تحلیل بنیادی سخزر | مرداد 1400

تحلیل بنیادی سخزر | مرداد 1400

درباره شرکت سیمان خزر

شرکت سیمان خزر در سال 1366 به صورت سهامی خاص تاسیس گردید. بعد از 6 سال فعالیت با تصمیم سهامداران این شرکت در سال 1373 به سهامی عام تبدیل گردید و یک سال بعد در بورس اوراق بهادار پذیرش شد.

این شرکت جز واحدهای فرعی سیمان فارس و خوزستان است.دفتر اصلی شرکت در تهران و کارخانه آن در لوشان است.

تولید اصلی این شرکت سیمان خاکستری است.

روند سودآوری سخزر

روند سودآوری سخزر
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

بررسی گزارش های منتشر شده از سوی شرکت نشان می دهد در طی سال های گذشته این شرکت هیچگاه زیان ده نبود و از سال 1397 روندی صعودی در کسب سود را آغاز کرده و تا به امروز این روند ادامه دارد.

سبجنو در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت 896057 میلیون ریال سود گردیده است.

این میزان سود نسبت به سه ماه پایانی سال 1399 رشدی 30% و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 121% را به ثبت رسانده است که نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت در زمینه سودسازی است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول در سالهای گذشته

مقایسه نرخ رشد سخزر سه ماهه اول در سالهای گذشته
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود فعلی این عدد را 44 درصد در نظر گرفته ایم.

همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

بررسی سود آخرین دوره و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل رشد 238%  شرکت را نشان می دهد. این میزان بیش از چهار برابر تورم برآوردی است.

از طرفی عملکرد آخرین دوره در یک سال گذشته بهترین عملکردی است که شرکت ثبت کرده است. و این موضوع نکته مثبتی در سودسازی محسوب می شود.

روند فروش سخزر

روند فروش سخزر
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

فروش شرکت بیانگر این است که در ماه های مشابه از سال های متفاوت شرکت همواره روندی رو به رشد داشته که می توان یک نکته مثبت برای شرکت باشد.

این شرکت در سه ماه اول سال 1400 فروش 1153415 میلیون‌ریالی را ثبت نموده است. این عدد حاکی از رشد 183% فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است این مورد بیانگر وضعیت مناسب نسبت به دوره قبل است با اینحال کاهشی بودن روند سوددهی از اردیبهشت تا تیر1400 هشداری برای کم شدن روند سودآوری شرکت محسوب می شود.

محصول استراتژیک سخزر

محصول استراتژیک سخزر
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

سخزر در حال حاضر 4 محصول مختلف را به بازار عرضه می نماید. بیشترین میزان فروش این شرکت مربوط به سیمان تیپ 2 پاکتی و سیمان تیپ2 فله  است و درادامه بررسی ها سیمان تیپ 2 پاکتی را بعنوان محصول استراتژیک درنظر می گیریم

نرخ فروش محصول استراتژیک سخزر

نرخ فروش محصول استراتژیک سخزر
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

در صنعت سیمان ایران، نرخ های فروش کارخانجات بصورت ابلاغی است و قیمت گذاری آزاد نیست . نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به دوره آخر سال 1399 توانسته 28% رشد را به ثبت برساند.

از آنجایی که در مدت مشابه سال قبل شرکت این محصول را به بازار عرضه نمی کرده امکان مقایسه آخرین دوره با مدت مشابه سال قبل وجود ندارد.

میزان فروش محصول استراتژیک سخزر

میزان فروش محصول استراتژیک سخزر
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

بررسی میزان فروش در فواصل زمانی مختلف از این جهت حائز اهمیت است که به کمک آن می توان متوجه شد شرکت در حال حاضر در دوره رونق قرار دارد یا رکود. اگر میانگین فروش در حال افزایش باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد و اگر این میانگین روندی کاهشی داشته باشد یعنی شرکت مذکور وارد دوره رکود شده است.

مقایسه‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان فروش سیمان تیپ 2 پاکتی در دوره اول سال 1400 نسبت به آخرین دوره سال 1399 رشدی35% را به ثبت رسانده. اما روند فروش از اردیبهشت ماه تا تیر ماه با شیب نزولی زیادی در حال کاهش  بوده است و این موضوع زنگ خطر را برای کاهش سودآوری شرکت به صدا درآورده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی نماد سخزر

عملکرد حقیقی و حقوقی نماد سخزر
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت نشان می دهد همبستگی ضعیفی بین قیمت و رفتار سهامداران وجود دارد. با اینحال رفتار قیمتی سهم تا حدودی متاثر از رفتار سهامداران حقیقی است.

تطبیق قیمت سخزر و شاخص کل

تطبیق قیمت سخزر و شاخص کل
تحلیل بنیادی سخزر | مرداد1400

مقایسه شاخص و نمودار قیمت سخزر نشان می دهد همبستگی قوی بین حرکات این دو وجود دارد و سخزر در اکثر موارد از رفتار شاخص کل پیروی کرده و در برخی بازه های زمانی مثل تیر و مرداد1399 رفتار هیجانی تری نسبت به شاخص کل از خود نشان داده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *