بررسی وضعیت صورت های مالی کالا (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی کالا (6 ماهه 1398)

بورس کالای ایران در نیمه نخست سال 98 مجموعاً 61 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره سال گذشته، 38 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده نیز 30 درصد افزایش یافته و به 14 میلیارد تومان رسیده است. در نتیجه سود ناخالص با 40 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 47 میلیارد تومان بوده است. (حاشیه سود ناخالص = 77 درصد)

هزینه های فروش، اداری و عمومی که سهم عمده ای از هزینه های این شرکت را شامل می شود، نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش پیدا کرده و به 11 میلیارد تومان رسیده است. این شرکت هیچگونه تسهیلات مالی ندارد.

درآمد سرمایه گذاری ها با 60 درصد افزایش به 26 میلیارد تومان رسیده که عمدتاً از محل سپرده گذاری نزد بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری بوده است. نرخ مالیات تغییر چندانی نداشته و حدود 11 درصد باقی مانده است.

کالا در مجموع در نیمه نخست سال جاری 57 میلیارد تومان سود خالص (31 تومان به ازای هر سهم) شناسایی کرده است. (حاشیه سود خالص = 92 درصد) این شرکت همچنین 8 میلیارد تومان سود انباشته ی ابتدای دوره داشته است.

درآمد خدمات کالا

یکی از اهرم های سودآوری بورس کالای ایران، راه اندازی معاملات آتی پسته می باشد. ارزش معاملات این قرارداد که از تاریخ 21 مهر ماه راه اندازی شده است، طی 10 روز بیش از 840 میلیارد تومان بوده است. کارمزد بورس کالا از خرید و فروش این قرارداد هر کدام 0.0004 می باشد. در نتیجه مجموع کارمزد بورس کالا از معاملات این قرارداد ها 0.0008 می باشد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت بورس کالای ایران تا کنون (طی 10 روز کاری) بیش از 670 میلیون تومان از محل معاملات آتی پسته درآمد کسب کرده است که رقم بسیار بزرگی است و می تواند سودآوری این شرکت را متحول کند. در آینده بیشتر در خصوص این شرکت صحبت خواهیم کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *