تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

آشنایی با شرکت سیمان بجنورد

شرکت سیمان بجنورد یکی از زیرمجموعه های شرکت سیمان فارس و خوزستان است.

این شرکت در سال 1372 ثبت و در سال1378 به بهره برداری رسید.

شرکت سیمان بجنورد با تصمیم سهامداران در سال 1382 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در آذر ماه همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

همانطور که می دانید در تحلیل بنیادی بدنبال نقطه ورود و خروج نیستیم بلکه تلاش داریم وضعیت درستی از ارزندگی سهم را بدست بیاوریم در ادامه این پارامترها را برای سبجنو بررسی می کنیم.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری سبحنو

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

بررسی روند سال های گذشته شرکت سیمان بجنورد نشان می دهد این شرکت از دوره اول سال 1398 تا به امروز موفق به ثبت روندی صعودی در سودآوری گردیده است.

سبجنو در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت 1581319 میلیون ریال سود گردیده است.

این میزان سود نسبت به سه ماه پایانی سال 1399 رشدی 23% و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 88% را به ثبت رسانده است که نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت در سودسازی است.

مقایسه نرخ رشد

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟

  • تورم سالانه در زمان نگارش این گزارش44% برآورد می شود.

بررسی سود آخرین دوره و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل رشد 164%  شرکت را نشان می دهد. این میزان بیش از سه برابر تورم گفته شده است پس شرکت از این لحاظ در وضعیت مناسبی قرار دارد.

از طرفی عملکرد آخرین دوره در یک سال گذشته بهترین عملکردی است که شرکت ثبت کرده است. پس از این لحاظ نیز شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

روند فروش سبجنو

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

گزارش های منتشر شده از سوی شرکت نشان می دهد بین سال های 97 تا 1400 شرکت در 6ماه اول سال روند صعودی و در شش ماه دوم سال روند نزولی را از منظر فروش دنبال می نموده است در 4ماهه ابتدای سال 1400 این نظم تاحدودی برهم خورده است. ودر ماههای تیر و خرداد سال 1400 فروش کمتری از اردیبهشت1400 داشته است

این شرکت در سه ماه اول سال 1400 فروش 1344758 میلیون‌ریالی را ثبت نموده است که این حاکی از رشد 112% فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است که بیانگر وضعیت مناسب نسبت به دوره قبل است.

محصول استراتژیک سبجنو

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

سبجنو در حال حاضر 3 محصول مختلف را به بازار عرضه می نماید. بررسی ها نشان می دهد بیشترین میزان فروش این شرکت مربوط به سیمان پاکتی است پس از این رو این محصول به عنوان محصول استراتژیک شرکت در نظر گرفته می شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک سبجنو

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 110% را تجربه کرده است و نسب به دوره آخر سال 1399 توانسته 29% رشد را به ثبت برساند. البته در گروه محصولات سیمانی قیمتها عمدتا بر اساس نرخ تعرفه و دستوری ابلاغ می شود با اینحال روند قیمت گذاری افزایش بوده است.

میزان فروش محصول استراتژیک سبجنو

تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

بررسی میزان فروش در فواصل زمانی مختلف از این جهت حائز اهمیت است که به کمک آن می توان متوجه شد شرکت در حال حاضر در دوره رونق قرار دارد یا رکود اگر میانگین فروش در حال افزایش باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد و اگر این میانگین روندی کاهشی داشته باشد یعنی شرکت مذکور وارد دوره رکود شده است.

مقایسه‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان فروش سیمان در دوره اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 19% داشته . اما نسبت به آخرین دوره سال 1399 رشدی60% را به ثبت رسانده کاهش فروش شرکت در ماههای ابتدای سال1400 نسب به دوره مشابه سال قبل می تواند تهدیدی برای سودآوری شرکت محسوب شود.

عملکرد حقیقی و حقوقی سبجنو

عملکرد حقیقی و حقوقی سبجنو
تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

طبق نمودار فوق رفتار سهامداران و روند قیمت نشان می دهد همبستگی ضعیفی بین قیمت و رفتار سهامداران وجود دارد و بیشتر از آنکه سهم از رفتار حقوقی ها تاثیر گرفته باشد رفتار قیمتی سهم تا حدودی متاثر از حقیقی های سهم است.

تطبیق قیمت سبجنو و شاخص کل

تطبیق قیمت سبجنو و شاخص کل
تحلیل بنیادی سبجنو | مرداد 1400

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت سبجنو نشان می دهد این سهم و شاخص کل در یک سال اخیر همبستگی ضعیفی داشته اند.

سبجنو یک ماه قبل از اصلاح شاخص شروع به اصلاح قیمتی کرده و این روند تا اوایل برج 9 ادامه داشته و سپس موفق به رشدی 120 % گردیده است. در حالی که شاخص در این مدت همچنان در حال اصلاح بوده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *