تحرکات صندوق های سرمایه گذاری | سه شنبه 14 بهمن ماه 99

تحرکات صندوق های سرمایه گذاری | سه شنبه 14 بهمن ماه 99

یکی از مسائلی که باعث ایجاد تضاد منافع در مدیریت صندوق های با درآمد ثابت می شود بحث خرید سهام شرکت های تابعه توسط مدیران صندوق هاست.

برای مثال صندوق مشترک آتیه نوین تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین به عنوان یک صندوق با درآمد ثابت در بازار سرمایه فعالیت می کند.

در تحرکات این صندوق مشاهده می شود که بیش از 98 درصد از ترکیب دارایی ها در اوراق بدهی با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده است و آن بخشی از دارایی ها که به سهام اختصاص یافته است در نماد “تنوین” که یکی از زیرمجموعه های شرکت تامین سرمایه نوین می باشد سرمایه گذاری شده است.

 این موضوع دو نکته حائز اهمیت دارد. یک آن که اینگونه خرید سهام معمولا به دلیل حمایت از شرکت است نه کسب سود پس برای سرمایه گذاران خرد چنین تحرکاتی اهمیت خاصی ندارد.

نکته دوم هم آن که صندوق ها در اساسنامه خود ادعا می کنند که برای کسب سود بیشتر تلاش خواهند کرد. حال باید پرسید که خرید سهام شرکت های زیر مجموعه خود که به نوعی مشابه عملیات بازارگردانی می باشد چقدر با این اصل همخوانی دارد.

مهمترین خریدهای صندوق های سرمایه گذاری

نام صندوق سرمایه گذاری (نوع)نام شرکت (نماد بورسی)تعداد سهم
مشترک امید توسعه (سهامی)دريايي و کشتيراني خط دريابندر (حبندر)30,000  
اعتماد کارگزاری بانک ملی ایران (با درآمد ثابت)كوير تاير (پکویر)100,000
مشترک آتیه نوین (با درآمد ثابت)تامين سرمايه نوين (تنوین)2,504,357
ارزش آفرینان دی
(با درآمد ثابت)
توليد نيروي برق دماوند
(دماوند)
1,107,256
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *