روی خوش بازار به قوانین جدید | دیلی سیگنال | 25 بهمن 99

بورس امروز را با جهش قیمت‌ها آغاز کرده است. به طوری که شاخص کل رشد 47 هزار واحدی (معادل 3.97 درصد) را تجربه کرده است و شاخص هم‌وزن هم 2.97 درصد رشد داشته است.

در اولین روز اجرای دامنه نوسان نامتقارن، بسیاری از نمادهای بزرگ بورس تهران با صف خریدهای سنگین در محدوده ۶ درصد مثبت همراه شده‌اند. فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، خودروسازان، حمل و نقل، استخراج نفت و سایر معادن از جمله گروه‌هایی بودند که رشد بیش از ۵ درصدی شاخص صنعت را تجربه کرده‌اند. اغلب نمادهای این گروه‌ها با صف خرید همراه بودند.

در برنامه ی امروز با آقای نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت تکنیکالی شاخص صحبت کردیم که ایشان محدوده ی 1 میلیون و 370 هزار واحد را محدوده ی مقاومتی مهم شاخص میدانستند و همچنین صنایع خودرو و فلزات اساسی را صنایع پیشتاز بازار در ادامه ی راه ارزیابی کردند که با توجه به اصلاح شدید سهم های این صنایع ، به نظر در محدوده ی ارزندگی قرار گرفتند.

اما نکته مهم بازار امروز اقبال بالای سهامداران به نمادهای بزرگ بود. در حالی که تعدادی از نمادهای کوچک بازار با فشار فروش مواجه بودند و بعضا حتی به محدوده منفی قیمتی رفتند. اما این نمادهای بزرگ بورسی هستند که بعضا با صف خریدهای چند صد میلیارد تومانی همراه بودند. در این میان می‌توان به فملی، فولاد و شپنا از جمله نمادهایی اشاره کرد که در مجموع حدود ۴۵۰ میلیارد تومان صف خرید برخوردار بودند.

ارزش معاملات خرد امروز به 10 میلیارد تومان رسید. خودروسازان، پالایشی‌ها و فلزات در بین صنایع بیشترین ارزش معاملات را دارند. در بین نمادها هم پالایشی یکم، دارا یکم، خودرو و گدنا بیشترین ارزش معاملات را دارند.

حقیقی‌ها در بازار امروز به شدت در سمت خرید فعال بودند. حقوقی‌ها هم برخلاف روزهای اخیر، امروز تا حدی فروشنده بودند 

با توجه به این که عمده نمادهای منفی بازار نمادهای کوچک‌تر بودند و بخش اصلی صف خریدها هم برای نمادهای بزرگ‌تر بود، به نظر می‌رسد سهامداران در حال فروش نمادهای کوچک و کوچ به سمت بزرگان هستند.

با توجه به اینکه در برخی نمادها به محدوده ی مقاومتی رسیدیم، باید چند روز نحوه اجرا قوانین و شرایط بازار را زیرنظر داشت تا میزان کارایی قوانین جدید مشخص شود.

در بخش دوم برنامه هم به همراه آقای رسول خدادوست به بررسی تاثیر قوانین جدید سازمان بورس بر بازار و صنایع مختلف پرداختیم. ایشان با توجه به سابقه ی قبلی تغییرات دامنه ی نوسان ، این اقدام را در کوتاه مدت مثبت ارزیابی کردند اما معتقد بودند که در بلند مدت ممکن است اثرات منفی بر نقدشوندگی بازار بگذارد. البته این در حالیست که گفته شده تغییر دامنه ی نوسان فعلا به مدت یک ماه انجام خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات  آموزش بورس  به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *