تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

درباره سیمان خاش

شرکت سیمان خاش واقع استان سیستان و بلوچستان در زمینی به مساحت 50 هکتار احداث گردیده و از سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده.

این شرکت پس از سه سال فعالیت در سال 1377 به سهامی عام تبدیل گردید و در سال 1381 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

شرکت سیمان خاش در بورس اوراق بهادار در بخش سیمان، گچ و آهک طبقه‌بندی‌شده است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری سخاش

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

بررسی روند سودآوری سخاش نشان می‌دهد این شرکت از آخرین دوره سال 1397 با آهنگ خوبی همواره روندی صعودی داشته است.

سخاش در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت رکورد 1019546 میلیون ریال گردیده است این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل 551980 میلیون ریال سود ساخته است.

مقایسه سه ماه اول سال 1400 و سال 1399 نشان می‌دهد شرکت از نظر سودسازی رشدی 84% را تجربه کرده است. از طرفی شرکت در سه ماه اول امسال رشدی 15% نسبت به سه ماه پایانی سال قبل را تجربه کرده.

باتوجه‌به مطالب گفته شده در بالا می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت در حال حاضر از منظر سودسازی روند روبه رشدی در پیش گرفته و وضعیت مناسبی دارد. 

مقایسه نرخ رشد سودآوری سخاش

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می‌باشد. خصوصاً در بازار تورمی ایران، این مقایسه می‌تواند شرکت‌هایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند. بر این مبنا شرکت‌ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند. این عدد متغیر است ولی باتوجه‌به تورم موجود فعلی این عدد را 48 درصد در نظر گرفته‌ایم.

همچنین شرکتی زمانی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می‌آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

مقایسه سود آخرین دوره شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 101 % را نشان می‌دهد که این میزان دوبرابر تورم فعلی است پس می‌توان گفت شرکت از این نظر در وضعیت مناسبی قرار دارد.

سود ساخته شده در آخرین دوره شرکت در یک سال گذشته در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و از این لحاظ این دوره جایگاه دوم را کسب می‌کند.

روند فروش شرکت سیمان خاش

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

همان‌طور که پیش بینی می شد روند فروش شرکت همواره در سه سال گذشته صعودی بود است.

شرکت سخاش موفق به ثبت فروش 783511 میلیون‌ریالی گردیده. این میزان رشد 74 % نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

بررسی محصول استراتژیک سخاش

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

شرکت سیمان خاش در حال حاضر هفت محصول به بازار عرضه می‌نماید که بیشترین میزان فروش آن مربوط به سیمان پاکتی پوزولانی می‌باشد.

در نتیجه این محصول کارخانه به‌عنوان محصول استراتژیک برای آن به‌حساب می‌آید.

نرخ فروش محصول استراتژیک

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

ازآنجایی‌که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سودآوری را برای شرکت به ارمغان می‌آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به‌حساب آمده و می‌تواند میزان سودسازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی نمودار نشان می‌دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 56% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک سخاش

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

در این بخش به بررسی میانگین میزان فروش شرکت در طی فواصل زمانی مختلف می‌پردازیم اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین فروش محصول استراتژیک شرکت نسبت به دوره قبل 24% کاهش را ثبت کرده است و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل  21% کاهش را ثبت کرده است.

بررسی فوق نشان می‌دهد شرکت از این لحاظ در وضعیت مناسبی قرار ندارد و این موضوع می تواند در حفظ روند سودسازی تاثیرگذار باشد.

عملکرد حقیقی و حقوقی

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

باتوجه‌به رفتار حقیقی و حقوقی می‌توان دریافت قیمت سهم همبستگی بالایی با رفتار سهامداران حقیقی دارد و هنگام سرمایه گذاری باید به رفتار این سهامدران بیشتر توجه نمود.

تطبیق قیمت و شاخص کل

تحلیل بنیادی سخاش | مرداد1400

بررسی نمودار سخاش نشان می‌دهد این سهم از ابتدای تابستان 1399 اصلاح خود را آغاز کرده است این در حالی است که شاخص کل از اواسط تابستان وارد فاز اصلاحی شده است.

مسئله مهم دیگر رشد 180% سخاش از اواسط آبان تا اواسط بهمن است درحالی‌که در این مقطع شاخص کل در فاز اصلاحی قرار داشته است.

باتوجه‌به مطالب گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که بین رفتار سخاش و شاخص کل همبستگی زیادی وجود ندارد و از این نماد می توان جهت تقسیم ریسک سبدسرمایه گذاری استفاده نمود و از طرفی دیگر حواسمان باشد در صف فروش و ریزشها گیر نیوفتیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *