بررسی وضعیت صورت های مالی لکما (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی لکما (6 ماهه 1398)

شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، اولین و بزرگترین تولید کننده مراکز تلفن ثابت و سیار در کشور در بهمن 1345 با مشارکت وزارت پست و تلگراف و تلفن (ارتباطات و فناوری اطلاعات)، بانک توسعه صنعتی و شرکت زیمنس آلمان به منظور تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه های مخابراتی کشور تاسیس شد.

بررسی صورت های مالی شش ماهه 98
لکما در نیمه نخست سال جاری مجموعاً 22.8 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده با 40 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 16.8 میلیارد تومان بود. در کل سود ناخالص شرکت با 130 درصد افزایش، 6 میلیارد تومان گزارش شده و حاشیه سود ناخالص از 18 درصد به 26 درصد بهبود یافته که نکته مثبتی است.
هزینه های فروش، اداری و عمومی نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است. این هزینه بیش از 37 درصدِ درآمد های عملیاتی می باشد.
با وجود افزایش سایر درآمد های عملیاتی، سایر هزینه های عملیاتی افزایش بیشتری داشته که این باعث شده زیان عملیاتی شرکت به 7.5 میلیارد تومان برسد.
از طرفی هزینه های مالی نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و به 14.1 میلیارد تومان رسیده است. این شرکت مجموعاً 198 میلیارد تومان تسهیلات مالی دارد که عمده ی آن بلند مدت می باشد. نکته منفی نسبت هزینه مالی به درآمد های عملیاتی می باشد که 61 درصد می باشد که عملیات سود سازی شرکت را به شدت با مشکل مواجه کرده است! (نسبت بدهی = 63 درصد)

با توجه به زیان ده بودن عملیات شرکت، مالیات بر درآمد به شرکت تعلق نگرفته است. در مجموع کارخانجات مخابراتی ایران در نیمه نخست سال جاری 19 میلیارد تومان زیان کرده است. لازم به ذکر است این شرکت سال گذشته هم 13 میلیارد تومان زیان محقق کرده بود اما زیان امسال 45 درصد بیشتر شده است.

افزایش سرمایه
لکما با سرمایه 323 میلیارد تومان، 160 میلیارد تومان زیان انباشته دارد که حدود نیمی از سرمایه شرکت می باشد. این در حالی است که این شرکت در اسفند ماه سال گذشته 130 درصد افزایش سرمایه (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها) داشته است. در نتیجه مشمول معافیت مالیاتی قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور نخواهد بود. (چرا که معافیت مالیاتی برای شرکت هایی در نظر گرفته شده که از آخرین افزایش سرمایه شان حداقل 5 سال گذشته باشد)

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • چرا هر وقت میخواهیم یک نماد مشخصی تحلیل کنید بجای آن نمادهای دیگری را تحلیل و نمودارش برسی می شود ولی آن نمادی که گفته شد رو تحلیل نمیکنید مثلا همین نماد لکما که گفتم برسی شود .