صعود نرخ بهره‌ی اوراق

صعود نرخ بهره‌ی اوراق

آمارها نشان‌دهنده این است که نرخ بهره بین‌بانکی طی سه‌ماه‌ اخیر در کانال 20 درصد نوسان داشته و روند صعودی با شیب ملایم را تجربه کرده است.

بنابراین انقباض پولی با شیب نسبتا کند در نماگرِ پولیِ بازار بین‌بانکی به خوبی بازتاب یافته، اما این همه‌ی ماجرا نیست، چرا که نرخ بهره‌ی اوراق نشانگر چیز دیگری است.

نرخ بهره بدون ریسک طی ماه‌های اخیر با سرعت بالایی رو به رشد بوده، به نحوی‌که بازدهی اوراق اخزا به بالاترین سطح خود در چهارساله‌ی اخیر رسیده است. البته نباید از یاد برد که تورم نیز در حال حاضر در سطوح بسیار بالایی قرار دارد و چه بسا نرخ بهره واقعی نسبت به چهار سال پیش، پایین‌تر باشد.

بیشترین رشد بازدهی دوماه اخیر از آنِ اوراق اخزا و اوراق گام بوده است. اما آمارها نشان می‌دهد که طی یک‌هفته‌ی اخیر بازدهی اوراق اخزا از اعداد 26.8 درصد به حوالی 26 درصد کاهش یافته است.  طبیعتا بالا بودن نرخ بهره‌ی اوراق، هزینه‌فرصت حضور در بازار سهام را افزایش می‌دهد.

اوراق گام، قدمی در جهت تامین مالی زنجیره تولید

اوراق گام یکی از ابزارهای اعتباری است که در جهت تامین مالی زنجیره تولید به کار گرفته می‌شود. طبق اظهارات مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، حدودا 45 هزار میلیارد تومان اوراق گام تا تاریخ هشتم آذرماه منتشر گردیده و طبیعتا در حال حاضر این رقم بالاتر نیز رفته است.

به طور کلی در شرایط تورمی، عموما نرخ بهره‌ی اوراق نیز افزایش می‌یابد تا جذابیت کافی برای خرید آن وجود داشته باشد. در حال حاضر نرخ بازده اوراق گام به سطوح نبستا بالایی رسیده و از آنجائیکه دارنده اوراق گام امکان فروش آن در بازار سرمایه را نیز دارد، این امر رقیب جدی برای سهام محسوب می‌شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *