تحلیل بنیادی نماد کحافظ | تیر 1400

تحلیل بنیادی نماد کحافظ | تیر 1400

آشنایی با شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ

کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ ( کحافظ)در فروردین ماه 1355 به صورت مسئولیت محدود تاسیس گردید این کارخانه در نزدیکی شهر شیراز و در زمینی به مساحت 41 هکتار راه اندازی و آغاز به کار کرده است. 

این کارخانه ابتدا در سال 1366 تبدیل به شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود گردید سپس در سال 1373 تبدیل به شرکت سهامی عام گردید.

در سال 1373 شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد اما سال 1378 اولین معامله برروی سهام این شرکت انجام پذیرفت.

این شرکت در حال حاضر در بازار دوم بورس مشغول به فعالیت است. و سرمایه فعلی آن 100 میلیارد تومان می باشد.

این مجموعه یکی از قدیمی ترین و خوشنام ترین شرکت ها تولید کنند کاشی و سرامیک در کشور است که تا کنون چندین نوبت تجهیزات و خط تولید خود را نوسازی کرده به همین دلیل توانسته جز پیشگامان این صنعت در ایران باشد.

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 2 اساس نامه در زمینه های ساخت انواع کاشی و سرامیک، وسایل بهداشتی و چینی و صنایع وابسته به آن می باشد.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری شرکت

با توجه به داده های نمودار فوق به این نتیجه می رسیم که شرکت از اواخر سال 98 موفق به سود سازی شده است و در هر دوره موفق به ثبت رکوردی بالاتر از دوره قبل گردید است .

بررسی  روند سود آوری نشان می دهد کحافظ در سه ماه اول سال 1400 سودی معادل 972271 میلیارد ریال را محقق نموده که این میزان نسبت سه ماه پایانی سال 1399، 38% در صد و نسبت به سه ماه اول سال 1399، 546% رشد را نشان می دهد.

روند فروش شرکت

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید روند فروش محصولات شرکت در چهار سال گذشته همواره صعودی بوده به طوری که  در بهار 1400 شرکت موفق شده فروش 340766 میلیارد ریالی را به ثبت رساند. این میزان نشان دهنده رشد 157% فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

محصول استراتژیک در تحلیل بنیادی

شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ سه محصول به بازار عرضه می نماید که در حال حاضر میزان فروش کاشی کف این کارخانه از سایر محصولات بیشتر است.

در نتیجه این محصول کارخانه به عنوان محصول استراتژیک برای آن به حساب می آید.

  • بهتر است این نکته را در نظر بگرید که در سال های گذشته بیشترین میزان فروش در بین محصولات مربوط به کاشی پرسلانی بوده است اما در سه ماه سال 1400 شرکت در رویه تولید و فروش خود تغییر ایجاد کرده است. به همین دلیل در حال حاضر کاشی کف پرتیراژترین و پرفروش ترین محصول کحافظ به حساب می آید.

نرخ فروش محصول استراتژیک

از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی نمودار بالا نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در در سال جدید روند افزایشی داشته است و نزدیک به قله سال1399 است و حدود 6% نسبت به میانگین سال 99 بیشتر بوده است.

میزان فروش محصول استراتژیک

در این بخش به بررسی میانگین میزان فروش شرکت در طی فواصل زمانی مختلف می پردازیم اگر میانگین میزان فروش افزایش یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

با توجه به بررسی آخرین دوره و مقایسه آن با دوره ماقبل آخر متوجه می شویم که شرکت موفق شده است میانگین فروش را 27% افزایش دهد. که این شرایط نشان می دهد در حال حاضر کحافظ در دوره رونق قرار داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *