بررسی وضعیت صورت های مالی حفارس (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی حفارس (6 ماهه 1398)

حفارس در نیمه نخست سال جاری مجموعاً 75 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که عمدتاً از محل حمل آرد بوده و نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته 45 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده ی درآمد های عملیاتی با 17 درصد افزایش به 81 میلیارد تومان رسیده است.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که عملیات حفارس زیان ده است. با اینحال این زیان امسال کاهش پیدا کرده و از 15 میلیارد تومان به 3 میلیارد تومان رسیده است. (زیان نسبت به سال گذشته 80 درصد کمتر شده است) به نظر می رسد در صورت تداوم افزایش درآمد ها و کاهش هزینه های به زودی شاهد سود سازی این شرکت باشیم.

عمده ی بهای تمام شده ی درآمد های عملیاتی این شرکت سربار تولید بوده که بیشترین رقم آن مربوط به حمل و نقل و انتقال می باشد. به نظر می رسد اگر شرکت بتواند این هزینه را کنترل کند، یک قدم به سود سازی نزدیک تر شده است.

هزینه های مالی نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش پیدا کرده و به 970 میلیون تومان رسیده است که رقم اندکی است. (نسبت هزینه های مالی به فروش = 1.2 درصد) این شرکت مجموعاً 8.3 میلیارد تومان تسهیلات مالی 18 درصدِ کوتاه مدت دارد که هر سال 1.5 میلیارد تومان هزینه ی مالی به شرکت تحمیل می کند.

سایر اقلام درآمد های عملیاتی رشد چشمگیری داشته و به 7.3 میلیارد تومان رسیده اند که عمدتاً مربوط به فروش دارایی (مزایده ی 30 دستگاه خودرو سبک و سنگین) می باشد. همچنین این شرکت 55 دستگاه خودرو سبک، نیمه سنگین و سنگین به فروش رسانده که از این محل 6 میلیارد تومان سود محقق کرده است که در صورت های مالی نه ماهه ابراز خواهد شد. از آن جایی که این شرکت زیان ده است، مالیات بر درآمد به آن تعلق نگرفته است.

در نهایت این شرکت در شش ماهه نخست سال 98، 1.6 میلیارد تومان زیان محقق کرده که نسبت به سال گذشته، 90 درصد کاهش یافته که نکته ی خوبی است. همچنین این شرکت 123 میلیارد تومان زیان انباشته نیز دارد. در ادامه باید دید آیا این شرکت می تواند زیان عملیاتی را به سود تبدیل کرده و از حجم زیادِ زیان انباشته بکاهد یا خیر.

این را هم در نظر داشته باشید که با وجود آن که حفارس در اسفند 97، 623 درصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها داشته و با توجه به این که در حال حاضر، زیان انباشته ی آن که نزدیک به نیمی از سرمایه شرکت می باشد (سرمایه شرکت 250 میلیارد تومان است)، لذا در صورت افزایش زیان انباشته در دوره های آتی، احتمالاً شاهد افزایش سرمایه این شرکت این بار از محلی دیگر (احتمالاً آورده ی نقدی و مطالبات) خواهیم بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *