مقایسه سود بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک (10 آذر تا 10 دی ماه 98)

مقایسه سود بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک (10 آذر تا 10 دی ماه 98)

مطابق روال هر ماه این بار هم سراغ صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت رفتیم تا عملکرد آنها را زیر ذره بین قرار دهیم. در سلسله گزارش های ماهانه سیگنال مقایسه ای بین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت از نظر میزان بازدهی با سود های بانکی انجام می‌شود. دلیل این امر نزدیکی ماهیت و دلایل سرمایه گذاری در این دو بازار مالی ست. البته هر کدام مزایا و معایب خاص و منحصربفرد خود را هم دارند.

سپرده گذاری در بانک‌ها، مطمئن اما کم سود | راه حل؟

در بانک می توان در لحظه سرمایه را به پول فیزیکی تبدیل کرد یا به آسانی برای انتقال پول به سایرین اقدام کرد. بانک ها برای کسانی که روزانه با سرمایه شان کار می کنند گزینه بسیار خوبی ست اما جالب است بدانید که سرمایه موجود در بانک ها عموما از طرف کسانی در بانک سپرده گذاری شده است که شاید ماه ها بگذرد و از پولشان استفاده ای نکنند.

حجم بالای پولی که در حساب های بانکی انباشته شده است، تاییدکننده این مسئله است. به نظر می رسد بیشتر سرمایه ای که در اختیار بانک ها قرار دارد جهت سرمایه گذاری بلند مدت و استفاده از سود های بانکی، سپرده گذاری شده است.

این امر باعث حرکت نقدینگی از سمت جامعه به بانک ها می شود. این کار در تمام دنیا باعث ایجاد تورم و گرانی می شود. اقتصاد های دنیا همواره با این مسئله دست به گریبان اند و برای آن چاره جویی می کنند. 

بانک های مرکزی برای جلوگیری از انباشت سرمایه ها در بانک و به جریان انداختن سرمایه ها در چرخه های تولید و صنعت یک جامعه، اقدامات مختلفی انجام می دهند. مثلا در کشور ما بانک مرکزی اقدام به کاهش سود سپرده های بانکی یا وضع قانون نرخ شکست برای سپرده ها می کند.

با این کار سرمایه گذاری در بانک ها برای مردم جذابیت چندانی ندارد و سرمایه عمومی رغبت کمتری به بانک ها نشان می دهد. در عوض جریان نقدینگی به سمت بازارهای مختلف سرازیر می شود. اگر ساز و کار منطقی و اصولی برای نقدینگی خارج شده از بانک ها در نظر گرفته نشود اتفاقات مخربی برای اقتصاد می افتد که ممکن است اثرات سوء آن تا مدت ها به بدنه اقتصاد جامعه تحمیل شود.

صندوق های سرمایه گذاری جانشینی خوب، مطمئن و پرسود برای بانک‌ها

اتفاقاتی نظیر سوداگری در بازار های خودرو، مسکن، طلا و ارز و… در این شرایط سودجویان و فرصت طلبان با اقدامات خودسرانه می توانند باعث ایجاد التهاب در وضع اقتصادی و اخلال در بازار های مالی مختلف شوند.

برای حل این معضل اقتصادی بزرگ، سالهاست که در کشور های مختلف نهادهای خاصی طراحی شده اند تا حلقه واصل بین سرمایه مردم و صنعت کشور باشند. این نهادهای مالی عموما با نام صندوق های سرمایه گذاری شناخته می شوند.

حدود ده سال است که کشور ما نیز اقدام به تاسیس صندوق های سرمایه گذاری کرده است. صندوق ها در انواع مختلف و با اهداف متنوعی فعالیت می کنند. در این میان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نوعی از صندوق ها به شمار می آید که از 219 صندوق فعال در کشور، بیشترین تعداد را داراست. حدود 85 درصد از سرمایه های موجود در تمام صندوق ها نیز در صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری شده است.

صندوق های سرمایه گذاری جانشینی خوب، مطمئن و پرسود برای بانک‌ها

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک در ماه منتهی به 10 دی ماه 98

در این گزارش میزان مقایسه سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در آذر ماه 98 را با سود سپرده های بانکی انجام داده‌ایم. صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و سپرده های بانکی جزو سرمایه گذاری های بدون ریسک با سود مطمئن محسوب می شوند.

بعد از رکودی که با رسیدن فصل پاییز بازار سرمایه را فراگرفته بود، در نیمه های آبان ماه 98 کم کم اصلاح شاخص کل بازار بورس تمام شد و روند صعودی ادامه پیدا کرد . در این میان صندوق های سرمایه گذاری از افت ارزش دارایی ها به دلیل سرمایه گذاری در اوراق بدهی با درآمد ثابت در امان بودند. با رشد کلی بازار سرمایه وضعیت سود سازی صندوق های درآمد ثابت نیز بهتر شد.

سیگنال در تلاش است که با معرفی و تحلیل صندوق های سرمایه گذاری برتر، چراغ راهی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه باشد. اگر مایلید با سایر صندوق های سرمایه گذاری آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

با توجه به اینکه سود سپرده های بانکی رقیب اصلی صندوق های درآمد ثابت به حساب می آید، می توان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را از نظر نحوه عملکرد مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

شاید به این مقاله هم علاقه داشته باشید: صندوق سرمایه گذاری بهتر است یا بانک؟

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت در ماه منتهی به 10 دی 98

هم اکنون کمترین نرخ سود سپرده های بانکی 10 درصد و بالاترین نرخ سود سپرده های بانکی 20 درصد در نظر گرفته است. گفتنی است این آمار طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است و استثنائات را در این آمار لحاظ نخواهیم کرد.

مقایسه سود صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک نمودار دی ماه 98

میانگین سود در برترین صندوق های درآمد ثابت حدود 4.5 درصد در آذر ماه برآورد می شود. بنابراین می توان گفت بازدهی صندوق های درآمد ثابت در آذر ماه 98 حدود 2.7 برابر بیشترین سود مصوب بانکی بوده است.

صندوق های سرمایه گذاری “مشترک صنعت و معدن ” و ” مشترک گنجینه الماس پایدار” با ثبت بازدهی بالاتر از سایر صندوق ها، در صدر بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت یک ماه اخیر قرار گرفته اند.

طبق نمودار بالا، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با بیشترین بازدهی ماهانه عبارت اند از:

چگونه سرمایه مان را به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بسپاریم؟

برای ورود به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت روش های مختلفی وجود دارد. یکی از راه های آسان و سریع استفاده از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت قابل معامله در بورس(ETF)  است. در این روش با داشتن کد بورسی می توان به راحتی واحدهای این نوع صندوق ها را به صورت آنلاین خرید و فروش کرد. توجه داشته باشید که بعضی از صندوق های درآمد ثابت قابل معامله در بورس، سود منظم تقسیم می کنند و برخی دیگر بدون تقسیم سود فعالیت می کنند.

برای آشنایی بیشتر با سایر روش های ورود به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت پیشنهاد می‌شود مقاله آموزشی مفید ما را در سیگنال بخوانید.

رشد و بازدهی صندوق های با درآمد ثابت تابعی از رشد بازار سرمایه است و طبیعتا در زمانی که روند بازار سرمایه رو به رشد باشد سودهای صندوق های با درآمد ثابت نیز بالاتر از دیگر اوقات است. بطور کلی می توان گفت سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت سود بالاتری نسبت به سود سپرده های بانکی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *