سیگنال رکودی شامخ اقتصاد

سیگنال رکودی شامخ اقتصاد

بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ( شاخص مدیران خرید) اقتصاد ایران در آبان به عدد 47.39 کاهش یافت، این درحالی است که همین رقم در مهرماه معادل 50.19 بوده است. کاهش شامخ کل اقتصاد در آبان نشان‌دهنده انقباض اقتصادی در میانه‌ی پاییز است.

پایین‌تر بودن شامخ از عدد 50، نشانگر این است که افق پیش‌روی اقتصاد از نگاه مدیران مثبت ارزیابی نمی‌شود. همچنین آمار همین شاخص نشانگر این است که وضعیت آبان‌ماه سال جاری متاسفانه به نسبت آبان سال گذشته نیز بدتر ارزیابی می‌شود.

عدد شامخ در آبان سال گذشته معادل 51.07 بوده؛ درحالیکه این رقم در آبان‌ماه سال جاری به 47.39 کاهش یافته و این موضوع بازتاب شرایط ناگوار اقتصادی است.

بخش صنعت ناجی اقتصاد

اگرچه ارزیابی مدیران از زیربخش‌های مختلف اقتصاد در آبان‌ماه نزولی بوده و همین امر نیز باعث شده تا شامخ کل کاهشی باشد، اما در نقطه‌ی مقابل، شامخ بخش صنعت از عدد 51.66 به 52.49 افزایش یافته است.

به طور کلی در تقابل میان رونق و رکود اقتصادی، رکود غلبه داشته و بازتاب آن‌ در شاخص مدیران خرید نیز مشهود است.

تنها شاخصی که در آبان‌ماه مثبت گزارش شده، شاخص انتظارات بوده؛ بر این‌اساس، شاخص انتظارات از میزان فعالیت در ماه آینده به عدد 52.62 رسیده که نشان‌دهنده خوش‌بینی مدیران از فعالیت در بخش صنعت دارد، اگرچه همین انتظار در بخش ساختمان کاهشی است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *