مقایسه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل در اردیبهشت ماه 99

مقایسه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل در اردیبهشت ماه 99

در این گزارش قصد داریم تا نگاهی به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری از نوع مختلط بیاندازیم و بازدهی برترین ها را با شاخص های بازار سرمایه مقایسه کنیم. صندوق های مختلط حدودا نیمی از دارایی های خود را در سهام و نیمی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند. از این رو می توان انتظار داشت که بازدهی آنها نیز چیزی در حدود نیمی از رشد بازار سرمایه به علاوه سود سرمایه گذاری های کم ریسک نظیر اوراق بدهی یا سپرده های بانکی باشد. چیزی که در اردیبهشت ماه 99 متفاوت از انتظارات بود.

اردیبهشت 99، پر هیجان برای بورس

اردیبهشت ماه 99 در ادامه رشد شگفت انگیزی که با شروع سال 99 در فروردین ماه آغاز شده بود؛ با قدرت بالایی در ارزش و حجم معاملات در بازار سرمایه کلید خورد. نیمه اردیبهشت ماه رشد بازار کمی متوقف شد و اصلاح صورت گرفت. در سال گذشته نیز در پی رشد شاخص کل اصلاح قیمت ها در نیمه اردیبهشت 98 رخ داد که طی آن 10 درصد اصلاح در شاخص کل صورت گرفت. بنابراین اصلاح یکی دوهفته ای در بازار سرمایه چیزی نبود که خیلی دور از انتظار باشد و اساسا بهتر است برای تداوم رشد در بازار، قیمت ها حالت طبیعی خود در حرکت نوسانی را حفظ نمایند. البته هنوز نمی توان گفت اصلاحی که در اردیبهشت ماه 99 شروع شد؛ پایان یافته است. اصلاحی که در شاخص کل بورس 8 درصد ثبت شده است. باید منتظر ماند و دید که آیا شاخص کل می تواند از سقف یک میلیون و پنجاه هزار واحدی خود عبور کند یا نه. اگر این اتفاق بیفتد میتوان گفت که اصلاح به پایان رسیده است.

بازدهی صندوق های مختلط در اردیبهشت ماه 99 تحت تاثیر جو مثبت ایجاد شده بر بازار سرمایه توانست بازدهی های بسیار خوبی را بدست آورد. صندوق های سرمایه گذاری تجربه ایرانیان، یکم نیکوکاری آگاه، نیکوکاری ایتام برکت، سپهر اندیشه نوین و مشترک نیکی گستران در اردیبهشت ماه 99 بالاترین بازدهی را در بین صندوق های سرمایه گذاری مختلط کسب کردند.

مقایسه بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل در اردیبهشت 99

صندوق های سرمایه گذاری ” تجربه ایرانیان” و ” یکم نیکوکاری آگاه ” با ثبت بازدهی بالاتر از سایر صندوق ها، در صدر بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط در یک ماه اخیر قرار گرفته اند.

مقایسه بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مختلط با شاخص کل در اردیبهشت 99

میانگین رشد شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس در اردیبهشت ماه 99 تقریبا با رشد پنج صندوق برتر از نوع مختلط برابر بوده است. به طور میانگین رشد بازار سرمایه در این ماه 36 درصد بود و بازدهی صندوق های مختلط برتر در این ماه نشان می‌دهد که بهره بردن از این ابزارهای مالی توانسته است فراتر از انتظارات سرمایه گذاران در این صندوق ها باشد. در حالت عادی انتظار داریم صندوق های مختلط به دلیل اینکه ریسک متوسطی دارند، بازدهی کمتری از بازار بورس کسب کنند. در حالی که همان طور که از عملکرد اردیبهشت ماه 99 برترین صندوق های مختلط پیداست، بازدهی این صندوق ها در روزهایی که بازار بورس با فراز و نشیب هایی همراه بود، پایداری قابل قبولی پیدا کرده است.

در اردیبهشت ماه 99 روند رو به رشد بازار سرمایه با گذشتن از مرز یک میلیون واحد در شاخص کل، حفظ شد و شاخص کل بورس بازدهی 42.43% و شاخص کل فرابورس بازدهی 29.5% را به ثبت رساندند.

پنج صندوق سرمایه گذاری مختلط برتر با بیشترین بازدهی ماهانه در اردیبهشت ماه 99  عبارت اند از:

رتبهنام صندوقمدیر صندوقبازدهی ماهانه
اولتجربه ایرانیانکارگزاری بانک آینده41.16
دومیکم نیکوکاری آگاهسبدگردان آگاه38.32
سومنیکوکاری ایتام برکت کارگزاری تدبیرگران فردا35.70
چهارمسپهر اندیشه نوینتامین سرمایه نوین34.71
پنجممشترک نیکی گسترانمشاور سرمایه گذاری نیکی گستر34.37
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *