عزم جزم دولت و حقوقی‌ها برای بازگشت بازار به مدار مثبت | دیلی سیگنال 28 اردیبهشت

بورس تهران دیروز با نمایی کاملا قرمز به کار خود پایان داد و خبر واریز مبلغ ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از سوی بانک مرکزی هم نتوانست محرکی برای بازار باشد.

اوضاع نابسامان روز گذشته احتمال ادامه ریزش را به طور بدیهی بالا می‌برد و امروز نیز مطابق پیش‌بینی انجام شده شاخص کل، کار خود را در مدار منفی آغاز کرد، اما بعد از گذشت حدودا ۳۰ دقیقه از بازار با بهبود اوضاع نمادهای شیمیایی، فلزات اساسی، خریدهای سنگین حقوقی‌ها در نماد خودرو ونماد برکت در گروه دارویی شاخص کل توانست در یک حرکت رفت و برگشت اوضاع مطلوبتری را تجربه کند.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

اما هرچه به انتهای بازار نزدیک تر میشدیم ، عرضه ها به خصوص در نمادهای شاخص ساز افزایش پیدا کرد و در نهایت شاخص کل با افت 1131 واحدی در محدوده ی 1 میلیون و 173هزار واحدی قرار گرفت.

قسمت عمده‌ای از بازار سهام را نمادهای کوچک تشکیل داده‌اند، که طی ۹ ماه اخیر عمدتا قفل در صف‌های فروش‌ سنگین بوده و از درجه نقدشوندگی ضعیفی برخوردار بودند. معمولا شاخص هم‌وزن انعکاس وضعیت اکثر نمادهای کوچک است. شاخص فوق امروز نیز مانند اکثر روزهای گذشته در سمت منفی بازار کار خود را آغاز کرد و تا انتهای بازار افت 3793 واحدی را تجربه نمود. 

در هفته‌های گذشته ترافیک اخبار مثبت بازار بورس را احاطه و در نهایت بدون دست آورد خاصی از اذهان سرمایه‌گذاران پاک شدند. مانند حمایت ۳+۷ بسته پیشنهادی دولت، تسعیر نرخ ارز بانک‌ها، تغییر نرخ قیمت گذاری خودرویی‌ها، مذاکرات برجامی و توافقات وین و بسیاری از حمایت‌های دیگر که اثر بخشی چندانی نداشتند. اما در روز گذشته اعلام شد که تا ۳ هفته آینده مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار در جهت حمایت از آن واریز خواهد شد.

در برنامه ی امروز به همراه آقای سامان منتظری ، رئیس هیئت مدیره رادان سرمایه در مورد تاثیر اقدامات حمایتی دولت بر بازار سرمایه گفتگو کردیم. ایشان ضمن اشاره به کارا نبودن مبلغ 200 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی افزودند: اگرچه تاکنون 50 میلیون دلار ازین مبلغ به حساب صندوق تثبیت و توسعه بازار واریز شده است ، اما حتی واریز 150 میلیون دلار الباقی هم نمیتواند رونق را به بازار برگرداند ، چرا که پارامتر اصلی که باعث قهر سرمایه ها از بازار شده ، عدم اعتماد سرمایه گذاران خرد به بازار است.
ایشان یکی از راهکارهای برگشت اعتماد به بازار را عدم دستکاری و برخوردهای سلیقه ای با بازار عنوان کردند که می‌بایست قانون گذار انجام دهد.

همچنین در بخش دیگری از صحبت ها به تاثیر انتخابات بر بازار دلار پرداختند و کف حمایتی دلار را در محدوده های 21 تا 22 هزار تومان عنوان نمودند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران