تحلیل بنیادی پارس | آذر 1400

تحلیل بنیادی پارس | آذر 1400

مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش اینجا بیشتر بخوانید.

درباره شرکت

شرکت پتروشیمی پارس با نام پتروشیمی عسلویه به‌صورت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید است. سال 1379 با تصمیم سهام‌داران نام شرکت به پتروشیمی پارس تغییر پیدا کرده است.

پس از گذشت 18 سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهام‌داران در سال 1397 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پالس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تولوئن بنزن است.

مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: بنزن، گاز غنی، اتیلن و گاز مایع.  بیشترین میزان ماده مصرفی مربوط به گاز غنی است که از نظر مقداری نزدیک به 80% میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه شرکت در عسلویه واقع گردیده است. تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر 1231 نفر می‌باشد.

روند سودآوری پارس

شرکت پارس در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 127528959 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره اول سال 1400 2% کاهش و نسبت دوره دوم سال 1399 77% افزایش داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

پارس در گزارش 3 ماهه دوم 1400 شرکت کاهش 15% را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که این نسبت نشان‌دهنده عقب بودن شرکت از تورم است و از نظر نرخ رشد  نسبت خوبی  نیست.

بررسی عملکرد ۳ ماهه دوم ۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره‌های سه‌ماهه یک سال گذشته نشان می‌دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه چهارم سودسازی را به خود اختصاص داده است و رتبه خوبی نیست.

روند فروش شرکت پارس

پارس در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 109156519 میلیون‌ریالی را ثبت نموده که این میزان نشان‌دهنده رشد 104% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است اما در مقایسه با 3ماه اول1400 شرکت فروش کمتری داشته است.

بررسی محصول استراتژیک پارس

شرکت پارس در عرضه 7 گروه محصول فعالیت می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر اتان بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده و کالای استراتژیک محسوب می‌گردد.

نرخ فروش محصول استراتژیک پارس

میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره سه ‌ماهه اول 1400، درمجموع 2% کاهش داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در پارس

میانگین میزان فروش شرکت در سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره اول 1400، 8% و نسبت به دوره دوم سال 1399، 1% کاهش داشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد پارس

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت سهام پارس در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام‌دارهای حقیقی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقیقی در هنگام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم پارس و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار پارس نشان می‌دهد این سهم در بیشتر ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد پس بهتر است در هنگام تحلیل سهم باید نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ریسک‌های بااهمیت که ممکن است وضعیت سودآوری شرکت را تحت‌تأثیر قرار دهند عبارت‌اند از:

  • نوسانات نرخ بهره
  • کیفیت محصولات
  • نوسانات نرخ ارز
  • قیمت نهاده‌های تولیدی
  • قیمت محصول
  • تغییر تکنولوژی و محیط‌زیست.

ارزیابی

باتوجه‌به پارامترهای بررسی شده در این مقاله پارس امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می‌نماید.

آخرین اطلاعات شرکت پارس درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *