تحلیل بنیادی رتاپ

تحلیل بنیادی رتاپ

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان جز واحدهای تجاری فرعی بانک پارسیان بوده در زمینه‌های مختلف پرداخت الکترونیک فعالیت دارد. این شرکت در تابلوی بازار اول بورس قرار داشته و با مجوز از بانک مرکزی در خصوص ارائه انواع خدمات پرداخت الکترونیک و همچنین با مجوز وزارت صنایع و معادن در زمینه تولید نرم افزار دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ارائه خدمات پرداخت مجازی از طریق اینترنت و موبایل، صدور انواع کارت‌های اعتباری و خدمات سیستم‌های نرم افزاری و مدیریت تراکنش‌های پرداخت و خدمات سوئیچ به بانک‌ها و موسسات اعتباری مشغول به فعالیت است.

شرکت رتاپ مالک 20 تا 70درصدی شرکت‌های زیر است:

  • شرکت تابان آتی پرداز
  • شرکت پارسیان همراه لوتوس
  • شرکت گسترش تجارت الکترونیک کالای کیش
  • شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان
  • شرکت پویا تجارت سیمرغ
  • شرکت سپندار
  • شرکت فناوری تراکنش سپاس
  • شرکت پردازش همراه یکپارچه
  • شرکت تجارت الکترونیک آیریک پارسیان

اطلاعات تابلو

ارزش بازار : 2،662میلیارد تومان
سهام شناور : 14%
درصد از صنعت: 4.4%
P/E: 6.5
EPS : 682
DPS : 400 (سال99)

رتاپ در هفته گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بسته بوده است. بازده ماهانه این نماد حدود 1% منفی و بازده 6 ماهه آن حدود 34.5 درصد منفی بوده است. در فاصله زمانی بلند مدت 3ساله بازده این نماد بیش از 265 درصد رشد داشته است.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان یک PSP است

PSP مخفف Payment Service Provider می‌باشد و به شرکت‌هایی که ابزار و راهکارهای پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهند اطلاق می‌شود. این شرکت‌ها در واقع واسطه‌ای میان بانک‌ها و فروشگاه‌های دارای دستگاه کارتخوان و خودپردازها هستند. از جمله وظایف پی اس پی‌ها خدمات اتصال به فروشگاه‌های اینترنتی و فراهم کردن پلتفرم‌های فنی پرداخت‌های الکترونیکی می‌باشد.

شرکت‌های پرداخت معمولا به دو روش هزینه انتقال پول را از مشتریان دریافت می‌کنند. دریافت یک مبلغ ثابت برای هر انتقال یا دریافت درصدی از هر مبلغ انتقالی توسط مشتری را به‌عنوان کارمزد می‌گیرند. در حال حاضر این نرخ کارمزد توسط شرکت شبکه پرداخت الکترونیک کارت (شاپرک) تعیین می‌گردد.

مجموعه نظام پرداخت ایران شامل 30 بانک و 12 پی اس پی است. شرکت تجارت پرداخت الکترونیک یکی از 12شرکت پی اس پی بوده و از منظر سهم جذب تعداد تراکنش پرداخت در داخل کشو رتبه سوم و از نظر نشریه معتبر Nilson Report، رتبه 27ام شرکت‌های PSPهای جهان را به خود اختصاص داده است.

مهمترین سامانه های ابزارهای پذیرش

محصولات و خدمات اصلی و فرآیندهای تجاری و روش‌های توزیع شرکت عبارتند از :

  • کارتخوان‌های فروشگاهی ثابت و قابل حمل مجموعا بیش از 1،200،000دستگاه و انجام حدود 19درصد از کل تراکنش‌ها طبق در گزارشات 9 ماهه ابتدای 1400
  • سامانه پرداخت اینترنتی
  • سامانه پرداخت از طریق تلفن همراه
  • سامانه پرداخت همراه تاپ
  • سامانه تلفن کارت
  • صدور انواع کارت‌های پیش پرداخت و اعتباری
  • شارژ انواع کارت پیش پرداخت
سهم شرکت‌های PSP از تعداد تراکنش‌های جذب شده از طریق کلیه ابزارهای پذیرش
سهم مبلغ تراکنش از کلیه ابزارهای پذیرش بر اساس آخرین گزارش شاپرک

صورت سود و زیان رتاپ

صورت سود و زیان رتاپ

تغییرات دارایی های جاری و غیرجاری شرکت

در دوره 9 ماهه اول 1400 دارایی‌های غیرجاری شرکت 31 درصد رشد داشته است که عمدتا ناشی از تحصیل دارایی‌های ثابت مشهود می‌باشد.

تغییرات دارایی های جاری و غیرجاری شرکت

درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده و سود خالص

درآمدهای عملیاتی این شرکت در 9 ماه 1400 حدود 49 درصد رشد داشته است که این افزایش عمدتا بابت افزایش درآمدهای شاپرکی و درآمد حاصل از شارژ تلفن همراه می‌باشد.

همچنین در صورت‌های مالی 9 ماهه 1400 بهای تمام شده شرکت حدود 52 درصد افزایش داشته است و این افزایش بهای تمام شده عمدتا بابت افزایش هزینه استهلاک و بهای تمام شده فروش شارژ تلفن همراه نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده و سود خالص

با اینکه درآمدهای عملیاتی شرکت در صورت‌های مالی 9 ماهه 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 49 درصد رشد داشته است اما سود خالص رتاپ در 9 ماهه 1400نسبت به دوره مشابه سال قبل مجموعا 21 درصد رشد داشته است و به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در این موضوع افزایش 52 درصدی بهای تمام شده نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

نمودار رشد سود خالص

وضعیت سود آوری شرکت در 5 سال گذشته در مجموع روند افزایشی داشته است و درصورت تکرار همین شرایط در پایان 1400 انتظار رشد سودآوری شرکت نسبت به سال 1399 را داریم.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف

نماد رتاپ در 21 اسفندماه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شد. جزییات قرارداد مهمی که باعث این رویداد شد عبارت است از:

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *