راهکارهای مهار رشد نقدینگی

https://media-v2.apipart.ir/service/media@2/files/media/signal/video/936af499-3ab9-40d8-bf51-1b93b5e0eba8/playlist.m3u8

آمارها نشان می‌دهد عملکرد دولت اثر کاهنده ای بر رشد پایه پولی و نقدینگی گذاشته، به طوری که سرعت رشد پایه پولی کشور به میزان چهار و هشت دهم درصد از آنچه پیش بینی می‌شد کندتر شده و به رقم ۱۲ درصد کاهش یافته است.
براساس آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱.۶ درصد رشد یافته است
بر همین اساس نرخ رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۸ درصد رسید
رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۶.۴ درصد رسید. لازم به ذکر است پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشدی معادل ۱۵.۵ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۰.۱ درصد) به میزان ۵.۴ واحد درصد افزایش یافته است. در این مقطع، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها و خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بیشترین سهم را در رشد پایه پولی داشته‌اند.
در بخش اول برنامه ی امروز همراه با آقای احمد صالحی، پژوهشگر اقتصادی به بررسی راهکارهای مهار رشد نقدینگی در اقتصاد ایران پرداختیم. ایشان در خصوص بودجه ی سال 1401 و اثرات تورمی آن نیز نکاتی را یادآور شدند.

همچنین در بخش دوم این برنامه به بررسی وضعیت شاخص دلار تا انتهای سال آینده پرداختیم و احتمال صعود یا نزول آن را بررسی کردیم. بر طبق داده های تکنیکالی و بنیادی بازار شاخص دلار میتواند تا یکسال آینده افت قابل توجهی را تجربه کند. همزمان با اتمام پروسه تزریق واکسن در جهان اقتصادها بهبود یافته اند و بانک های مرکزی درصدد افزایش نرخ بهره برآمده اند از این رو با افزایش نرخ ارزهای غیر دلاری موجبات فشار بیشتر روی دلار فراهم خواهد شد. در صورت ریزش دلار، قیمت کامودیتی ها از جمله طلا نقره و نفت به پرواز در خواهند آمد و برای کشورهای تولید کننده این محصولات از جمله کشورمان میتواند ارز آوری خوبی را فراهم کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *