بررسی وضعیت صورت های مالی نوین (شرکت بیمه نوین) در شش ماهه نخست سال 1398

بررسی وضعیت صورت های مالی نوین (شرکت بیمه نوین) در شش ماهه نخست سال 1398

در ترکیب پرتفوی بیمه نوین رشته درمان با 40 درصد، زندگی (عمر) با 22 درصد و رشته ثالث با 18 درصد بیشترین سهم را دارا می باشند. معمولا شرکت های بیمه تلاش می کنند تا سهم رشته های درمان و خودرو را در پرتفوی خود کاهش دهند. دلیل این موضوع این است که اغلب این رشته ها از ضریب خسارت بالاتری نسبت به سایر رشته ها برخوردارند و باعث می شوند سود شرکت های بیمه کاهش یابد.

بررسی وضعیت صورت های مالی نوین (شرکت بیمه نوین) در شش ماهه نخست سال 1398

نکته قابل اهمیت دیگر در شرکت های بیمه این است که بخشی از افزایش درآمدهای این شرکت ها از محل افزایش نرخ های بیمه است. به عنوان مثال سالانه با توجه به تورم و افزایش دیه حق بیمه شخص ثالث افزایش می یابد. این نرخ توسط بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ابلاغ می شود. از آن جایی که رشته شخص ثالث سهم بالایی در پرتفوی اکثر شرکت های بیمه ای دارد افزایش نرخ اعلام شده ناخودآگاه درآمدهای شرکت های بیمه را تا حدی افزایش می دهد. هرچه سهم رشته ثالث در پرتفوی شرکت ها بیشتر باشد این افزایش بیشتر خواهد بود.

ضریب خسارت

نمودار زیر ضریب خسارت شرکت بیمه نوین در رشته های مختلف را نشان می دهد. همان طور که در نمودار مشخص است رشته های کشتی، هواپیما، بدنه، ثالث و درمان در شش ماهه 98 ضریب خسارتی بالاتر از 50% داشته اند. البته با توجه به سهم بسیار کم دو رشته هواپیما و کشتی در پرتفوی شرکت تاثیر کمی بر ضریب خسارت کلی شرکت دارند.

بررسی وضعیت صورت های مالی نوین (شرکت بیمه نوین) در شش ماهه نخست سال 1398

درآمدها و هزینه های شرکت بیمه نوین

درآمد حق بیمه شرکت بیمه نوین در 6 ماهه ی سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 45% افزایش داشته است. حق بیمه دریافتی از بیمه گذاران در شرکت های بیمه مهم ترین منبع درآمدی آن ها تلقی می شود.

شرکت های بیمه در ازای دریافت حق بیمه، به صدور بیمه نامه اقدام کرده و تعهد خسارت در مقابل بیمه گذاران را می پذیرند. این شرکت ها برای توزیع و کاهش ریسک، افزایش ظرفیت صدور بیمه نامه، حفظ تعادل در عملیات بیمه گری خود در قبال خسارت های سنگین و استثنایی بخشی از ریسک قبولی خود را نزد شرکت های بیمه ای دیگر بیمه می کنند که به آن عملیات بیمه اتکایی گفته می شود. شرکت های بیمه اتکایی در تعهدات بیمه ای و خسارت ها با شرکت بیمه اصلی سهیم می شوند. شرکت های بیمه برای خرید بیمه اتکایی بخشی از حق بیمه و درآمدهای خود را به شرکت بیمه اتکایی انتقال می دهند که برای شرکت بیمه ی خریدار پوشش اتکایی هزینه (کاهنده درآمد) و برای شرکت بیمه اتکایی درآمد محسوب می گردد.

معمولا هرچه میزان حق بیمه دریافتی شرکت های بیمه افزایش می یابد نیاز آن ها برای اتخاذ بیمه اتکایی بیشتر می شود. هزینه حق بیمه اتکایی شرکت بیمه نوین نیز با افزایش درآمدهای شرکت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 68% افزایش داشته است.

هزینه خسارت مهم ترین هزینه شرکت های بیمه به شمار می رود. هزینه خسارت سهم نگهداری شرکت بیمه نوین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 34% افزایش پیدا کرده است.

سود و زیان ناخالص حاصل از فعالیت بیمه ای شرکت بیمه نوین نیز نسبت به 6 ماهه ی سال گذشته 29% افزایش داشته است. سود خالص شرکت نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7% رشد داشته است. نوین در شش ماهه ی امسال 28 میلیارد تومان سود ساخته است که سهم هر سهم (EPS) از این سود 192 ریال بوده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *