تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن (6 اردیبهشت 99)

تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن (6 اردیبهشت 99)

در ابتدا به تفاوت شاخص هموزن و شاخص کل می پردازیم. تفاومت عمده این دو شاخص در وزن شرکت های محاسبه شده در شاخص است. شاخص کل بین شرکت های بزرگ و کوچک تمایز قائل می شود ولی شاخص هموزن، وزن یکسانی به کلیه شرکت های بازار سرمایه می دهد. به طور کلی، شاخص هموزن دید بهتری نسبت به کلیت بازار به ما می دهد و می تواند نماینده خوبی برای کلیه سهام باشد. برای مثال ممکن است کلیلت بازار منفی باشد اما شاخص کل تنها به دلیل مثبت بودن چند شرکت بزرگ، عدد مثبتی را نشان دهد. حال به بررسی موقعیت حال و حاضر شاخص هموزن می پردازیم.

همانطور که در نمودار مشخص است، شاخص هموزن از اواخر سال قبل با اتمام اصلاح خود در موج 4، روند صعودی خود را در قالب موج 5 در سال جدید ادامه داد و تاکنون بیش از 50 درصد رشد را به ثبت رسانده است و در طول این مدت کمتر روزی بود که شاخص هم وزن عدد منفی به خود دیده باشد. شاید ذکر این نکته قابل ذکر باشد که بازار بورس مانند موجود زنده است و برای مدت طولانی نمی تواند فعال باشد و نیازمند استراحت برای ادامه روند خود می باشد. این مورد چه در حرکت نزولی و چه صعودی قابل تعمیم است. از نظر سناریو موجی، شاخص اکنون در مسیر موج 5 از 5 صعودی خود از یک درجه بالاتر است و مقاومت های پیش روی آن بازه 273-280 هزار واحد و 336-357 هزار واحد است که احتمال اصلاح شاخص از هرکدام از سطوح فوق محتمل است. طبق تئوری امواج، هنگامی که یک موج صعودی با 5 ریز موج به اتمام برسد، نمودار وارد اصلاح از یک درجه بالاتر خواهد شد که خود از ریزموج های اصلاحی درون موج انگیزشی قبلی بزرگتر خواهد بود.

تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

از طرف دیگر اگر شاخص از ناحیه کنونی با اصلاح روبرو شود، حمایت های پیش روی آن، 240 هزار واحد، 227 هزار واحد و 216 هزار واحد خواهند بود. شایان ذکر است وقتی یک کانال صعودی بلند مدت رو به بالا شکسته شود، نمودار سعی خواهد کرد تا سقف کانال جدید خود رشد داشته باشد و همچنین سقف کانل قبلی شکسته شده خود می تواند بعنوان حمایت معتبری برای هر نموداری باشد.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد. شما می توانید جهت مشاهده بروزرسانی نمادهای معرفی شده در سیگنال و رصد بازار به کانال Signal_tahlil ( تحلیل با سیگنال) مراجعه کنید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران