رکورد تورم در سال 1400

رکورد تورم در سال 1400

شاید بتوان گفت طی چهار سال اخیر(سال‌های 1397 الی 1400) اقتصاد ایران تورمی‌ترین دوران خود را سپری کرد. اگرچه بالاترین تورم ایران در سال 1374 و معادل 49.5 درصد به ثبت رسیده، اما سال‌های قبل و بعد از آن، تورم در حوالی میانگین تاریخی خود بوده است.

تجربه دهه نود و به ویژه چهار ساله اخیر متفاوت از گذشته بوده و تداوم تورم، قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داده است. نمودار پایین روند تورم در 25 ساله اخیر در ایران را به نمایش می‌گذارد.

روند تورم سالانه

طبق نمودار فوق، بیشترین تورم چهار سال متوالی، مربوط به بازه‌ی ‌زمانی منتهی به سال 1400 بوده است. اما نکته حائز اهمیت در توزیع نامتوازن تورم میان دهک‌های درآمدی است. به گواه آمار و ارقام، آنچه در سال 1400 رخ داده از قضا به زیان دهک‌های پایین درآمدی بوده است. نمودار پایین تورم سالانه منتهی به بهمن 1400(آخرین گزارش مرکز آمار) بر اساس دهک‌های هزینه‌ای مارآمار) بقربرا نشان می‌دهد.

تورم کل بر اساس دهک های هزینه ای

مطابق نمودار فوق، در سال 1400 خانوارهای کم‌برخوردار تورم به مراتب بالاتری را متحمل شده‌اند. این موضوع طبعا به افزایش فاصله‌ی طبقاتی دامن خواهد زد.

کدام استان چقدر تورم به خود دیده است؟

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، فاصله تورمی میان استان‌های با کم‌ترین و بیشترین تورم به بیش از یازده درصد رسیده است. توزیع تورم سالانه منتهی به بهمن 1400 به شرح نمودار ذیل است.

تورم دوازده ماهه به تفکیک استان

مطابق نمودار فوق، عموما استان‌های غربی تورم بالاتری را به خود دیده‌اند و استان کهگیلویه و بویراحمد بالاترین تورم ایران(معادل 49.2 درصد) را متحمل شده است و استان قم با 37.8 درصد، کم‌ترین تورم در سال 1400 را تجربه کرده است.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *