تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

صنعت خرده فروشی به عنوان نبض اقتصادی یک کشور جزء با اهمیت ترین حوزه‌های اقتصادی است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش بسزایی در رونق کسب و کار دارند. اصلاح فرآیند چرخه توزیع کالا که منجر به کاهش بهای تمام شده سبد مصرف کنندگان نهایی می‌باشد یکی از بزرگترین مسئولیت‌های شرکت افق کوروش است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در تاریخ 1388/06/17 تاسیس شده است. این شرکت در تاریخ 1397/03/29 به سهامی عام تبدیل شد و در نهایت در تیرماه 1397 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این شرکت با هدف آسان و سریع نمودن دسترسی افراد به خوار و بار (خرده فروشی) تاسیس گردیده است.

افق کوروش از کل اندازه بازار کالای تندگردش و صنعت فروشگاه‌های زنجیره ای به ترتیب 1.5 و 13.7 درصد را به خود اختصاص داده است.

تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

هدف اصلی افق کوروش حضور در فهرست 250 خرده فروش برتر دنیا تا سال 2025 میلادی است. در این راستا برنامه شرکت دستیابی به 4,000 شعبه تا سال 1403 می‌باشد. تا نیمه مردادماه 1398 شاهد راه اندازی 1,555 شعبه در نقاط مختلف کشور هستیم و انتظار می‌رود که تا پایان سال 98 تعداد شعب به عدد 2,000 افزایش یابد. شرکت برای مقابله با ورود رقبای احتمالی داخلی و خارجی برنامه راه اندازی حداقل 300 فروشگاه در سال را در پیش گرفته است، که البته در سال گذشته و سال جاری شاهد پیشی گرفتن از این برنامه هستیم. فروش انواع میوه و سبزیجات تازه در افق کوروش از اهداف دیگر فروشگاه است که در حال حاضر در بعضی شعب به صورت آزمایشی اجرایی شده است و انتظار می‌رود در پایان سال 98 کلیه شعب افق به فروش این محصولات بپردازند. طبق گفته مدیران شرکت در مجمع عمومی، چنانچه این طرح کاملا عملیاتی گردد منجر به تحقق حاشیه سود 40 درصدی خواهد شد.

نمودار زیر تعداد افتتاح شعب افق کوروش را در هر سال نشان می‌دهد:

تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

سهامداران افق کوروش به شرح زیر است:

تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

مفروضات تحلیل بنیادین

  • فروش بر اساس تعداد شعب و سرانه فروش هرشعبه به نحوی محافظه کارانه تخمین زده شده است. براین اساس تعداد شعب در انتهای سال 98 و 99 به ترتیب 2000 و 2700 در نظر گرفته شده است.
  • حاشیه سود ناخالص برای سال‌های 98 و 99 معادل 18.5 درصد در نظر گرفته شده است.
  • با توجه به فروخته شدن سهام شرکت پاکشو، سود سهام صفر منظور شده است.
  • در حال حاضر افق کوروش، 500 شعبه به صورت فرانچایز دارد. هزینه‌ی فرانچایز (حق العمل کاری) بر اساس عملکرد شعبه و با نرخ 10.5 درصد از فروش تخمین زده شده است.
  • درآمد تبلیغات براساس 2.5 درصد مبلغ فروش محاسبه شده است.
تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

با در نظر گرفتن مفروضات فوق برای سال 98 و 99 به ترتیب سودی معادل 4,458 و 8,375 ریال بابت هر سهم برآورد می‌گردد. با نگاهی به روند صورت سود و زیان شرکت در‌می‌یابیم که EPS درسال 97 نسبت به 96 حدود چهار برابر رشد داشته است. می‌توان گفت روند ایجاد سود افق کوروش به صورت رشدی بوده و چنانچه ادامه دار باشد، محقق ساختن سودهای برآورد شده امری دور از دسترس بنظر نمی‌رسد.

تحلیل بنیادین نماد افق (فروشگاههای زنجيره ای افق كوروش)

نتیجه گیری

در مجموع با توجه به وضعیت کنونی صنعت خرده فروشی در ایران، افزایش روزافزون جمعیت و روند رشد سهم بازار فروشگاه های زنجیره در مقابل خرده فروشان سنتی، امکان رشد نمایی در این صنعت وجود دارد. افق کوروش اولین شرکت از این صنعت است که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. باتوجه به برنامه‌های شرکت مبنی بر توسعه فروشگاه‌های مدل فرانچایز، سودآوری شرکت با ریسک کمتری همراه خواهد بود البته دراین بین نباید امکان ورود سایر رقبا را نیز نادیده گرفت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *