زیان انباشته بلای جان خودرو و خساپا

زیان انباشته بلای جان خودرو و خساپا

شرکت‌های گروه خودرویی صورت‌های مالی خود را منتشر کردند و آمارها متاسفانه نشان از افزایش زیان دو خودروساز بزرگ، یعنی ایران ‌خودرو و سایپا دارد. به عنوان مثال ایران‌ خودرو(نماد خودرو) در 12 ماهه‌ی منتهی به اسفند 1400 به ازای هر سهم حدودا 540 ریال زیان متحمل شده است. نمودار1 روند زیان‌ سال‌های اخیر ایران خودرو را به تصویر می‌کشد.

نمودار1: روند سود سالانه هر سهم ایران خودرو
نمودار1: روند سود سالانه هر سهم ایران خودرو

مطابق نمودار فوق، نه تنها ایران خودرو مجددا زیان ساخته‌؛ بلکه این زیان طی دو سال اخیر به نسبت سال‌های 97 و 98 افزایشی بوده است.

اگر در آمار صورت‌های مالی ایران خودرو دقیق‌تر شویم، وضعیت شرکت در نیمه دوم سال  1400 با شیب تندتری بدتر شده است. نمودار2 نیز مؤید این موضوع است.

نمودار2: روند سود فصلی هر سهم ایران خودرو
نمودار2: روند سود فصلی هر سهم ایران خودرو

افزایش زیان شرکت سایپا

شرکت سایپا(خساپا) نیز از این زیان بی‌نصیب نمانده و زیان آن-حتی با سرعت بیشتری به نسبت ایران خودرو-رو به افزایش بوده است. نمودار3 روند سود سازی خساپا را نشان می‌دهد.

نمودار3: روند سود فصلی هر سهم سایپا(خساپا)
نمودار3: روند سود فصلی هر سهم سایپا(خساپا)

مطابق نمودار فوق، شرکت سایپا طی سال‌های اخیر متاسفانه نتوانسته از زیان خود بکاهد و روند آن افزایشی بوده است. در واقع دولت با قیمت‌گذاری دستوری مانع افزایش قیمت خودرو توسط خودروساز می‌شود و این امر منجر به افزایش زیان خودروساز شده، از طرفی فاصله‌ی قیمتی خودرو در بازار با آنچه خودروساز عرضه می‌کند بسیار زیاد شده و در عمل بیشترین منافع نصیب واسطه‌گر می‌شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *