عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری | 6 ماهه دوم سال 99

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری | 6 ماهه دوم سال 99

به گزارش سیگنال، در 6 ماهه دوم سال 99 برترین صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس، سپر سرمایه بیدار 15.16% ، سهم آشنا 8.96% و مشترک آسمان خاورمیانه 1.59% به ترتیب در انواع درآمد ثابت، سهامی و مختلط بوده اند.

صندوق‌های درآمد ثابت، فاتح 6 ماه دوم سال 99

باید اعتراف کرد که سرمایه گذاران ریسک گریز این بار گوی سبقت را از سایر سرمایه گذاران ربودند و بالاترین بازدهی را در عین بالاترین درجه امنیت سرمایه گذاری بدست آورند. در ماه های قبل از ریزش بورس همواره سرمایه گذارانی که در سهام وارد شده بودند سودهای خوبی می بردند و سایرین فقط سودهای ثابت و کمی نصیبشان می شد. تفاوت نگرش در سرمایه گذاری ها دو طیف سرمایه گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز را به همراه داشته است.

در نیمه دوم سال 99 کمترین آسیب از بازار بورس را کسانی دیدند که یا پول هایشان در بانک ذخیره بود یا در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت. البته واضح است که در این مقایسه کالا و مستغلات را به دلیل اینکه اساسا سرمایه گذاری محسوب نمی شوند وارد نمی کنیم.

با این مقدمه به بررسی وضعیت صندوق های سرمایه گذاری می پردازیم و آمار و عملکرد آنها را از منظر بازدهی شش ماه در نیمه دوم سال 99 از نظر می گذرانیم.

لازم به ذکر است، صندوق های سرمایه گذاری در سه طبقه اصلی ، شامل صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های سهامی و صندوق های مختلط تقسیم بندی شده اند.

مشاهده گزارش تحلیل صندوق‌های سرمایه گذاری بصورت روزانه در سایت و اپلیکیشن سیگنال

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

عملکرد بهترین صندوق های درآمد ثابت در 6 ماهه دوم سال 99 به شرح زیر است:

امنیت سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت بیشترین مقدار را دارد و در واقع این صندوق ها سپر محکمی در برابر نوسانات پر فراز و نشیب بازار بورس به شمار می آیند.

صندوق سپر سرمایه بیدار که یکی از صندوق های تازه وارد بازار بورس هم هست در شش ماه دوم سال 99 با عملکردی قابل توجه بازدهی 15 درصدی کسب کرد و در صدر برترین صندوق های با درآمد ثابت قرار گرفت.

این صندوق جزو صندوق های ETF است و بدون تقسیم سود دوره ای در بازار سرمایه فعالیت می کند. دقت در ترکیب دارایی های این صندوق نشان می دهد که حدود 72 درصد از دارایی های صندوق در اوراق بدهی با درآمد ثابت، 13 درصد در سپرده های بانکی و 14 درصد نیز در سهام سرمایه گذاری شده است.

در لیست 10 صندوق برتر صندوق های پاداش سهامداری توسعه یکم و ارمغان ایرانیان نیز به ترتیب با نماد های “سپاس” و ارمغان” جزو صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) هستند.

اطلاعات تکمیلی در مورد برترین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به شرح زیر است:

صندوق سرمایه گذاری سهامی

عملکرد بهترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی در  6 ماهه دوم سال 99 به شرح زیر است:

در حالی که 26 درصد افت حاصل کار شاخص کل بورس در شش ماه دوم سال 99 بود، 5 صندوق سهامی برتر توانستند بازدهی های مثبتی در همین بازه زمانی بدست آورند.

صندوق های سهم آشنا، آسمان آرمانی سهام، سرو سودمند مدبران، مشترک آسمان یکم و توسعه اندوخته آینده برترین صندوق های سرمایه گذاری در سهام لقب گرفتند.

نکته جالب آنجاست که سه صندوق ETF در بین این صندوق ها با نماد های “آساس”، “سرو” و “اطلس” خودنمایی می کند. البته صندوق‎‌های “ارزش” ، “مدیر” و “آگاس” نیز جزو 10 صند وق برتر سهامی بودند اما بازدهی منفی داشتند.

با نگاه به جدول صندوق های برتر سهامی می توان متوجه شد که امکان حفظ سرمایه یا وارد کردن کمترین آسیب به آن با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد.

این حقیقت در حالی ست که بسیاری از تازه واردان بازار سرمایه به صورت انفرادی وارد معاملات سهام می شوند و از ابزار های نوین مالی نظیر صندوق های سرمایه گذاری که اساسا برای اینگونه افراد طراحی شده است، بهره ای نمی برند.

اطلاعات تکمیلی در مورد برترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی به شرح زیر است:

صندوق سرمایه گذاری مختلط

عملکرد بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط در 6 ماهه دوم سال 99 به شرح زیر است:

صندوق های مختلط حتی از برترین صندوق های سهامی نیز عقب ماندند و بازدهی های خوبی کسب نکردند.

تنها صندوقی که در بین صندوق های مختلط توانست کمی بازدهی مثبت دشت کند، صندوق مشترک آسمان خاورمیانه بود که فقط 1.59 درصد بازدهی داشت. در بین 10 صندوق برتر از نوع مختلط صندوق های آرمان سپهر آشنا و سپهر اندیشه نوین با نمادهای “آسام” و “صنوین” جزو صندوق های ETF هستند.

صندوق “ثروتم” نیز یکی از سه صندوق مختلط از نوع ETF بود به صندوق سهامی تغییر نوع داده است.

اطلاعات تکمیلی در مورد برترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط به شرح زیر است:

رتبهنام صندوقدرصد بازدهی 6 ماهه دوم سال 99  
اولمشترک آسمان خاورمیانه1.59
دوممشترک کوثر0.09-
سومتوسعه ممتاز1.28-
چهارممشترک سپهر آتی2.78-
پنجمآرمان سپهر آشنا3.82-
ششممشترک گنجینه مهر4.77-
هفتمسپهر اندیشه نوین6.31-
هشتممختلط گوهر نفیس تمدن9.22-
نهمتوسعه پست بانک10.67-
دهمکارگزاری بانک تجارت11.51-

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *