صندوق های سرمایه گذاری بورسی (ETF) جذاب‌تر و پربازده‌تر از سهام بورسی

صندوق های سرمایه گذاری بورسی (ETF) جذاب‌تر و پربازده‌تر از سهام بورسی

سیگنال در این گزارش به بررسی بازدهی در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در مقایسه با سهام برتر بازار سرمایه می‌پردازد.

بورس، تکرار نشدنی در سال 98

ورود نقدینگی بی سابقه و بسیار زیاد به بازار بورس در کنار رکوردشکنی در ثبت نام فعالان بازار سرمایه، وضعیتی تکرار نشدنی در بازدهی ها و رشد سهام شرکت ها ایجاد کرد.

شاید خوشبین ترین کارشناس بازار سرمایه نیز تصور نمی کرد که بعد از رشد بالای شاخص کل بورس در سال 98 اقبال عمومی به نبض اقتصادی کشورمان به حدی باشد که روزانه 20 هزار واحد افزایش در شاخص کل بورس کاملا طبیعی جلوه کند.

سهام شرکت های بورسی رکوردهای جدیدی در ارزش معاملات ثبت می کنند و به سرعت رشد می کنند. صف های خرید سنگین در نمادهای پر معامله کم و بیش پایدار شده است و اگر کسی قبلا دنبال سهمی با قدرت رشد مناسب می گشت، هم اکنون با جستجو در بین سهم های مختلف به دنبال سهمی می‌گردد که پتانسیل بازدهی بالاتری از سایر سهم ها داشته باشد.

در حالی که رشد شاخص کل بورس در سال 98 حدود 330 هزار واحد بود، مشاهده می شود که فقط از ابتدای سال 99 تاکنون (9 اردیبهشت99) شاخص کل بورس تهران 300 هزار واحد رشد کرده است.

این آمار نشان می دهد که سهم های بازار بورس همچنان برای سرمایه گذاران جذابیت دارند و دقیقا در همین جاست که نقش صندوق های سرمایه گذاری به عنوان نقطه اتصال مردم به بازار سرمایه رخ می نماید.

در ادامه به بررسی بازدهی پنج سهم پربیننده در روزهای اخیر و مقایسه آن با صندوق های سرمایه گذاری می پردازیم. البته باید توجه داشت که در این گزارش صرفا صندوق های ETF سهامی مورد بررسی قرار گرفته اند.

پربیننده ترین سهام بورسی در سال 99

سهام پربیننده توسط سازمان بورس مشخص می شوند و اطلاعات آن روزانه در سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران نمایش داده می شود. این سهام معمولا بیشترین حجم معاملات و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص می دهند.

میانگین رشد شاخص کل بورس در سال 99 تا امروز (9 اردیبهشت99) حدودا 60 درصد بوده است.

پنج سهم پربیننده ای که بررسی خواهیم کرد عبارت اند از:

  • بانک ملت (وبملت)
  • ذوب آهن اصفهان (ذوب)
  • پالایش نفت بندرعباس (شبندر)
  • صنايع پتروشيمي خليج فارس (فارس)
  • فولاد مباركه اصفهان (فولاد)

بانک ملت (وبملت)

سهام بانک ملت رشد خود را از قبل از شروع سال 99 آغاز کرده بود و با شروع سال جدید و با توجه به رشد گروه بانکی در بورس، شتاب بیشتری گرفت. این سهم از ابتدای سال 99 تاکنون حدود 70% رشد کرده است و جزو برترین سهم های بازار بوده است.

ذوب آهن اصفهان (ذوب)

سهم ذوب با شروع سال 99 رشد پرقدرت خود را از سر گرفت و پس از حرکات خنثی و نزولی که داشت توانست 63% رشد کند. این سهم در بیشتر روزهای سال جزو سهام پربیننده در بازار فرابورس است. ذوب در گروه فلزات اساسی قرار دارد.

پالایش نفت بندرعباس (شبندر)

سهم شبندر که از گروه فرآورده های نفتی می باشد در همین مدت حدود 44% رشد را تجربه کرد.

صنايع پتروشيمي خليج فارس (فارس)

سهم فارس که در گروه محصولات شیمیایی قرار دارد رشد فوق العاده 85% را به ثبت رساند.

فولاد مباركه اصفهان (فولاد)

سهم فولاد نیز که در گروه فلزات اساسی جای دارد در همین زمان توانست 74% رشد کند.

بررسی بازدهی ها در گروه های پرتقاضا و مهم بازار سرمایه نشان می دهد که میانگین رشد سهم های پربیننده حدودا 67 درصد بوده است. حال به سراغ صندوق های سرمایه گذاری سهامی و قابل معامله در بورس می رویم و پنج صندوق ETF را بررسی می‌کنیم.


عملکرد صندوق های سرمایه گذاری بورسی (ETF) در سال 99

در بورس تهران 11 صندوق بورسی فعالیت می کنند که اختصاصا در سهام سرمایه گذاری می کنند. با مراجعه به صفحه صندوق های سرمایه گذاری می‌توانید اسامی آن ها را ببینید. از این بین پنج صندوقی که بالاترین بازدهی ها را داشته اند انتخاب کرده ایم.

برترین صندوق های ETF عبارت اند از:

  • هستی بخش آگاه (آگاس)
  • سرو سودمند مدبران (سرو)
  • تجارت شاخصی کاردان (کاردان)
  • سپهر کاریزما (کاریس)
  • افق ملت (افق ملت)

هستی بخش آگاه (آگاس)

صندوق هستی بخش آگاه از ابتدای سال99 تا به امروز (9 اردیبهشت99) حدود 97% افزایش قیمت در واحد های سرمایه گذاری خود را تجربه کرده است.

سرو سودمند مدبران (سرو)

صندوق سرو سودمند مدبران نیز عملکرد مشابهی داشت و 97% بازده کسب کرد.

سپهر کاریزما (کاریس)

صندوق سپهر کاریزما توانست 89% بازدهی را به ثبت برساند.

تجارت شاخصی کاردان (کاردان)

صندوق تجارت شاخصی کاردان که برای تبعیت از شاخص کل پدید آمده است و از نوع صندوق های شاخصی است، بازدهی 95% داشت. نکته جالب آن است که شاخص کل در همین مدت تنها 60 درصد رشد کرده است ولی این صندوق که قرار است عملکرد شاخص کل را منعکس کند، 35 درصد بیشتر رشد کرده است.

افق ملت (افق ملت)

صندوق افق ملت نیز با 83% بازدهی در رده پنجم برترین صندوق های بورسی تا به امروز ایستاد.

با یک محاسبه ساده می شود دریافت که میانگین بازدهی در برترین صندوق های ETF سهامی حدودا 92 درصد بوده است. این عدد در مقایسه با سهم هایی که پیشتر مورد بررسی قرار گرفت اختلاف 25 درصدی را نشان می دهد.


چرا ETF ها اینقدر رشد کردند؟

افزایش بازدهی صندوق های ETF نسبت به سهام موجود در بازار بورس دو دلیل عمده دارد. دلیل اول پرتفوی سهام این صندوق ها و مدیریت حرفه ای متخصصان آن ها در معاملات سهام است. طبیعی ست که با افزایش قیمت سهم ها در بازار بورس، ارزش صندوق نیز بالاتر می رود.

دلیل دوم تقاضای سرمایه گذاران برای خرید واحد های این نوع صندوق هاست. صندوق های ETF که تا پیش از این برای بعضی افراد ناشناخته بودند، مطرح شدند و بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل جذابیتی که در ماهیت این نوع صندوق ها نهفته است، ترجیح داده اند به شکل غیر مستقیم و با خرید واحد های سرمایه گذاری این نوع صندوق ها وارد بازار بورس شوند.

اخیرا دولت اعلام کرده است که قصد دارد سهام بعضی از شرکت هایش را در قالب صندوق ETF به نام ” واسطه‌گری مالی یکم” عرضه کند. بنابراین یکی از علل افزایش خیره کننده ارزش دارایی ها در صندوق های ETF شناخته شدن و جا افتادن آن در بین اهالی بازار سرمایه است.

چرا ETF ها اینقدر رشد کردند؟

البته به جز این دو دلیل می توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد.

یکی دیگر از دلایل افزایش بالای بازدهی روزانه در صندوق های ETF عدم محدودیت در میزان نوسان آن هاست. همان طور که در آموزش های بورس سیگنال آمده است، میزان تغییرات در سهام شرکت های بورسی، مثبت و منفی 5 درصد است. به این معنی که هر سهم 100 تومانی به میزان مثبت 5 درصد (105 تومان) و منفی 5 درصد (95 تومان) می تواند نوسان داشته باشد. همین امر موجب بروز صف خرید یا صف فروش می شود. در این صورت بسیاری از کسانی که مایلند در این شرایط سهمی را بخرند ممکن است گرفتار صف های خرید شوند و هیچ سهمی را معامله نکنند.

صندوق های ETF با حل کردن این مشکل به یاری سرمایه گذاران آمده است. صندوق های سرمایه گذاری بورسی محدودیت نوسانی از نظر میزان افزایش یا کاهش در یک روز ندارند. به همین دلیل است که رشد های روزانه بیش از 5 درصد در روزهای رویایی بورس در صندوق های ETF دیده می شود.

مزیت بسیار مهمی که صندوق های ETF از آن برخوردارند وجود رکن بازارگردان در این صندوق هاست. وظیفه بازارگردان در صندوق های ETF این است که اجازه دخالت سفته بازان را در صندوق ندهند و با هدایت قیمت واحد های سرمایه گذاری، تعادل را در بازار حفظ کنند.

مزیت دیگر در صندوق های ETF آن است که قانون حجم مبنا برای این صندوق ها صدق نمی کند و حجم مبنا برای تمام صندوق های سهامی برابر با یک می باشد.

مدیریت سرمایه در صندوق های ETF برای سرمایه گذار راحت تر می شود و بسیاری از ریسک های سرمایه گذاری را پوشش می دهد. این عوامل باعث شد که تقاضا برای خرید واحد های صندوق های ETF زیاد شود و قیمت واحد های سرمایه گذاری افزایش چشمگیری پیدا کند.


بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری در سال 99 چیست؟

در این شرایط ریسک سرمایه گذاری چه در صندوق های ETF و چه در سهام شرکت های بورسی بسیار بالا به نظر می رسد.

در این جا نظرات دو کارشناس اقتصادی را آورده ایم تا با دیدگاهی عمیق تر بتوان وضعیت فعلی را سنجید و راهکار مناسب را انتخاب کرد.

دکتر علی سعیدی، معاون سابق اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و استاد دانشگاه در برنامه “گفتگوی اقتصادی” از شبکه رادیویی گفتگو عنوان کرد:

مهم ترین آفت بورس در همه کشورهای دنیا این است که مردم مستقیماً سهام را خرید و فروش کنند چراکه افزایش مراجعه اشخاص حقیقی به بازار بورس باعث متضرر شدن آنها خواهد شد.

بهترین کار این است که سرمایه گذاران از طریق صندوق های سهمی وارد بازار بورس شوند چراکه به جای فرد سرمایه گذار، این صندوق سبدی از بهترین سهم ها را انتخاب خواهد کرد و کارمزد مختصری هم دریافت می کند.

اگر حضور مردم در بازار سرمایه مدیریت نشود و نقدینگی ها به جای حرکت به سمت تولید صرف سفته بازی شوند عواقب ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.

همچنین بهنام بهزادفر، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت خدمات بورس در اظهاراتی بیان داشت:

اگر کسی به تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، گزارش خوانی شرکت ها، تهدیدهای مالی و رفتاری توجه داشته باشد، می تواند سرمایه خود را در برابر نوسانات بازار در امان داشته باشد. اگر نه حتما باید به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم برود و از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا سبدگردانی اقدام به خرید و فروش سهم کند.

در سرمایه گذاری غیر مستقیم متخصصین مالی به جای افراد خرید و فروش می کنند. آن ها از آخرین تئوری های مدیریت دارایی آگاهی دارند و در نتیجه می توانند دارایی ها را به شکل بهینه ای مدیریت کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام
    اولا با تشکر از سایت خوبتون و توضیحات کاملتون

    شما گفتین دامنه معاملات صندوق های ای تی اف بازه هست … مثل فاراکس هست ؟؟
    فقط یه سوال بازارگردان چطور محدوده قیمت رو کنترل میکنه
    شما در نظر داشته باشین مثلا کلا 1 میلیون سهم به تعداد 1 میلیون سهام دار موجود باشه…اگه تمام سهام دارا بخوان بفروشن و دامنه قیمت هم باز باشه و در مقابل هیچ خریداری نباشی چه اتفاقی میوفته ؟؟
    امکانش هست خود بازار گردان کل سهام ها رو بخره ؟؟؟؟

    • سلام دوست عزیز
      در حال حاضر محدودیت 10 درصدی برای صندوق ها در نظر گرفته شده است. وظیفه بازارگردان در صندوق حمایت از قیمت واحد ها در حوالی ارزش ذاتی آن می باشد. بازارگردان بر اساس اساسنامه و تعهدی که داره خرید و فروش میکنه و وظیفه نقدشوندگی به عهده ش نیست.

  • باسلام مقالتون عالی بودوارزنده.لطفابفرماییدازچه طریق میشه باصندوق معتبری آشناشد

    • سلام دوست عزیز
      تمام صندوق هایی که در سیگنال معرفی می شوند معتبر و قانونی هستند. برای مشاهده لیست صندوق های مختلف به این لینک مراجعه کنید.

  • سلام چگونه میتوان در بک صندوق سرمایه گزاری شرکت کرد
    و به طور مثال اگر صندوقی ۹۷٪سود دارد بتنی اگه اول سال ۱۰۰سهم داشتیم الان ۹۷برابر شده بود ؟

    • سلام
      برای اطلاع از نحوه ورود به صندوق به این لینک مراجعه کنید.
      درصدهای بازدهی با فرمول های ریاضی ساده محاسبه میشه و محاسبه شما درست نیست. 97% بازدهی یعنی سرمایه حدودا 2 برابر شده است.

  • سلام خسته نباشید.
    صندوق در سهامی هست مثل ثروت آفرین تمدن که از طریق نرم افزار بشه خرید و فروش سهم کرد؟؟؟؟؟؟
    سوال دومم اینکه چه صندوقی در سهام بهتره؟؟؟
    و سوال سوم
    اینکه چرا موقع افت شاخص بورس صندوق ها خیلی افت میکنن ولی موقع رشد و سبز شدن بازار به آرامی و کندی پیش میرن؟؟؟؟

    • سلام دوست عزیز
      صندوق های ETF رو میشه از نرم افزارهای کارگزاری ها خریداری کرد.
      صندوق های در سهام بازدهی مختلفی در بازه های زمانی مختلف دارند. رشد یا افت صندوق ها مطابق ارزش سهام موجود در پرتفوی آن است نه شاخص کل.

  • با سلام
    آیا سرمایه گذاری در صندوقهای مختلف بهتره یا در یک صندوق ؟

    • سلام
      برای توزیع ریسک بهتره در چند صندوق مختلف سرمایه گذاری کنید.

  • سلام و عرض ادب. سوالی داشتم مبنی بر این که ممکنه بورس سقوط کنه و سرمایه صندوق سرمایه گذاران به هیچ تبدیل بشه؟در مورد سه شنبه سیاه وال استریت مطالب شو خوندم تحت تاثیر قرار گرفتم. خواهشا راهنمایی بفرمائید ممنون میشم

    • سلام
      انواع صندوق ها در شرایط حاد با هم فرق خواهند داشتو مثلا صندوق های درآمد ثابت در شرایط نزولی شدن بازار بازدهی خودشون رو دارند و تاثیر نمیگیرند اما صندوق های سهامی و مختلط ممکن است با افت بازدهی همراه بشوند

  • سلام ای دامنه نوسان که جدید واسه صندوقهای etf
    گذاشتند به ضرر سهامداران شده یا فرقی نمیکنه ممنون میشم توضیح بدید و یا مثل قبل دیگه رشد ندارن صندوقها.

    • سلام دوست عزیز… این قانون تاثیری منفی بر بازدهی صندوق ها نداره و اتفاقا باعث میشه که معاملات صندوق های etf منطقی تر بشه.

  • سپاس فراوان بسیار عالی و با حوصله پاسخ می دهید مطالب هم بسیارآموزنده بود. فقط یک سوال با خرید سهام ازیکی از این صندوقهای سهامی آیا با فروش این سهام در بورس بلافاصله مبلغ فروش سهام به پورتفوی اضافه می شود یا بعد از چند روز اضافه می شود ممنون

    • سلام دوست عزیز… در etfها مبلغ فروش در همان ثانیه به پرتفوی شما اضافه میشه. موفق باشید

  • علی قادرعالی بودی سهم یک میلیونی براخانمم پذیره نویسی کردن ایشان حتماکدسجام وکارگذاری میخاد گفت:

    ممنون

  • سلام و عرض ادب
    برای سرمایه گذاری در ETF و گرفتن کد بورسی خودمان باید تو بورس فعالیت داشته باشیم یا صندوق این کار رو انجام میده؟

    • سلام دوست عزیز… برای سرمایه گذاری در صندوق های etf باید کد بورسی داشته باشید. در صورت تمایل می تونید سرمایه رو در صندوق ها وارد کنید و به شکل غیرمستقیم وارد بورس شوید.

  • سلام بعضی از صندوقها نوشتن ضامن نقد شوندگی
    ندارن یعنی چه
    لطفا توضیح دهید
    با تشکر

  • باسلام من کدسجام گرفتم ودرکارگزاری مفیدثبت نام کردم دومیلیون سهام دولت پذیره نویسی کردم غیرمستقیم میخام ی راهنمایی بفرماییدممنون

    • سلام دوست عزیز.. در آموزش های سیگنال پاسخ سوالات تون رو بیابید.

  • سلام … صندوق های ETF ب خصوص ETF سهامی ب خاطر نداشتن دامنه نوسان پرریسک ترین صندوق ها هستن ؛ چون مثلا در تاریخ 99/2/23 بعضی از این صندوق ها تا منفی ۱۰۰ درصد هم منفی شدند … شما ب عنوان کارشناس سیگنال هم‌نظرتون همینه ؟!

    • سلام دوست عزیز… صندوق های ETF دارای رکن بازارگردان هستند که قیمت صندوق رو کنترل میکنه. در تاریخی که گفتید بازدهی منفی به مقداری که شما گفتید رو مشاهده نکردیم. باید دقت داشت که صندوق های سهامی دارای ریسک زیادی هستند و بازدهی آنها تابع نوسانات بازار سهام و بورس می باشد.

  • درود بر شما
    آیا این امکان هست که در شرایط سقوط سهام این صندوق ها هم متضرر بشن و سرمایه مردم هم از بین بره ؟ یا مثل موسسات مالی که زیر نظر بانک مرکزی هم بودن ، دچار اون مشکلات بشن؟ البته فرموده بودین که این سرمایه گذاری هم ریسک داره .

    • سلام دوست عزیز… صندوق های سهامی تابع نوسانات بورس هستند و در صورت کاهش بازدهی و ریزش شاخص های بورس، طبیعتا صندوق های سهامی نیز نزول خواهند داشت. صندوق ها زیر نظر سازمان بورس هستند و نهادهای مالی با ریسک مشخص هستند. دارایی صندوق ها سهام و سرمایه گذاری های آن است نه اعتبارات آن، بنابراین از این نظر تفاوت جدی با موسسات مالی غیرمجاز دارند.

  • سلام ببخشید نحوه خرید سهامهای ETF مثل همین آگاس و یا سرو چگونه است ؟ باید از بورس بخریم یا از سایت خود صندوق ؟

    • سلام دوست عزیز.. صندوق های ETF رو صرفا با داشتن کد بورسی و از طریق کارگزاری خودتون میتونید خریداری کنید.

  • سلام وقت بخیر
    خواستم بدونم در شرایطی که بازار دچار ریزش چندین روزه و همه سهم ها قفل در صف فروش میشن مثل آبان ماه گذشته شرایط افت ارزشی این سهم ها معمولا روزانه چند درصد هست و آیا در چنین شرایطی خریداری برای سهم این صندوقها وجود داره مثلا خود بازارگردان خرید انجام میده تا صف ایجاد نشه؟

    • سلام دوست عزیز…صندوق های etf دارای رکن بازارگردان هستند که از بروز چنین مشکلاتی نظیر تشکیل صف های خرید یا فروش جلوگیری میکنه.

  • سلام ممنون از مطالبتون.الان که دولت داره سهام چند تا بانک و … رو در یه صندوق etf ای منتشر می کنه به نظرتون صندوق مورد نظر می تونه بازدهی خوبی در اینده داشته باشه؟

  • سلام ، آیا در شرایط بحرانی و ریزش سهم ها برای صندوق های ای تی اف هم صف فروش تشکیل میشه ؟
    و سوال دوم اینکه صندوق های ای تی اف ثابت هم سود دوره ای ندارند ؟ و چه فرقی با ای تی اف های سهامی دارند ؟
    ممنون و متشکر

    • سلام دوست عزیز… صندوق های بورسی رکن بازارگردان دارند که برای جلوگیری از تشکیل صف های خرید و فروش و سفته بازی انجام وظیفه میکنه. بعضی از ای تی اف های درآمد ثابت پرداخت سود دوره ای دارند. برای اطلاع از جزئیات هر صندوق به جدول صندوق ها در سیگنال مراجعه کنید. صندوق های ای تی اف با تگ ETF متمایز شده اند.

  • سلام نماد صندوق هی ای تی اف چیست مثلا وبملت نماد ای تی اف بانک ملت میتونه باشه؟

  • سلام لطفا بگید سهام صندوق etf دولت (بطور مثال بانک ملت) جزء سهام‌های عرضه اولیه میباشند یا خیر؟
    سوال بعد اینکه اگر عرضه اولیه هستند، فقط برای کسانی که در روز اول (14 اردیبهشت) ثبت نام کرده‌اند عرضه اولیه محسوب میشود؟ و به این معنی است که ثبت‌نام کنندگان در روزهای بعدی درواقع سهام عرضه اولیه نخریده‌اند؟

    • سلام، این صندوق به هیچ عنوان عرضه اولیه نیست و تفاوتی بین ثبت نام کنندگان در اولین روز و آخرین روز ثبت نام وجود ندارد

  • با سلام
    2 سوال از خدمتتون داشتم
    1. در قسمتی از سایتتون خوندم که اکثر شرکتهای سرمایه گذاری در سهام سودی رو بین سهام داران تقسیم نمی کنند پس سهامداران فقط از افزایش ارزش سهم و خرید و فروش آن سود می برند؟
    2. NAV صندوق رو چه مرجعی و بر چه اساسی تعیین می کند؟

    • سلام، بله، اغلب صندوق های سهامی فقط از طریق افرایش nav صندوق به سرمایه گذاران سود میدهند. قبلا مقاله ای در رابطه با nav و نحوه محاسبه آن منتشر کردیم که میتونید از این لینک مطالعه کنید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید.همونطور که در تاریخ ۹۹.۲.۱۰ دیدیم بیشتر صندوق های سهامی دچاره حباب قیمتی نسبت به NAV صندوق شده اند.این یعنی یک بحران برای صندوق ها.سوال اینجاست این حباب رو ارکان صندوق چطوری کنترلش میکنن که ضرر سنگینی رو سرمایه گذاران صندوق ها متحمل نشن؟!

    • سلام و عرض ادب. صندوق های سرمایه گذاری رکنی دارن به اسم بازارگردان که وظیفه کنترل نقدینگی در این صندوق ها رو داره. بنابراین در چنین شرایطی وظیفه بازارگردانه که بازار را کنترل کنه.

  • دوستان به nav ابطال صندوق توجه ویژه داشته باشید. همین صندوق آگاس زمانی که قیمت فروشش حدود ۱۹ هزار تومان بود قیمت ابطالش حدود ۱۸ درصد کمتر محاسبه شده بود.

    • سلام، قیمت ابطال همون قیمت فروش واحدهای صندوق است و قیمت صدور قیمت خرید واحدها.

  • سلام.
    ممنون از مطلب جالبتون‌
    ببخشید این اطلاعیه امروز گه میگند که قیمت عرضه با nav روی سایت تفاوت داره و قابل اعتماد نیست.چرا این اتفاق افتاده؟
    مثلا امروز قیمت واحد یکی از صندوق ها رو امروز ما به مبلغ ۱۸۰۰ خریدیم درصورتیکه توی سایتشون ۱۶۰۰ زده..
    مگر امکانش هست؟
    یعنی الان امثال ما ضرر کردیم؟!!

    • سلام و عرض ادب. قیمت اعلام شده در سایت صندوق هر دو دقیقه یکبار بروز رسانی میشه و قیمتی که در کارگزاری ملاحضه میکنید هر لحظه براساس عرضه و تقاضا میتونه تغییر کنه. بنابرای این اتفاق طبیعی هست. سعی کنید واحدهای صندوقی را بخرید که اختلاق قیمت معاملاتیش با NAV اعلام شده در سایت صندوق کم باشه.

  • لطفا بفرمایید کسیکه واحد صندوق etf رو از شعبه صندوق خریداری میکنه، اگه فردای روز صدور واحدها اونها رو در بورس بفروشه باید خسارتی به صندوق بپردازه و این کار معادل درخواست ابطال محسوب میشه؟

    • سلام، جریمه تعجیل در خروج شامل صندوق های ETF نمیشه و از این بابت مشکلی نیست.

      • شما واحدهای صندوق etf رو همانند سهام آنلاین از بازار میخری و یا میفروشی و نیازی به حضور در شعبه نیست بر خلاف صندوق‌های سنتی