نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت نفت بهران (شبهرن)

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت نفت بهران (شبهرن)

شرکت نفت بهران در زمینه تولید روانکارها و فراورده های نفتی و غیر نفتی  سیالات خنک کننده تجارت و ارائه خدمات مربوط به آنها فعالیت می کند. این شرکت سهم 42 درصدی از بازار داخل را دارا می باشد.

ترکیب سهامداران شرکت

میزان سهام شناور نفت بهران برابر 30.2 درصد می باشد. به عبارتی دیگر از 2600 میلیون سهم، 768 میلیون سهم توسط سهامداران خرد در بازار سهام مورد داد و ستد قرار می گیرد.

بررسی صورت های مالی 6 ماهه 1398 نفت بهران

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت  نفت بهران در دوره شش ماهه 1398 برابر 1838 میلیارد تومان می باشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل، حدود 103 درصد افزایش یافته است.

بهای تمام شده کالای فروش رفته در دوره 6 ماهه 1398 برابر 1222 میلیارد تومان است که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 106 درصد افزایش یافته است . افزایش بهای تمام شده عمدتا ناشی از افزایش قیمت مواد مصرفی است که سهم 94 درصدی از هزینه های تولید را به خود اختصاص داده است.

بنابراین سود ناخالص شرکت برابر  615 میلیارد تومان است  که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش 97 درصدی را نشان می دهد.

هزینه های فروش، اداری و عمومی 98 میلیارد تومان است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 71 درصد افزایش یافته است. علت افزایش هزینه های فروش اداری و عمومی عمدتا ناشی از افزایش هزینه صادرات، تبلیغات و افزایش حقوق و دستمزد پرسنل مطابق الزامات قانون کار می باشد.

هزینه های مالی شرکت نفت بهران در دوره 6 ماهه سال1398 برابر 69 میلیارد تومان است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 14 درصد افزایش یافته است.

در نهایت سود خالص شرکت 400 میلیارد تومان می باشد (154 تومان به ازای هر سهم)  که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش 40 درصدی را نشان می دهد.

محصولات شرکت بهران

ردیف نوع محصول مصارف
1 انواع روانکار(خودرو، صنعتی و…) این گروه محصولات، محصولات نهایی شرکت می باشد که در انواع خودرو و صنایع گوناگون استفاده می شود.
2 انواع پارافین وکس این گروه محصولات در صنایع مختلف نظیر صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی، تزئینی و … مورد مصرف قرار می گیرد.
3 فورفورال اکسترکت محصول اکسترکت عمدتا در صنایع لاستیک سازی مصرف می گردد.
4 ضد یخ ضد یخ یا همان سیالات خنک کننده که در خودرو ها و صنایع علاوه بر خنک کاری نقش ضد جوش و ضد خوردگی را دارد.

 بیشترین سهم از فروش محصولات نفت بهران (شبهرن) را روانکارها تشکیل می دهند که در داخل کشور به فروش می رسند و روغن های پروسس و پرافین واکس به خارج از کشور صادر می شوند که سهم 24 درصدی از فروش محصولات را به خود اختصاص داده اند.

ظرفیت اسمی شرکت بهران

ظرفیت اسمی شرکت بهران

میزان تولیدات واقعی روغن های خودرو و صنعتی نسبت به ظرفیت اسمی در 6 ماهه 98 برابر 33 درصد می باشد. در مورد روغن های پارافین این مقدار برابر 23 درصد، روغن پایه 88 درصد ، فورفورال اکسترکت 60 درصد و ضد یخ برابر 4 درصد نسبت به ظرفیت اسمی می باشد.

سودآوری شرکت بهران

سودآوری شرکت بهران

فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته

فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته

ترکیب بهای تمام شده سال 1398

ترکیب بهای تمام شده سال 1398

94 درصد از بهای تمام شده نفت بهران را مواد مستقیم مصرفی شرکت تشکیل می دهد. لوبکات سهم 52 درصدی از  مواد مستقیم مصرفی دارد. به عبارتی دیگر افزایش قیمت لوبکات تاثیر زیادی بر بهای تمام شده شرکت نفت بهران دارد. 76درصد از لوبکات مصرفی از پالایشگاه نفت تهران ، 3 درصد از پالایشگاه نفت اصفهان و 21 درصد از پالایشگاه بندرعباس از طریق بورس کالا تامین می شود.

لوبکات سبک عرضه شده توسط پالایش نفت تهران  در تاریخ 24/09/1398 به قیمت هر تن 2.9 میلیون تومان  مورد داد و ستد قرار گرفت که نسبت به اردیبهشت ماه کاهش 35 درصدی یافته است. لذا سبب کاهش بهای مصرفی نفت بهران و افزایش سود آوری می شود.

سرمایه گذاری های نفت بهران

ردیف نام شرکت درصد تملک نفت بهران از شرکت
1 به نام روانکار 100
2 بازرگانی بهران 100
3 صنایع شیمیائی تابکم 92.24
4 شرکت برق وانرژی پیوند گستر پارس 49.84
5 تولید نیروی مرکزی صبا 20
6 مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران 7.64

نکات قابل توجه در صورت های مالی 6 ماهه سال 1398

  • قیمت فروش داخلی روانکار خودرو طبق ضوابط قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین می شود.
  • شرکت در حال تهیه مقدمات افزایش سرمایه 54 درصدی در سال 1398 می باشد.
  • با افزایش قیمت روغن موتور بنزینی به میزان 70 درصد و روغن موتور دیزیلی به میزان 60 درصد در 18/02/1398  از سوی سازمان موافقت گردید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *