تحلیل بنیادی سفانو | مرداد 1400

تحلیل بنیادی سفانو | مرداد 1400

درباره شرکت سیمان فارس نو

این شرکت در سال 1369 به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید  در سال 1378 مرکز اصلی شرکت به شهر شیراز منتقل گردید.

شرکت سیمان فارس نو در سال 1382 با تصمیم سهامداران از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.

شرکت در سال 1388 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

فعالیت اصلی شرکت تولید سیمان و صنایع جانبی وابسته به آن است.

همانطور که می دانید در تحلیل بنیادی بدنبال نقطه ورود و خروج نیستیم بلکه تلاش داریم دیدگاه درستی از ارزندگی سهام بدست بیاوریم در ادامه این پارامترها را برای سفانو بررسی می کنیم.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری سفانودر دوره های مختلف سالهای قبل

از سال1397 تا کنون روند سودآوری شرکت در سال های اخیر به جز دو مقطع رو به رشد بوده و می توان گفت از این لحاظ وضعیت مناسبی دارد اما کاسته شدن از شیب نمودار سودآوری می تواند زنگ هشداری برای شرکت باشد.

بررسی  روند سود آوری نشان می دهد در سه ماه اول سال 1400 معادل 1304460 میلیارد ریال سود را محقق نموده.

مقایسه سود سه ماه اول سال 1400 و سه ماه پایانی سال 1399 نشان دهنده این است که شرکت از نظر سودآوری 3% رشد داشته.

مقایسه سه ماه اول سال 1400 و سه ماه اول سال 1399 نشان می دهد شرکت توانسته 6% سودآوری خود را افزایش دهد که عدد قابل توجهی نیست.

مقایسه نرخ رشد 3ماه اول سفانو در سالهای گذشته

نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کرد.

بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود این عدد را سالانه 44 درصد برآورد می کنیم.

همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 9% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این میزان کمتر از تورم گفته شده است پس می توان گفت شرکت در وضعیت مناسبی از نظر روند رشد قرار ندارد.

بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه دوم قرار می گیرد.

روند فروش سفانو

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

شرکت سفانو در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 918210میلیارد ریالی گردید.

این میزان نشان دهنده رشد 26% فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است هر چند پایین تر از حد انتظار است.

محصول استراتژیک سفانو

تنوع محصولات این شرکت بسیار بالا است اما از آنجایی که بیشترین فروش مربوط به سیمان فله تیپ 2 داخلی است این محصول به عنوان محصول استراتژیک شرکت انتخاب می شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک سفانو

از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که با توجه به دستوری بودن نرخ سیمان، میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 29% داشته است

میزان فروش محصول استراتژیک سفانو

در این بخش به بررسی میانگین میزان فروش شرکت در طی فواصل زمانی مختلف می پردازیم اگر میانگین میزان فروش افزایش یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

بررسی ها نشان می دهد میانگین فروش محصول استراتژیک شرکت نسبت به دوره قبل 23% افزایش را ثبت کرده است و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل  81% رشد را ثبت کرده است.

از آنجایی که میانگین فروش شرکت دوره های گفته شده رشد کرده است می توان گفت غیر از تیر ماه که سفانو کاهش فروش محسوسی را در کالای استراتژیک خود تجربه کرده در بقیه ماهها فروش خوبی داشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی سفانو

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت نشان می دهد همبستگی متوسطی بین رفتار این دو وجود دارد و قیمت سهم سفانو نسبت به رفتار سهامداران حقیقی واکنش بیشتری نسبت به حقوقی ها نشان می دهد.

تطبیق قیمت سفانو و شاخص کل

مقایسه روند قیمت و شاخص کل در یکسال اخیر نشان می دهد رفتار شاخص و قیمت  سفانو همبستگی ضعیفی با یکدیگر دارند.

 ریزش این سهم اندکی زودتر از شاخص کل آغاز گردیده و در بازه پایان سال1399 که  شاخص در حال اصلاح بوده موفق به رشد بیش از 50% شده است هر چند مجدد دچار رکود شده و این سود را از سهامدران پس گرفته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران