آیا صندوق طلای پشتوانه لوتوس رشد خواهد کرد؟

آیا صندوق طلای پشتوانه لوتوس رشد خواهد کرد؟

2 عامل بسیار مهم در روند قیمتی صندوق های طلای بورسی تاثیر گذار است. قیمت طلای جهانی و قیمت دلار به ریال. این دو عامل با تغییرات خود باعث افت و خیز قیمت های صندوق طلا نیز می شوند.

در خردادماه 1400 دلار با رشد 7.5 درصدی همراه بود ولی قیمت اونس جهانی 6.3 درصد افت کرد. در واقع دو نیروی متضاد و محرک برای صندوق های طلا شکل گرفت که نتیجه آن رشد نسبی صندوق های طلا در بورس بود.

برای فهم بیشتر تاثیر دو عامل مهم دلار و اونس بر روند قیمتی صندوق های طلا در زیر چند مقایسه نموداری آورده ایم.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس بزرگترین صندوق طلا در ایران است و به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است. بدیهی ست که سایر صندوق های طلا نیز عملکردی کم و بیش مشابه با این صندوق دارند.

مقایسه روند قیمت صندوق پشتوانه طلای لوتوس با دلار

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در تصویر فوق نمودار آبی، تغییرات قیمت صندوق پشتوانه طلای لوتوس را از ابتدای سال 1397 نشان می دهد. نمودار نارنجی نیز مربوط به دلار می باشد.

در نمودار بالا همبستگی غیرقابل انکاری بین تغییرات قیمت دلار و قیمت صندوق طلا دیده می شود. در واقع قیمت دلار تاثیر زیادی در کنترل قیمت صندوق های طلا دارد.

مقایسه روند قیمت اونس طلای جهانی با صندوق پشتوانه طلای لوتوس

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در تصویر فوق نمودار آبی، تغییرات قیمت صندوق پشتوانه طلای لوتوس را از ابتدای سال 1397 نشان می دهد. نمودار صورتی نیز مربوط به اونس طلای جهانی می باشد.

مشاهده می شود که گاهی حرکت های متضادی بین روند قیمتی اونس و صندوق های طلا وجود داشته است. در یک نگاه می توان گفت قیمت اونس جهانی تاثیر کمتری نسبت به دلار در روند قیمتی صندوق های طلا گذاشته است.

مقایسه روند قیمت طلای 18 عیار با صندوق پشتوانه طلای لوتوس

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

قیمت طلا در بازار آزاد یا همان طلای 18 عیار نیز ملاک خوبی برای مقایسه و تصمیم گیری درباره صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا می باشد. البته قیمت طلای بازار آزاد نیز متاثر از قیمت ارز و اونس جهانی و همچنین عرضه و تقاضا در بازار داخلی می باشد.

مقایسه روند قیمت طلای 18 عیار با صندوق پشتوانه طلای لوتوس در 3 سال اخیر نشان می دهد که بین طلای گرمی و صندوق های طلا، همبستگی شدیدی وجود دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که از بین 2 عامل محرکه قیمت صندوق های طلا در کشور، قیمت دلار و طلای بازار آزاد تاثیر بیشتر و مشخص تری نسبت به قیمت اونس طلای جهانی دارند.

در ادامه نگاهی به نمودار قیمتی صندوق پشتوانه طلای لوتوس می اندازیم.

تحلیل تکنیکال قیمت صندوق پشتوانه طلای لوتوس (تایم هفتگی)

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در قاب زمانی هفتگی مشاهده می شود که صندوق پشتوانه طلای لوتوس نزدیک به کف کانال ماژور خود بوده و از این ناحیه با تقاضا و رشد قیمت مواجه شده است. انتظار می رود اهداف بلند مدت 9 و 14 هزار تومانی برای هر واحد این صندوق در صورت استمرار روند صعودی در بلند مدت محقق شود.

تحلیل تکنیکال قیمت صندوق پشتوانه طلای لوتوس (تایم روزانه)

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در نمودار روزانه صندوق پشتوانه طلای لوتوس شاهد 2 اتفاق مهم هستیم. اول شکسته شدن خط روند نزولی که میتواند نشان دهنده پایان روند نزولی باشد و دوم هم قرار گرفتن اندیکاتور استوکاستیک در منطقه اشباع فروش می باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *