صندوق های درخشان بورسی در 6 ماه نزولی بازار | دوشنبه 20 بهمن 99

صندوق های درخشان بورسی در 6 ماه نزولی بازار | دوشنبه 20 بهمن 99

به گزارش سیگنال صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس در طی شش ماهی که وضعیت بازار بورس نزولی بود بهترین عملکرد را در بین صندوق های سهامی کسب کردند.

از زمانی که نزول بازار بورس شروع شد تا الان 6 ماه می گذرد. طی این مدت شاخص کل بورس تهران حدود 44 درصد افت کرد و یکی از ریزش های بی سابقه خود در تاریخ بورس را به ثبت رساند. در این میان صندوق های سرمایه گذاری با عملکردهای مختلفی ظاهر شدند.

در این گزارش بهترین صندوق های سهامی را که در زمان ریزش بورس بهتر از شاخص کل عمل کردند، مورد بررسی قرار خواهیم داد. دوره مورد بررسی 6 ماه اخیر از 20 مرداد ماه تا 20 بهمن ماه 1399 می باشد.

قویا پیشنهاد می کنیم قبل از ورود به صندوق های سرمایه گذاری از راهنمایی مشاوران اقتصادی کمک بگیرید تا انتخاب بهینه ای برای سرمایه گذاری های آینده خود داشته باشید

کارنامه 6 ماهه صندوق های سرمایه گذاری در ایران

شش ماه از بدترین روزهای بازار بورس ایران می گذرد. شش ماهی که برای سرمایه گذاران تلخی های فراوانی داشت.

اگر از سرمایه گذاران کم ریسک که دارایی های خود را در بانک و صندوق های با درآمد ثابت گذاشتند فاکتور بگیریم خواهیم دید که سایر سرمایه گذاری در بازار بورس منتج به ضرر شده است.

این وضعیت در حالی که اوضاع اقتصادی در سخت ترین حالت خود قرار دارد و تورم و گرانی در کشور به حد اعلای خود رسیده است، وضعیت سرمایه گذاران بازار سرمایه را بغرنج تر می کند.

مشخص نیست ترکش های این تجربه تلخ و اسف بار تا چند سال بر پیکره بازار سرمایه سایه می افکند و درخت تازه بارور شده ی بازار بورس از بی اعتمادی ها مبرا خواهد شد.

صندوق های طلا بین 1 تا 2 درصد بازدهی منفی داشتند.

صندوق های مختلط همگی از شاخص کل بورس بهتر بودند اما هیچکدام بازدهی مثبتی نداشتند.

صندوق های با درآمد ثابت نیز به شکل میانگین بازدهی مثبت 8 درصدی در شش ماه نزولی بازار بورس را کسب کردند.

اما وضعیت صندوق های سهامی متفاوت بود. از بین تمام صندوق های سهامی حدود 10% از صندوق ها عملکرد ضعیف تری از شاخص کل داشتند. به عبارت دیگر 90 درصد از صندوق های سهامی بازدهی بالاتری از -44 درصد کسب کردند.

این واقعیت نشان می دهد که اکثر صندوق های سرمایه گذاری وضعیت مطلوبی داشته اند اما در نهایت می توان گفت بهترین صندوق های سرمایه گذاری در 6 ماه اخیر صندوق های با درآمد ثابت بودند.

بهترین صندوق های بورسی (ETF) در 6 ماه نزولی سال

از بین 10 صندوق برتر سهامی در 6 ماه گذشته 6 صندوق از نوع قابل معامله در بورس یا ETF هستند. در بین مدیران صندوق های سرمایه گذاری 8 شرکت سبدگردان و دو شرکت مشاوره سرمایه گذاری حضور دارند.

نکته جالب این است که شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها که دیگر مدیران صندوق های سرمایه گذاری به شمار می آیند، سهمی از صندوق های برتر در افت بی سابقه بازار بورس ندارند.

البته معمولا کارگزاری ها دارای زیرمجموعه های مختلفی هستند. مثلا کارگزاری مفید شرکت سبدگردان انتخاب مفید را دارد که برترین مدیر صندوق در 6 ماه اخیر به شمار می آید.

ردیفنام صندوق سرمایه گذاریمدیر صندوقبازدهی شش ماهه ( از 20 مرداد تا 20 بهمن 99)
1مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوریمشاور سرمایه گذاری فراز ایده نوآفرین تک4.17-  
2سرو سودمند مدبرانمشاور سرمايه گذاري ترنج8.65-  
3مشترک آسمان یکمسبدگردان آسمان9.64-  
4آسمان آرمانی سهامسبدگردان آسمان11.96-  
5توسعه اندوخته آیندهسبدگردان انتخاب مفید12.37-  
6ارزش آفرین بیدارسبدگردان اقتصاد بیدار12.61-  
7مشترک پیشتازسبدگردان انتخاب مفید15.43-  
8فیروزه موفقیتسبدگردان توسعه فیروزه16.74-  
9مشترک پیشروسبدگردان انتخاب مفید19.14-  
10هستی بخش آگاهسبدگردان آگاه19.37-  

صندوق های قابل معامله در بورس با نماد های “مدیر” ، “سرو” ، “آساس” ، “اطلس” ، “ارزش” و “آگاس” رتبه های گوناگونی در لیست 10 صندوق برتر در 6 ماه نزولی بازار بورس کسب کردند.

صندوق مدیر در آستانه نزول بورس شروع به کار کرد. قیمت مبنای هر واحد سرمایه گذاری این صندوق 1000 تومان تعیین شد. مشارکت بالایی در این صندوق با توجه به شبه دولتی بودن آن صورت گرفت و در تاریخ 14 مرداد پذیره نویسی متوقف شد. پس از یک ماه و نیم نماد “مدیر” در بورس بازگشایی شد و قیمت آن در روزهای بعد تا 1500 تومان نیز بالا رفت. اما نزول بازار بورس روی این صندوق ETF نیز تاثیر گذار بود تا امروز که قیمت هر واحد سرمایه گذاری به 970 تومان رسیده است.

بنابراین بازدهی شش ماه صندوق مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری تقریبا منفی 4% بود.

شرکت های سبدگردان انتخاب مفید و سبدگردان آسمان به ترتیب با مدیریت 3 و 2 صندوق سهامی مختلف در ماه های اخیر، مدیران برتر صندوق های سرمایه گذاری بودند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *