فصل متفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس/ بازدهی بازارهای 9 گانه در فصل بهار 1400

فصل متفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس/ بازدهی بازارهای 9 گانه در فصل بهار 1400

به گزارش سیگنال، در فصل گذشته (بهار 1400) برترین صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور صندوق های کوثر یکم 6.2% ، مشترک پیشتاز-4.2 % ، کیمیای کاردان -1% و گروه زعفران سحرخیز 3.5% به ترتیب در انواع درآمد ثابت، سهامی، مختلط و کالایی بوده اند.

ویدئو تحلیل و معرفی بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فصل بهار امسال چقدر بود؟

بازار بورس در فصل بهار سال 1400 پایین ترین بازدهی را در بین بازار های مالی دیگر کسب کرد و این در حالی ست که در همین مدت صندوق های سرمایه گذاری برتر توانستند بازدهی بهتری از شاخص کل بورس بدست آورند و از افت شدید بازار سرمایه در امان بمانند.

فراز و نشیب بازارها در بهار 1400

در سه ماهه ابتدایی سال 1400 بانک ها (بازار پول) از سایر بازارهای موازی پیشی گرفته است. این روند درست برخلاف سال گذشته بود و نشان می دهد که بازار های سرمایه در حال حاضر اصطلاحا در حال استراحت یا اصلاح است.

بازدهی منفی در بازار های طلا، سکه، بورس و مسکن نشان میدهد که رشد بالای این بازارها در گذشته متوقف شده است و شرایط رکودی حاکم شده است. این در حالی ست که بازار سپرده های بانکی در بهترین حالت ممکن و با در نظر گرفتن سود تقسیمی صندوق های با درآمد ثابت، سودی معادل 20 درصد سالیانه را محقق می کنند که این مقدار 23 درصد از آخرین نرخ تورم اعلام شده کمتر است.

بدترین وضعیت هم همانطور که در نمودار زیر مشخص است مربوط به بازار بورس با بیش از 10% بازدهی منفی می شود. البته شاخص کل هموزن از شاخص کل بورس هم ضعیف تر عمل کرد. این مسئله نشان می دهد که شرکت های کوچکتر در بازار سرمایه بازدهی منفی بیشتری نسبت به شرکت های بزرگتر داشته اند.

در نمودار زیر بازدهی 9 بازار مختلف را در فصل بهار 1400 می بینید:

بازار نفت بالاترین بازدهی را در میان بازارهای مختلف داشته است. بازدهی 18.6 درصدی در بازار نفت این بازار را در صدر بازدهی قرار داد. البته خرید و فروش نفت در بازار داخلی ایران انجام نمی شود و این بازدهی از روی قیمت جهانی نفت برنت محاسبه شده است.

بازار ارز وضعیت خنثی و بعضا منفی را در فصل بهار تجربه کرد اما قیمت دلار به عنوان پرکاربردترین ارز خارجی رشد نیم درصدی داشت.

بازاربازدهی سه ماهه (بهار 1400)
نفت18.6
سپرده بانکی5
طلای جهانی1.9
دلار0.5
مسکن4.8
طلا 18 عیار6
سکه8.7
کل بورس10.6
کل هم­وزن16

در ادامه به معرفی 5 صندوق سرمایه گذاری برتر در انواع مختلف آن در بازار سرمایه ایران می پردازیم.

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

عملکرد پربازده ترین صندوق های سرمایه گذاری از نوع با درآمد ثابت در فصل بهار 1400 به شرح زیر است:

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

در حالی که بازدهی سه ماهه سپرده های بانکی در بهترین حالت ممکن حدود 5 درصد می باشد اما برترین صندوق های با درآمد ثابت، بازدهی بالاتری از سپرده سیستم بانکی داشته اند. بنابراین می توان انتظار داشت که سرمایه گذاران ریسک گریز در آینده نگاه ویژه تری به صندوق های با درآمد ثابت داشته و این گزینه امن سرمایه گذاری را به جای بانک انتخاب کنند.

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی

عملکرد پربازده ترین صندوق های سرمایه گذاری از نوع سهامی در فصل بهار 1400 به شرح زیر است:

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی

صندوق های سهامی مهمترین شاخص برای مقایسه عملکرد بین بازار بورس و معاملات خرد به حساب می آید. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد بازار بورس ضعیف ترین بازدهی را در بین بازارهای مالی در بهار 1400 داشته است و بیش از 10 درصد از ارزش شاخص کل بورس در این مدت کاهش یافته است.

با نگاهی به بازدهی صندوق های سهامی می بینیم با اینکه بازدهی صندوق های سهامی نیز منفی بوده است اما عملکرد بهتری از شاخص کل بورس داشته اند و از افت ارزش بازار بورس کمتر متاثر شده اند. این تفاوت به دلیل نحوه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و سهام موجود در پرتفوی آنها می باشد.

رتبهنام صندوقبازدهی سه ماهه% ( بهار 1400)
اولمشترک پیشتاز4.2-
دومهمیان سپهر4.5-
سومآوای سهام کیان5-
چهارممشترک پیشرو5.6-
پنجممشترک تدبیرگران فردا5.8-

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

عملکرد پربازده ترین صندوق های سرمایه گذاری از نوع مختلط در فصل بهار 1400 به شرح زیر است:

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق های مختلط در ماه های اخیر ضعیف تر از انتظار ظاهر شدند و بازدهی نسبتا پایینی در مقایسه با صندوق های درآمد ثابت و سهامی کسب کردند. این در حالی ست که انتظار می رفت بازدهی صندوق های مختلط میانگینی از دو صندوق دیگر باشد و ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد.

رتبهنام صندوقبازدهی سه ماهه% ( بهار 1400)
اولکیمیای کاردان1-
دومسپهر اندیشه نوین1.6-
سوممشترک آسمان خاورمیانه2-
چهارممشترک پارس2.7-
پنجمتوسعه ممتاز3.2-

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

عملکرد پربازده ترین صندوق های سرمایه گذاری از نوع کالایی در فصل بهار 1400 به شرح زیر است:

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

صندوق های طلا با وجود حباب منفی ایجاد شده در قیمت هر واحد سرمایه گذاری، هنوز جذابیت سرمایه گذاری چندانی از خود نشان نداده اند و در سه ماهه ابتدایی سال 1400 روندی نوسانی و بدون جهت را طی کرده اند.

از طرف دیگر در بورس کالا بازیگران تازه وارد که صندوق های کشاورزی هستند عملکرد نسبتا بهتری داشته و حداقل بازدهی منفی نداشته اند. با این حال رشد صندوق های کالای کشاورزی هم قابل توجه نبوده و حتی در صورت بررسی بازدهی این صندوق ها از روی قیمت معاملاتی (نه قیمت NAV) شاهد بازهی صفر آنها هستیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *