مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و بانک | ماهانه (منتهی به 10 مهر 98)

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و بانک | ماهانه (منتهی به 10 مهر 98)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی جزو سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک با سود مطمئن محسوب می‌شوند، در این گزارش میزان بازدهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در یک ماه اخیر را با سود سپرده‌های بانکی مقایسه می‌کنیم.

یکی از راه‌های ورود امن و بدون ریسک به بازار سرمایه خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در میان انواع صندوق‌های سرمایه گذاری با ریسک بسیار کم فعالیت می‌کنند. این صندوق ها دارایی‌های تحت مدیریت‌شان را در دو دسته عمده تقسیم می‌کنند.

دسته اول سپرده‌های بانکی و وجه نقد است دومین گزینه سرمایه‌گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت محسوب می‌شود. همچنین این صندوق‌ها مجاز هستند درصد کمی از دارایی‌های خود را نیز در سهام پذیرفته شده در بازار بورس به جریان اندازند.

ریسک و بازده متناظر صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از سایر صندوق های سرمایه گذاری کمتر است و برای سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری بدون ریسک با سود مطمئن را دارند توصیه می‌شود.

با توجه به اینکه سود سپرده‌های بانکی رقیب اصلی صندوق‌های درآمد ثابت محسوب می‌شود می‌توان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را از نظر نحوه عملکرد مورد بررسی قرار داد.

لازم به ذکر است که بعضی از بانک‌ها نیز اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌کنند. صندوق های بانکی، معمولا نرخ سود بالاتری از سپرده‌های معمولی بانک دارد.

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سود سپرده‌های بانکی

در این گزارش میزان سود محقق شده صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را با نرخ سود سپرده های بانکی مقایسه می کنیم. هم اکنون کمترین نرخ سود سپرده های بانکی 10 درصد و بالاترین نرخ سود سپرده های بانکی 20 درصد در نظر گرفته است. گفتنی است این آمار طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است و استثنائات را در این آمار لحاظ نخواهیم کرد.

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سود سپرده‌های بانکی مهر 98

صندوق های سرمایه گذاری “مشترک صنعت و معدن” و “مشترک صبای هدف” با ثبت بازدهی بالاتر از سایر صندوق ها، در صدر بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت یک ماه اخیر قرار گرفته اند.

طبق نمودار بالا، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با بیشترین بازدهی ماهانه عبارت اند از:

ردیفنام صندوقدرصد بازدهی
1 صنعت و معدن %5.52
2 صبای هدف %4.25
3پیشگامان سرمایه نوآفرین %4.16
4نیکوکاری دانشگاه تهران %3.67
5سپهر خبرگان نفت %3.63
6جايزه علمي فناوري پيامبر اعظم(ص) %3.51
7 توسعه سرمایه نیکی %3.3
8 نوین نگر آسیا %3.05
9گنجينه آينده روشن %3.04

نتیجه‌گیری

رشد و بازدهی صندوق های با درآمد ثابت تابعی از رشد بازار سرمایه است و طبیعتا در زمانی که روند بازار سرمایه رو به رشد باشد سودهای صندوق های با درآمد ثابت نیز بالاتر از دیگر اوقات است. به طور کلی و در مقایسه با سود سپرده های بانکی می توان گفت، سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت درصد سود بالاتری را برای مشتریان به ارمغان می آورد. سرمایه گذارانی که مایلند بدون ریسک در بازار فعالیت کنند، می توانند با خرید واحدهای این نوع صندوق‌ها از مدیریت حرفه ای صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت بهره ببرند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام صندوق صنعت و معدن قیمت هر واحدش حدود 140 هزار توامن شده ولی مثلا صندوق افق خاورمیانه هر واحدش حدود 100 هزار توامن است. اگر ما واحد صندوق صنعت و معدن که سود بالاتر میدهد را بخریم احتمال ضرر از اصل سرمایه مان هم داریم اگر قیمت واحد هایش از 140 به 100 سقوط کند ؟ به طور کلی لطفا راهنمایی کنید صندوق درآمد ثابت هایی که قیمت واحد هایشان از 100 هزار توامن اسمی بالاتر رفنه احتمال سقوط دارد که اصل سرمایه هم کم شود ؟

    • سلام . در صندوق های با درآمد ثابت امکان زیان بسیار پایین است. قیمت اسمی صندوق یک تعریف قانونی داره ولی الزامی نیست که قیمت واحد همه صندوق ها به اون سمت حرکت کنه.

  • سلام و وقت بخیر
    ممنون از مطلب مفید بود
    سوال: صندوق مشترک صنعت و معدن که 100 تومن قیمت صدور هر واحد هست و صندوق مشترک نیکوکاری ندای امید که 300 تومن صدورشه هر دوشون پرداخت سود هاشون ماهانه است؟ و اینکه طراحی سایتشون با صندوقایی مثل صبای هدف و الزهرا فرق داره، میشه بازدهی دوره ای رو دید و سود های پرداختی شون رو نمیتونم پیدا کنم، ممنون میشم راهنمایی کنین
    ممنون بابت وقتی که میذارین

    • سلام، سپاس از شما. صندوق مشترک صنعت و معدن از نوع با درآمد ثابت و دارای پرداخت سود ماهیانست اما صندوق نیکوکاری ندای امید از نوع سهامی و بدون پرداخت سود دوره ای هست. برای اطلاع از نحوه سوددهی این صندوق ها کافیه در سایت صندوق قسمت درباره صندوق به قسمت امیدنامه صندوق برید و بعد از دانلود امیدنامه صندوق اگر صندوق تقسیم سود دوره ای داشته باشه داخل امیدنامه با عنوان “پرداخت های دوره ای به سرمایه گذاران” آورده شده مثل امیدنامه صندوق مشترک صنعت و معدن. برای تمامی صندوق ها به همین شکل عمل کنید تا از تقسیم سودشون آگاهی پیدا کنید.

  • سلام علیکم
    خسته نباشید
    اگر بازار سهام افت کند نرخ صندوق سرمایه گذاریها با درآمد ثابت اوضاعش چجوره؟

    • سلام، طبق قانونی که برای صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت تعریف شده این صندوق ها میتونن 70 الی 95 درصد از داراییشون رو در اوراق با درآمد ثابت و 5 الی 30 درصد در سهام سرمایه گذاری کنند. در مواقع افول بازار سهام سیاست مالی این صندوق‌ها به این سمت میره که بیشتر دارایی هاشونو (تا 95) درصد تو اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند و در مواقع رونق بازار سهام این مقدار به 30 درصد میرسه. البته تمامی این موارد بستگی به سیاست مالی صندوق و تصمیمات مدیریت صندوق داره