تحلیل بنیادی کترام | مرداد 1400

تحلیل بنیادی کترام | مرداد 1400

درباره شرکت تولیدی کاشی تکسرام

شرکت تولیدی کاشی تکسرام در مهرماه 1370 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در اسفندماه 1378 به شرکت سهامی عام تبدیل گردید.

تیرماه 1379 پس از 9 سال فعالیت شرکت موفق شد به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرگروه کانی‌های غیرفلزی به عضویت بورس تهران درآید.

اولین معاملات سهام این شرکت در اسفندماه سال 1379 انجام گردید.

مرکز اصلی شرکت در شهرک صنعتی اشترجان اصفهان واقع شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت سه میلیون مترمربع انواع کاشی می‌باشد. اصلی‌ترین تولیدات این شرکت انواع کاشی‌های گرانیتی کف و دیواری است.


گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

روند سودآوری شرکت

بررسی نمودار فوق نشان می‌دهد که شرکت از اواخر سال 1397 موفق به سودسازی شده و این روند ادامه‌دار بوده است. کترام در سه ماه اول سال 1400 سودی معادل 719378 میلیارد ریال را محقق نموده که این میزان نسبت سه ماه پایانی سال 1399، 13% در صد و نسبت به سه ماه اول سال 1399، 222% رشد را نشان می‌دهد که نشان از استمرار رشد و سودآوری شرکت است.

مقایسه نرخ رشد

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تحلیل یک شرکت برایمان مهم است میزان رشد شرکت بیش از تورم سالیانه است.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شرکتی نتواند بیش از تورم رشد کند یا حداقل رشدی معادل نرخ تورم داشته باشد در واقع سرمایه‌گذاری در آن انتخاب درستی نیست.

  • در زمان ارائه این گزارش تورم برآوردی بانک مرکزی 46%  است

مقایسه سود شرکت در سه ماه اول سال 1400 و سه ماه اول سال 1399 نشان می‌دهد عملکرد شرکت 170% رشد داشته است. این رشد بیش از سه برابر تورم است. در نتیجه می‌توان گفت شرکت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

روند فروش شرکت تکسرام

روند فروش شرکت تکسرام

رادیو سیگنال | امیدواری به ادامه صعودِ بورس! | چهارشنبه 6 مرداد

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید روند فروش محصولات شرکت در چهار سال گذشته (به جز فروردین 99) همواره صعودی بوده به طوری که در بهار 1400 شرکت موفق شده فروش 450231 میلیاردریالی را به ثبت رساند. این میزان نشان‌دهنده رشد 101% فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

محصول استراتژیک در تحلیل بنیادی

محصول استراتژیک در تحلیل بنیادی

شرکت تولیدی کاشی تکسرام شش محصول به بازار عرضه می‌نماید که در حال حاضر میزان فروش محصول لعاب‌دار ساز 120*60 این کارخانه از سایر محصولات بیشتر است.

در نتیجه این محصول کارخانه به‌عنوان محصول استراتژیک شرکت برگزیده می شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد شرکت در حال حاضر پنج محصول از شش محصول گفته شده را تولید می‌نماید و تولید محصول لعاب‌دار 60*60 شرکت از آذرماه سال 1399 متوقف شده است.

نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت تکسرام

نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت تکسرام

ازآنجایی‌که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سودآوری را برای شرکت به ارمغان می‌آورد رشد نرخ فروش آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به‌حساب آمده و می‌تواند میزان سودسازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی نمودار بالا نشان می‌دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 26% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک

میزان فروش محصول استراتژیک

در این بخش به بررسی میانگین میزان فروش شرکت در طی فواصل زمانی مختلف می‌پردازیم اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

بررسی آمار اولین دوره سه ماه سال 1400 نشان‌دهنده افت 46% میانگین فروش نسبت به سه ماه آخر سال 1399 را نشان می‌دهد. اما با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که میانگین فروش شرکت معمولاً در سه ماه اول سال کمتر از سه ماه پایانی سال است پس بهتر است آمار را با مدت مشابه سال قبل مقایسه نماییم.

مقایسه این دو دوره نشان‌دهنده افت میانگین فروش 3% شرکت است. هرچند این میزان چشمگیر نیست ولی به‌راحتی نباید از کنار آن عبور کرد. زیرا هزینه های شرکت در سال جاری افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و کاهش میانگین فروش نشان از کمتر شدن تقاضا برای محصولات شرکت است.

عملکرد حقیقی و حقوقی

عملکرد حقیقی و حقوقی
تحلیل بنیادی تکسرام

بررسی روند قیمت سهام کترام رفتار سهام‌داران حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد قیمت سهام در اوج های قیمتی از رفتار حقوقی ها و در ریزش ها از رفتار حقیقی تاثیرپذیری بیشتری دارد لذا بهتر است در هنگام خرید رفتار حقوقی ها و در هنگام فروش توجه کافی به رفتار حقیقی ها داشته باشیم.

تطبیق قیمت و شاخص کل

تطبیق قیمت سهام تکسرام و شاخص کل

مقایسه روند قیمت و حرکت شاخص کل نشان می‌دهد این سهم در ابتدای اصلاح اخیر بازار همانند اکثر سهم‌های بازار ریزش را تجربه کرده است اما پس تخلیه هیجانات بازار موفق به ادامه روند صعودی قبلی خود شده.

نمودار قیمت نشان می‌دهد این سهم از اوایل مهرماه 1399 تا اواخر دی‌ماه 1399 موفق به رشد 244% شده و بعد از آن نیز ریزش شدیدی نداشته و وارد یک اصلاح زمانی و فرسایشی شده و از نظر قیمتی کمتر از 38% اصلاح را تجربه کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *