تحلیل بنیادی کساوه ( صنایع کاشی و سرامیک سینا)
صنایع کاشی و سرامیک سینا در سال 1367 با نام کاشی ساوه به صورت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز کرد.
این شرکت پس از 10 سال فعالیت در تیر ماه سال 1377 با تصمیم سهامداران به شرکت سهامی عام تبدیل گردید. یک سال پس از این تغییر یعنی مهر ماه سال 1378 شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.
طی سال های 1377 تا 1379 بنا به تصمیمات اتخاذ شده از سوی سهامداران نام شرکت دو بار تغییر نام داد. اولین تغییر در شهریور 1377 انجام گردید و نام شرکت به صنایع کاشی و سرامیک ساوه تغییر یافت. تغییر دوم در فروردین 1379 انجام شد و نام شرکت به صنایع کاشی و سرامیک سینا تغییر کرد.
این شرکت در زمینه تولید انواع کاشی و سرامیک فعالیت می نماید و در بورس اوراق بهادرا در صنعت کاشی و سرامیک طبقه بندی شده است.
روند سودآوری شرکت
داده های نمودار فوق نشان می دهد شرکت در سال های گذشته همواره سود ساز بوده و تقریبا در هر دوره موفق به ثبت رکوردی بالاتر از دوره قبل گردید است .
بررسی روند سود آوری نشان می دهد کساوه در سه ماه اول سال 1400 سودی معادل 2518856 میلیارد ریال را محقق نموده که این میزان نسبت سه ماه پایانی سال 1399، 8% در صد و نسبت به سه ماه اول سال 1399، 242% رشد را نشان می دهد.
روند فروش شرکت
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
شرکت در سالجاری روند رو به رشدی را داشته است و در بهار 1400 شرکت موفق شده فروش 1433086 میلیارد ریالی را به ثبت رساند. این میزان نشان دهنده رشد 90% فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
محصول استراتژیک در تحلیل بنیادی
شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سینا سه محصول به بازار عرضه می نماید که در حال حاضر میزان فروش کاشی دیوار این کارخانه از سایر محصولات بیشتر است.
در نتیجه این محصول کارخانه به عنوان محصول استراتژیک برای آن به حساب می آید.
نکته مهم در مورد این شرکت اضافه شدن گرانیت پرسلان از ابتدای سال 1400 به محصولات شرکت است که می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.
نرخ فروش محصول استراتژیک
از آنجاییکه محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.
بررسی نمودار بالا نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد چندانی نداشته و از ابتدای سال تا کنون روند کاهشی داشته است. لذا این موضوع در کاهش یا افزایش روند سودسازی شرکت با دقت و وسواس بیشتری باید رصد شود.
میزان فروش محصول استراتژیک
در ادامه به بررسی میانگین میزان فروش شرکت در طی فواصل زمانی مختلف می پردازیم بدیهی است اگر میانگین میزان فروش افزایش یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
با توجه به بررسی آخرین دوره و مقایسه آن با دوره ماقبل آخر متوجه می شویم میانگین فروش 30% کاهش را نشان می دهد. این موضوع در کنار کاهش قیمت این محصول می تواند هشداری جهت کاهش سودآوری شرکت می باشد.
بررسی روند سود سازی
بررسی روند سود سازی دوره اول سال 1400 نشان می دهد علارقم افزایش نزدیک به دو برابری با دوره مشابه سال قبل، اما این شرکت نسبت به سه ماهه چهارم 99 سود کمتری را ساخته است.