فرمان بورس در دستان گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها؟

فرمان بورس در دستان گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها؟

این روزها بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد و بسیاری از سهام با افت قیمت زیادی مواجه شده‌اند. سوال اساسی این است که آیا گزارش‌های نه‌ماهه می‌تواند جهت حرکت بازار را تغییر دهد یا اینکه گزارش‌های مزبور فرآیند اصلاح قیمت را تشدید خواهد کرد؟ طبعا پاسخ به این سوال برای صنایع و سهام مختلف متفاوت است. اگرچه گزارش‌های یادشده نمی‌تواند به شکل معجزه‌آسایی سهام را با رشدهای آنچنانی مواجه کند، اما در صورت بهبود عملکرد شرکت‌ها، تا حد زیادی می‌تواند به تعادل بازار کمک نماید.

بسیاری از سهام‌داران به گزارش عملکرد شرکت‌ها چشم دوخته‌اند و طی دو روز اخیر تعدادی از شرکت‌ها، عملکرد نه‌ماهه‌ی خود را منتشر کردند و بسته به وضعیت عملکرد و میزان سودسازی شرکت‌ها، قیمت‌ سهام آن‌ها نیز در مسیر مطلوب خود حرکت کرده‌اند. برخی از نمادها گارد صعودی به خود گرفتند و برخی نمادها به صف فروش نشستند.

به عنوان مثال طبق گزارش میان‌دوره‌ای شرکت آهن و فولاد ارفع(نماد ارفع)، سودسازی آن کاهش یافته و درنتیجه، نماد مزبور نیز در واکنش به این گزارش به صف فروش نشست. نمودار1 وضعیت ارفع را در یک قاب و در مقایسه با دوره‌های مشابه سال گذشته به تصویر می‌کشد.

گزارش عملکرد ارفع به تفکیک فصل

مطابق نمودار فوق، نماد ارفع با اینکه در فصل تابستان عملکرد بسیار خوبی از خود به جا گذاشته؛ اما این روند تداوم نداشته و در پاییزِ سال جاری سود هر سهم آن به نسبت دوره مشابه سال قبل با کاهش قابل توجهی(بیش از 50 درصد) مواجه شده است. همین آمار کافی بود تا ارفع در روز جاری در صف فروش قرار بگیرد.   در نقطه‌ی مقابل، نمادهایی نیز بوده‌اند که عملکرد مطلوب آن‌ها به خوبی در صورت‌های مالی نه‌ماهه بازتاب یافته، نماد هجرت(پخش هجرت) نمونه‌ی عینی این دسته است که در روز جاری نیز با صف خرید سنگین مواجه گردید. نمودار2 گویای وضعیت مطلوب نماد مزبور است.

گزارش عملکرد هجرت به تفکیک فصل

همانطور که از نمودار فوق نیز به خوبی مشهود است، نماد هجرت نه تنها توانسته روند صعودی سودسازی خود را ادامه دهد، بلکه میزان سود ساخته شده در فصل پاییز سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، بسیار افزایش یافته و رقم آن معادل 245 درصد بوده است. بعد از انتشار گزارش فوق، نماد هجرت واکنش در خور نشان داد و به صف خرید رسید.

چگونه عملکرد شرکت‌ها را به صورت یکجا ببینیم؟

با توجه به اینکه تمامی سهامداران وقت و یا دانش کافی برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و سامانه کدال را ندارند، معمولا سوال مهمی که به ذهن بسیاری از سهامداران متبادر می‌شود این است که چگونه می‌توانند عملکرد شرکت‌ها را در یک نگاه ببینند تا و محاسبه سود فصلی شرکت‌ها به زحمت نیفتند؟

نرم افزار سیگنال این امکان را به صورت رایگان برای تمامی سهامداران مهیا کرده است. برای مشاهده عملکرد هر شرکت، تنها کافی است نماد مورد نظر خود را در نرم‌افزار سیگنال جستجو نمائید و در صفحه‌ی مربوطه روی سربرگ «شاخص‌ها» کلیک نمائید تا نمودار مربوط به عملکرد شرکت‌ها به صورت یکجا و به صورت فصلی در مقایسه با سال گذشته به نمایش گذاشته شود.

به عنوان مثال نمودار مربوط به سود فصلی نماد فولاد به شکل زیر است.

نمودار مربوط به سود فصلی نماد فولاد

همواره بعد از هر بار انتشار گزارش‌های فصلی در سامانه کدال، بلافاصله نمودار مربوط به آن شرکت در نرم‌افزار سیگنال بروزرسانی خواهد گردید. نکته‌ی حائز اهمیت این است که سود مربوط به تمامی شرکت‌ها برحسب افزایش سرمایه تعدیل گردیده و این‌کار امکان خطا برای حتی آن دسته از سهامدارانی که دانش کافی در این زمینه ندارند را نیز به حداقل می‌رساند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *