ایران مشهود است و از دیگر ارکان این صندوق نیز می‌توان به موسسه حسابرسی رازدار به عنوان حسابرس این صندوق اشاره کرد.

پذیره‌نویسی پنجمین صندوق طلا در بورس کالا با نماد “کهربا”

پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلای «کهربا» انجام شد.

صندوق سرمایه گذاری طلای کهربا از نوع صندوق سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا بوده و موسسان آن، شرکت سبدگردان کاریزما و گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما است.

از دیگر ارکان این صندوق می توان به شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سامان پندار به عنوان متولی، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی اکسیر سودا به عنوان بازارگردان و موسسه حسابرسی رازدار به عنوان حسابرس اشاره کرد.

ارزش مبنای هر واحد صندوق طلای کهربا ۱۰ هزار ریال می باشد.

انواع جدید صندوق های سرمایه گذاری

صندوق اهرمی و صندوق املاک و مستغلات، 2 نوع جدید در ابزارهای نوین مالی بودند که در ماه اخیر در دسته صندوق های سرمایه گذاری به بازار سرمایه کشور معرفی شدند و قرار است در آینده از آن رونمایی شود.

صندوق‎ اهرمی

صندوق‌ های سرمایه گذاری اهرمی اولین صندوق‌هایی هستند که به صورت همزمان از دو روش صدور و ابطال و قابل معامله در بورس‌، برای سرمایه گذاری و انتقال مالکیت واحدهای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

صندوق های سرمایه گذاری اهرمی نسل جدیدی از صندوق های سهامی هستند که با هدف طراحی ابزارهای جدید مالی در بازار عرضه شدند.

استفاده از اهرم در صندوق‌های اهرمی به بازدهی و تنوع‌بخشی بیشتر در بازار سرمایه منجر می‌شود، به طوری‌که سبب جذب سهامداران ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز می‌شود. همچنین با گسترش صندوق های اهرمی، اعتبارسنجی مشتریان به شیوه‌ای سازمان یافته میسر می شود و از مخاطرات بازار سرمایه می‌کاهد.

ترکیب دارایی صندوق‌های اهرمی به روش سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بدهی است. همچنین در این صندوق‌ها از اهرم برای ایجاد بازدهی بیشتر استفاده می‌شود. این موضوع سبب متنوع شدن مخاطبین این صندوق‌ها می‌شود، به گونه ای که سهامدارانی با روحیه ریسک پذیری یا ریسک گریزی را با توجه به شرایط و رویکردهای مختلف، جذب خود می‌کنند. این صندوق‌ها در گروه صندوق‌های پر ریسک دسته‎بندی می‌شوند و استفاده از اهرم یا بدهی در آنها سبب می‌شود بازدهی حاصل شده به صورت سود یا زیان حداکثری باشد.

صندوق املاک و مستغلات

موضوع اصلی فعالیت صندوق املاک و مستغلات جمع‌آوری وجوه از عموم، خرید و فروش دارایی‌های غیرمنقول، اجاره‌گیری و اجاره‌دهی دارایی‌های غیرمنقول است.

در این صندوق‌ها عمده پرتفوی صندوق، متمرکز بر سرمایه‌ گذاری در دارایی‌های غیرمنقول است. مدیر صندوق نیز موظف است جهت بهره‌برداری از املاک و مستغلات تحت تملک صندوق، نسبت به معرفی شخص یا اشخاص حقوقی ذی‌صلاح تحت عنوان مدیر بهره برداری اقدام کند.

ارکان این صندوق شامل مدیر صندوق، متولی و حسابرس است. بنابراین انجام عملیات مربوط به بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی در خارج از ساختار ارکان و در قالب انعقاد قرارداد صندوق با اشخاص حقوقی واجد شرایط صورت می‌گیرد.

 انتظار می‌رود تاسیس این نوع صندوق منجر به مولد کردن مبالغ سرمایه‌گذاری شده در املاک و مستغلات گشته و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات با ارقام پایین توسط عموم سرمایه‌گذاران را فراهم کند.

اساسنامه مربوط به این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طوری تدوین شده است که صندوق به استثنای 6 ماه اول شروع فعالیت صندوق و 6 ماه مانده به اتمام فعالیت صندوق، ملزم به رعایت نصاب سرمایه‌گذاری حداقل 60 درصد از دارایی‌های صندوق در دارایی‌های موضوع فعالیت اصلی صندوق، حداکثر 35 درصد از دارایی‌های صندوق در سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مرتبط با دارایی‌های مذکور (مانند اوراق مشارکت، استصناع، رهنی و اجاره و واحدهای صندوق‌های زمین و ساختمان در پروژه‌های ساختمانی) و حداکثر 5 درصد از کل دارایی‌های صندوق به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های ساختمانی است.

با توجه به اینکه ماهیت این صندوق، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمنقول و با سرمایه ثابت است، اشخاص حقوقی دارای مجوز سبدگردانی معتبر یا ناشران بورسی یا فرابورسی در صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات مجاز به ارائه تصدی سمت مدیریت صندوق بوده و پس از ابلاغ مقررات مربوطه می‌توانند نسبت به تاسیس صندوق فوق اقدام کنند.

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در رابطه با راه اندازی صندوق املاک و مستغلات گفت: دارایی‌های غیرمنقولی که صندوق تملک می‌کند، باید در ایران و گواهی پایان کار معتبر و سند رسمی داشته باشد. البته این املاک و مستغلات می‌تواند در قالب یکی از کاربری‌های مسکونی، تجاری اداری، صنعتی و ورزشی باشند.

راه اندازی قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا

هم اکنون فعالان بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری در طلا از ابزار گواهی سپرده کالایی سکه طلا و صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا بهره می‌برند و این ابزارها به خوبی نوسانات بازار نقدی طلا را پوشش می‌دهند؛ در این میان اما وجود یک ابزار پوشش ریسک نقدشونده مانند قراردادهای آتی در کلاس دارایی طلا برای فعالان بازارهای مالی بسیار کارآمد خواهد بود که از این رو راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا در دستور کار قرار گرفت.

افزایش زمان معاملات صندوق های سرمایه گذاری

پیرو صورتجلسه سیصد و یازدهمین جلسه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران و به استناد تبصره ماده سه و ماده چهار «دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار د رفرابورس»، زمان بندی جلسات معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از روز دوشنبه مورخ ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ به شرح زیر تغییر کرد.

پیش گشایش: ۸:۴۵ الی ۹:۰۰

مرحله گشایش: ۹:۰۰

مرحله حرج پیوسته: ۹:۰۰ الی ۱۵:۰۰

افزایش کیفی صندوق ها با عملکرد محوریِ کارمزد صندوق‌ها

نحوه محاسبه کارمزد معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری تغییر کرد. بر اساس مصوبه سازمان بورس این تغییر تنها در خصوص صندوق های «سهامی» مقرر شده است. پیش از این، نهادهای مالی بر اساس NAV و براساس ۲ درصد از حجم صندوق، کارمزد دریافت می کردند، اما در این روش کیفیت عملکرد صندوق نسبت به شاخص تاثیری در کارمزد نداشت.

این موضوع سبب می شد تا مدیران صندوق ها توجه خاصی به بازدهی صندوق نداشته باشند. براین اساس و در راستای بهبود کیفیت عملکرد صندوق های سرمایه گذاری سهامی، کارمزد مدیر صندوق از ۲ به ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر مقرر شده است که هر میزان بازدهی که از ۱۰ درصد از بازده مازاد صندوق نسبت به شاخص (۹۰ درصد از بازده شاخص) کسب شود، به عنوان کارمزد عملکرد مناسب به مدیر صندوق اعطا شود. درواقع، حاصل جمع این دو  کارمزد، رقم نهایی کارمزد صندوق های سهامی را تشکیل می دهند.

سازوکار این روش به این صورت است که کارمزدِ عملکرد به طور روزانه حساب می شود و در یک حسابِ حسابداری و نه بانکی، ذخیره و تعدیل شده و در اخر سال مالی صندوق قابل برداشت برای مدیران صندوق است. این اقدام سبب می شود تا در انتهای سال میزان دقیقتری از بازده صندوق ها مشخص شود. این موضوع سبب می شود تا مدیران صندوق انگیزه ای برای داشتن عملکردی بهتر از شاخص داشته باشند. در این مدل مدیران صندوق های با عملکرد بهتر، تشویق به دریافت کامزد عملکرد می شوند و در مقابل صندوق های سهامی با عملکرد نامناسب شناسایی می شوند.

تحقیق در عملکرد صندوق ها نشان می‌دهد با فرمول جدید اکثر مدیران صندوق‌ها درآمد بیشتری به دست می آورند که می تواند خبر خوبی برای صنعت مدیریت دارایی کشور باشد. در این رابطه، تفاوت دریافتی مدیر صندوق (شرکت تامین سرمایه و سبد گردان) و مدیران سرمایه گذاری صندوق‌ها نکته‌ای است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

آمار و ارقام جدید در صندوق های سرمایه گذاری

طی ماه گذشته، خالص منابع جذب شده صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در حال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بورس حضور دارند که ارزش روز آنها بیش از ۵۱۳ هزار میلیارد تومان شده است.

 ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها حضور دارند که در واقع روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را برگزیده‌اند.

۳۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق‌ها شامل صندوق با درآمد ثابت هستند. همچنین ۸۷ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های بازارگردان در بورس است که برای نقدشوندگی سهام فعالیت دارند و ۵۶ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های سهامی است. ارزش صندوق های مختلط و کالایی نیز به ترتیب با  ۲.۸ و ۱.۴  هزار میلیارد تومان است.

نوع صندوقارزش (هزار میلیارد تومان)
با درآمد ثابت350
بازارگردانی87
سهامی56
مختلط2.8
کالایی1.4

در صندوق‌های با درآمد ثابت ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام وجود دارد. همچنین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های شبکه بانکی در صندوق‌های با درآمد ثابت وجود دارد.

بیشترین حجم سرمایه گذاری شده توسط صندوق های سرمایه گذاری را «سهام» تشکیل می دهد که حدود ۳۶ درصد است. «اوراق بهادار با درآمد ثابت» نیز حدود ۳۲ درصد از سرمایه های صندوق ها را تشکیل می دهند و سپرده های بانکی به میزان ۲۹ درصد در رتبه بعدی سرمایه‌گذاری این صندوق ها قرار دارند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *