بررسی صورت‌های مالی سه ماهه وبملت به همراه گزارش فعالیت تیر 98

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه وبملت به همراه گزارش فعالیت تیر 98

به گزارش سیگنال تحلیل صورت مالی سه ماهه و گزارش فعالیت بانک ملت به شرح زیر است.

صورت های مالی سه ماهه 98

بانک ملت در سه ماهه 98، مجموعاً 4581 میلیارد تومان درآمد مشاع داشته است که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش یافته که از این بین سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی 7 درصد و سود حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری 89 درصد افزایش یافته است.

سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری با کاهشِ بسیار خوبِ 15 درصدی به 3230 میلیارد تومان کاهش یافته است.

با توجه به این که سود تسهیلات اعطایی افزایش پیدا کرده (7 درصد) و سود سپرده های سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است (15 درصد)، در نتیجه سهم بانک از درآمد های مشاع با رشدِ شگفت انگیزِ 1692 درصدی به 1350 میلیارد تومان رسیده است. این بدان معناست که تراز عملیاتی بانک ملت همچنان بر مدار مثبت می گردد.

درآمدهای مشاع و غیر مشاع

درآمدهای غیر مشاع بانک ملت به صورت موردی افزایش یا کاهش یافته است. سود و وجه التزام فعالیت های غیر مشاع 31 درصد، درآمد کارمزد خدمات 30 و سایر درآمد ها 20 درصد افزایش یافته اند. با اینحال نتیجه مبادلات ارزی کاهش چشمگیری داشته و با کاهشی 109 درصدی، به 117 میلیارد تومان زیان رسیده است و با توجه به اینکه این مورد سهم بزرگی از جمع درآمد های غیر مشاع سال گذشته داشته، سبب شده تا درآمد های غیر مشاع نسبت به سال قبل با 39 درصد کاهش، به 1615 میلیارد تومان رسد.

مجموع درآمدهای بانک با 10 درصد افزایش نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته، 2965 میلیارد تومان گزارش شده است.

هزینه ی کارکنان کمی بیش از تورم و به میزان 52 درصد افزایش داشته است. هزینه ی کارکنان بیشترین سهم را در کل هزینه های بانک دارد (بیش از 40 درصد)

جمع هزینه ها نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش پیدا کرده است و به 2334 میلیارد تومان رسیده است. به طور کلی سود قبل از مالیات (کل هزینه – کل درآمد)، 631 میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد 37 درصدی است. با اینحال نرخ مالیات افزایش قابل توجهی داشته و از 18 درصد در سال گذشته به بیش از 37 درصد در امسال رسیده است. باید دید دلیل این موضوع چه بوده است.

سودخالص

در مجموع وبملت در سه ماهه 98 بیش از 393 میلیارد تومان سود خالص داشته (به ازای هر سهم 8 تومان) که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است. (حاشیه سود خالص: 13 درصد)

تفاوت مهمی که این صورت مالی با سال گذشته خود دارد این است که بانک ملت در سال 97، بیش از 1328 میلیارد تومان زیان انباشته ی ابتدای دوره داشت اما امسال و به علت تراز مثبت عملیاتی چند ماه اخیر، این بانک هم اکنون سود انباشته ی 8055 میلیارد تومان دارد.

سود (زیان) قابل تخصیص (انتقال به اندوخته – جمع سود (زیان) خالص و سود (زیان) انباشته ابتدای دوره ی تخصیص نیافته) از 953 میلیارد تومان زیان به بیش از 8394 میلیارد تومان سود افزایش یافته است. (بیش از 980 درصد افزایش)

Price: 433

EPS TTM: 242

P/E TTM: 1.78

گزارش فعالیت تیر ماه 98

گزارش فعالیت شرکت های بانکی از دو بخش تسهیلات و سپرده تشکیل شده است. با توجه به اقلام متعدد در گزارش، به تغییراتی اشاره خواهیم کرد که سهم بیشتری در عملیات بانک دارند.

تسهیلات

بیشترین میزان تسهیلات بانک ملت، تسهیلات ارزی بوده که سهم 34 درصدی را در کل تسهیلات دارد. درآمد این تسهیلات در سه ماه گذشته به صورت میانگین، ماهانه 214 میلیارد تومان بوده با اینحال در تیر ماه به 214 میلیارد تومان رسیده است.

مورد دوم بیشترین تسهیلات را مشارکت مدنی تشکیل داده و مجموعاً 17 درصد از کل تسهیلات را شامل می شود. درآمد این تسهیلات امسال به صورت ماهانه 346 میلیارد تومان بوده که در تیر ماه این میزان 214 میلیارد تومان گزارش شده است.

مورد سوم فروش اقساطی است (9.5 درصد از کل تسهیلات) که درآمد حاصل از محل این تسهیلات در سه ماه اول ماهیانه 286 میلیارد تومان بوده و در تیر ماه این مقدار به 307 میلیارد تومان افزایش یافته است.

سپرده ها

در سپرده ها، تغییرات سه سپرده ی کوتاه مدت، قرض الحسنه جاری ریالی و و بلند مدت یکساله را بررسی می کنیم. این ها به ترتیب 31، 22.5  و 21 درصد از کل سپرده ها را تشکیل می دهند. به این نکته توجه داشته باشید که به سپرده های قرض الحسنه جاری سود تعلق نمی گیرد.

سود سپرده های کوتاه مدت در سه ماه گذشته ماهانه 287 میلیارد تومان بوده و این مقدار در تیر ماه به 298 میلیارد تومان افزایش یافته است. سپرده های کوتاه مدت جزء سپرده های ارزان قیمت بانک محسوب می شوند.

سود سپرده های بلند مدت یکساله نیز در سه ماه گذشته ماهانه 597 میلیارد تومان بوده که در تیر ماه این عدد به 604 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به طور کلی بانک ملت در تیر ماه 1664 میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی شناسایی کرده است که نسبت به میانگین سه ماه گذشته که 1977 میلیارد تومان بوده، 15.8 درصد کاهش یافته است.

همچنین بانک ملت در این ماه 1170 میلیارد تومان سود به سپرده ها پرداخته است در حالی که این عدد در سه ماه گذشته به صورت میانگین 1093 میلیارد تومان بوده است که حاکی از افزایش 7 درصدی سود سپرده ها می باشد. در مجموع می توان گفت بانک ملت در تیر ماه نسبت به ماه های گذشته گزارش خوبی را روانه کدال نکرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *