بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

شرکت گروه صنعتی پاکشو به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده محصولات شوینده و بهداشتی و مالک برندهای سافتلن، هوم پلاس، گلرنگ، اوه و مریدنت است. شرکت های زیر از واحدهای فرعی گروه صنعتی پاکشو هستند:

  • شرکت صنایع بسته بندی ایران دار ( تامین لیبل و برچسب )
  • شرکت پاکان پلاستکار (تامین کننده انواع درب، بطری، اسلیو و…)
  • شرکت پدیده شیمی جم (تامین برخی از مواد اولیه برای تولید محصولات شوینده)
  • شرکت گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش ( به عنوان یکی از کانال های توزیع محصولات)
  • شرکت آریان کیمیا تک ( فعال در زمینه محصولات آرایشی)

روند تولید و فروش محصولات شرکت در سال های گذشته صعودی بوده و شرکت با مسئله انباشگی محصول در انبار روبرو نبوده است. محصولات تولیدی شرکت در بازار داخلی به فروش می رسد و سهم صادرات تقریبا 5% است.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

عملکرد سال گذشته

بخش اصلی درآمدهای شرکت از محل درآمدهای عملیاتی و هزینه اصلی شرکت در رابطه با تهیه مواد اولیه است. در خصوص هزینه مواد مصرفی سال 99، در یادداشت تفسیری مدیریت پیش بینی صورت نگرفته است اما با توجه به این موضوع که در دو سال قبل 85% از بهای تمام شده محصولات تولیدی را مواد مصرفی تشکیل داده اند، برای سال جاری نیز همین نسبت لحاظ شده است.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

در خصوص تامین کنندگان مواد اولیه باید گفت بیش از نیمی از مواد اولیه مورد نیاز، توسط شرکت هایی نظیر پتروشیمی شازند، بیستون، پدیده شیمی جم و سایر شرکت های فرعی گروه و مابقی از طریق واردات تامین می شوند.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

 ترازنامه سال 98 شرکت پاکشو بیانگر دو نکته مهم است:

نکته اول) سهم 45 درصدی حساب های دریافتنی از کل دارایی های شرکت؛

نکته دوم) سهم 60 درصدی تسهیلات مالی از کل بدهی های شرکت؛

گفتنی است در سال 97  نیز نسبت های فوق برقرار بوده اند. بررسی بیشتر نشان می دهد عمده مطالبات شرکت از اشخاص وابسته است و بنظر می رسد شرکت به دلیل عدم توانایی در وصول مطالبات، هر سال با اخذ تسهیلات مالی (نرخ 10% -20%) نقدینگی مورد نیاز خود را تامین می کند. ادامه این روند درآینده می تواند سبب افزایش هزینه های مالی شده و سودآوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

عملکرد سال جاری

میزان تولید و فروش شرکت در نیمه اول سال 99 و 98 در نمودار زیر مقایسه شده است. همانطور که مشهود است در نیمه نخست سال 99 شرکت موفق به افزایش تعداد تولید و فروش خود شده است و به دلیل دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات، مبلغ فروش نسبت به سال قبل 60 درصد رشد داشته است.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

براساس گزارش های فوق پاکشو در شش ماه نخست سال موفق به تحقق نیمی از پیش بینی تولید و فروش سال جاری شده است. از آن جا که مجوز افزایش نرخ فروش محصولات در آخر تیر ماه اخذ شده است، بنابراین در نیمه دوم سال در صورت حفظ روند تولید و فروش کنونی، مبلغ فروش افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد پاکشو | 14 مهر ماه 1399

جمع بندی

شرکت پاکشو در زمینه تولید محصولات شوینده و بهداشی فعالیت می کند. روند تولید و فروش شرکت در سال های گذشته صعودی بوده است. عمده درآمد شرکت از محل فروش محصولات در بازار داخلی و هزینه اصلی شرکت درخصوص تامین مواد اولیه است. شرکت تاکنون موفق به تحقق نیمی از حجم تولید و فروش برآوردی برای سال 99 شده است. قسمت قابل تامل در رابطه با وضعیت مالی شرکت، سهم بالای حساب های دریافتنی و تسهیلات مالی در دارایی و بدهی های شرکت است. بنظر می رسد اگر شرکت تغییری در سیاست های اعتباری و فروش خود، اتخاذ نکند و هم چنان نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق اخذ تسهیلات بانکی تامین نماید، در آینده در آینده با مشکل افزایش هزینه های مالی روبرو شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

پاسخ به افتخاری لغو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • من دو برنامه تحلیل گر و ره آورد را دارم و تازه برنامه شدم دیدم بسیار نرم افزار تخصصی و عالی با مطالب پر بار و آیکون ها و ابزار پر کاربرد در در جایگاه هر صفحه قرار داده شده. تشکر و دست مریزاد به این هوش و نبوغ جوانتان. با تشکر. افتخاری

    • سلام دوست عزیز، ضمن تشکر امیدواریم که بتونیم با استفاده از نظرات سازنده شما، روز به روز خدمات بهتر و بیشتری را برای شما فراهم کنیم