تحلیل تکنیکال صندوق های سرمایه گذاری طلا (22 اسفند 98)

تحلیل تکنیکال صندوق های سرمایه گذاری طلا (22 اسفند 98)

در این گزارش نگاهی مختصر به صندوق های سرمایه گذاری طلا می اندازیم و عملکرد گذشته و چشم انداز آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

سرمایه گذاری غیرمستقیم در طلا – چگونه؟

یک هفته بیشتر به پایان سال 98 نمانده است. سالی که برای بازار های مالی بسیار پر فراز و نشیب بود و با اتفاقات مختلفی همراه شد.

توضیح دادیم که برای سرمایه گذاری بر روی طلا می توانید به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری طلا اقدام کنید. این صندوق ها ابزاری قانونی و ساده برای استفاده سرمایه گذاران از بازار طلا و سکه هستند و دو سه سال بیشتر از عمر آن در بازار سرمایه کشور نمی گذرد. به همین دلیل برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه ناشناخته مانده اند.

در حال حاضر 4 صندوق سرمایه گذاری طلا در کشور ما فعالیت می کنند که می توان آنها را به صورت آنلاین و مشابه صندوق های ETF  مورد معامله قرار داد.

تنها تفاوتی که صندوق های سرمایه گذاری طلا با سایر ETFها دارند این است که زمان معاملات آنها بعد از بازار بورس است. در حال حاضر از ساعت 13 تا 15.30 روزهای کاری می توان به معامله در صندوق های سرمایه گذاری طلا اقدام کرد.

در سلسله مقالاتی که در سیگنال منتشر کرده ایم سعی کردیم تا مخاطبان گرامی را با صندوق های سرمایه گذاری آشنا کنیم.

لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا در ایران

کسانی که آشنایی زیادی با پیچیدگی های بازار طلا ندارند، می توانند به سهولت با بهره بردن از این ابزار مالی جدید در بازار سرمایه، به صورت حرفه ای و غیر مستقیم دارایی های خود را در قالب کالای طلا سرمایه گذاری کنند و از نوسانات آن بهره ببرند.

چهار صندوق سرمایه گذاری طلای فعال در ایران، عبارتند از:

نام صندوقنمادعمر صندوق (روز)ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری (ریال)خالص ارزش دارایی صندوق (ریال)
پشتوانه طلای لوتوس طلا 973 46,696 4,664,881M
در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان گوهر 769 32,698 3,190,516M
پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان زر 854 29,460 791,736M
در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید عیار 630 16,045 1,587,277M

همانطور که ملاحظه می شود با ارزش ترین صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوق پشتوانه طلای لوتوس است که بیش از چهار هزار میلیارد ریال ارزش دارد.

در ادامه به هر کدام از این چهار صندوق نگاه کوتاهی خواهیم داشت.


صندوق پشتوانه طلای لوتوس


مدیریت این صندوق را شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

دورهبازدهی
1 ماهه 19.52%
۳ ماهه 34.86 ٪
۶ ماهه 48.4 ٪
۱ ساله 30.99 ٪

تصویر زیر نمودار قیمت واحد های سرمایه گذاری صندوق طلا را نشان می دهد. قیمت بعد از پشت سر گذاشتن محدوده مقاومتی 4900-5000 تومان در حال تثبیت بالای این ناحیه است. این محدوده علاوه بر اینکه سقف کانال رنج میان مدت بوده است، مقاومت روانی عدد رند 5000 نیز بود و همچنین با سقف خط میانی کانال بلند مدت صعودی همراه شد.

تحلیل تکنیکال صندوق پشتوانه طلای لوتوس
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

خط سبز رنگ ابتدای سال 98 را نشان می دهد. همانطور که ملاحظه می شود تقریبا نیمی از سال روند قیمت نزولی بوده است و نیمی دیگر روند صعودی از راه رسیده است.

باید منتظر ماند و واکنش قیمت به مقاومت های یاد شده را زیر نظر گرفت. در صورتی که سناریوی صعودی بلند مدت را محتمل بدانیم، هدف قیمت محدوده 9000-95000 تومان خواهد بود. تا زمانی که محدوده حمایتی 4900-5000 تومان به سمت پایین شکسته نشود، دیدگاه کلی قالب بر نمودار تثبیت روند صعودی خواهد بود. اما اگر این محدوده شکسته شود می توان از میانگین های متحرک 21 و  34 روزه به عنوان نزدیک ترین حمایت داینامیک استفاده نمود و سپس کف کانال بلند مدت صعودی را در نظر گرفت.


صندوق مبتنی بر سکه طلای کیان


مدیریت این صندوق را شرکت مشاور سرمایه گذاری پرتو آفتاب کیان به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

دورهبازدهی
1 ماهه 19.37 ٪
3 ماهه 34.23 ٪
6 ماهه 47.66 ٪
۱ ساله 30.97 ٪

تصویر بالا نمودار حرکت قیمت صندوق سرمایه گذاری گوهر را نشان می دهد. مقاومت قیمت محدوده 3000 تومان بوده است که با ادامه یافتن روند صعودی شکسته شده است. هدف 4000 تومان سقف کانال است که در صورت تحقق سناریوی صعودی در دسترس خواهد بود.

تحلیل تکنیکال صندوق مبتنی بر سکه طلای کیان
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان


مدیریت این صندوق را شرکت تامین سرمایه امید به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

دورهبازدهی
1 ماهه 17.35 ٪
3 ماهه 31.12 ٪
6 ماهه 43.24 ٪
۱ ساله 28.15 ٪

نمودار بالا مربوط به صندوق سرمایه گذاری زر می باشد. حرکت این نمودار بسیار مشابه نمودار “گوهر” است. با این تفاوت که هدف صعودی 3500 تومان است. تا زمانی که حمایت 2600-2650 تومان برای قیمت حفظ شود، دیدگاه ما بر روند کلی حرکت قیمت صعودی خواهد بود.

تحلیل تکنیکال صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید


مدیریت این صندوق را شرکت سبدگردان انتخاب مفید به عهده دارد و بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف از قرار زیر است:

دورهبازدهی
1 ماهه 19.28 ٪
3 ماهه 34.35 ٪
6 ماهه 47.77 ٪
۱ ساله 30.36 ٪

صندوق سرمایه گذاری عیار تازه ترین صندوق تاسیس شده است که بر دارایی طلا تمرکز کرده است به همین دلیل اطلاعات نموداری آن از سایر صندوق ها کمتر است. از نظر تکنیکالی مشاهده می شود که مقاومت نمودار در محدوده 1500-1600 تومان شکسته شده است. در صورتی که قیمت به این ناحیه بازگشت داشته باشد اصطلاحا پولبک رخ داده است و فرصت سرمایه گذاری جدید فراهم آمده است.

تحلیل تکنیکال صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام و خسته نباشید
    در بین ۴ صندوق سرمایه گذاری طلا معیارمون برای انتخاب گزینه مطلوب باید چه شاخص ها و عواملی باشد؟

    • سلام و عرض ادب. قبلا مقاله ای در رابطه با نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری منتشر کردیم که میتونید از این لینک این مقالرو مطالعه کنید.

  • ببخشید چطور میشه تو این زمینه ها سرمایه گذاری کرد وایا بهتر از سهام هستند .

    • سلام دوست عزیز. برای خرید واحدهای صندوق های طلا باید کد بورسی داشته باشید. نمیشه بصورت مطلق گفت بهتر هستند یا خیر ولی در چند سال گذشته صندوق های سرمایه گذاری عملکرد قابل قبولی داشتند.

    • سلام و عرض ادب. نمیشه دقیق پیش بینی کرد. بهتون پیشنهاد میکنم برای شناخت بهتر بازارها و آگاهی از وضعیت بازار گزارش های تحلیلی مارو دنبال کنید.