تحلیل بازار بورس | در شرایط فعلی بازار چه کنیم؟

تحلیل بازار بورس | در شرایط فعلی بازار چه کنیم؟

در روزهای اخیر بازار بورس در اکثر نمادها با ریزش سنگینی روبرو شده است. این مسئله برای افرادی که به تازگی شروع به خرید و فروش سهام کرده اند، دور از انتظار بوده است. سوال بسیاری از افراد تازه وارد و حتی قدیمی های بازار این است که در شرایط فعلی چه باید کرد و چه تصمیمی درست است؟ در گام اول باید نسبت به جو موجود شناخت پیدا کنیم. این را باید در نظر بگیریم که به طور کلی نوسان ذات بازارهای مالی است. به این معنی که هیچ بازاری تا ابد در روند صعود یا نزول نبوده است. لذا اینکه بعد از یک رشد بزرگ و سریع، عده ای (به هردلیلی) اقدام به فروش سهام کنند، اتفاق نامتعارفی نیست.

در مورد شرایط موجود در بورس، حجم بسیار زیادی از سرمایه وارد شده به بازار بورس در ماه های اخیر مربوط به افراد تازه وارد یا فعالین سایر بازارهای مالی بوده است که شناخت کمی نسبت به بازار بورس داشتند. این در حالی است که فعالیت در بازار بورس مستلزم آگاهی از ماهیت این بازار و علم همراه با تجربه است و عده بسیاری از این افراد از این موضوع بی نصیب بوده اند. این مسئله باعث شده است که تا در نوسانات، معامله گران با هیجان بسیار زیادی رفتار کنند. در کنار این موارد، مشکلات ساختاری بازار بورس و ایرادات مدیریتی موجب شده است تا در چنین مواقعی کارایی لازم برای عبور از این مشکلات وجود نداشته باشد.

با توجه به این مسائل به سهامداران پیشنهاد می شود که برای ادامه روند سرمایه گذاری خود به سوالات زیر پاسخ بدهند.

آیا نسبت به ماهیت بازار و روش کسب سود از آن شناخت دارید؟

در بازار بورس همواره فرصت کسب سود وجود دارد اما باید بدانید که شرط اول برای این موضوع آگاهی و سواد تحلیلی است. نکته دوم اینکه بزرگترین زیان ها در بازار بورس نصیب افرادی می شود که قصد دارند یک شبه به ثروت کلانی دست پیدا کنند. لذا ذهنیت ماه های اخیر که بازار همیشه روندی صعوی دارد را اصلاح کنید. بازار در میان مدت و بلند مدت همواره سود ده بوده است اما در کوتاه مدت امکان کسب سودهای کلان و پایدار از بازار وجود ندارد. در مجموع باید بدانید فعالیت در بازار بورس مستلزم نگاه میان مدت و بلند مدت است.

دلیل خرید سهام موجود در سبدتان چیست؟

پاسخ به این سوال می تواند مسیر را تا حد زیادی تصمیم گیری را آسان کند و از اضطراب شما بکاهد. سعی کنید نسبت به سهامتان شناخت پیدا کنید. آیا سهم شما از وضعیت بنیادی و سودآوری مناسبی برخوردار است؟ دلیل رشد مدت اخیر این سهم چه بوده است؟ آیا سهم شما بیش از حد رشد کرده است و یا با توجه به وضعیت بازار اسیر هیجانات منفی شده است؟ اگر دلیلی مبنی بر نگهداری سهمتان پیدا نکردید، نسبت به فروش سهمتان تردید نکنید. اما اگر متوجه شدید سهم شما ارزنده است، با توجه به افتی که در این مدت اتفاق افتاده است به شما توصیه می شود تا اندکی صبور باشید تا هیجانات بازار فروکش کند.

آیا برای سهامی که خریده اید، حد زیان مشخص کرده اید؟

شما بایستی برای سهم خریداری شده یک حد زیان مشخص کنید. حد زیان به این معنی است که اگر قیمت سهم از از آن پایین تر رفت، شما نبایستی به امید بازگشت قیمت صبر کنید. ممکن است شما سهمتان را بر اساس یک تحلیل خریداری کرده باشید اما شرایط بازار موجب حرکت سهم بر خلاف وضعیت بازار می شود. لذا نبایستی به امید بازگشت قیمت در آینده، شاهد افت روزانه قیمت باشید.

در انتها توصیه می شود از هیجان در معاملات خود به شدت پرهیز کنید. اینکه قیمت پایانی یک در محدوده مثبت است و فروشندگان قیمت آن را تا صف فروش پایین می آورند، دلیلی به جز هیجان نمی تواند داشته باشد. لذا سعی کنید هنگام معامله تسلط کافی به عملکرد خود داشته باشید.

سعی می کنیم در روزهای آینده در مورد وضعیت بازار مطالب بیشتری در اختیار شما بگذاریم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *