بررسی وضعیت صورت های مالی جم پیلن (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی جم پیلن (6 ماهه 1398)

شرکت پروپیلن جم در نیمه نخست سال جاری مجموعاً 1523 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت دوره مشابه سال گذشته 110 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده اما با 100 درصد افزایش، به 982 میلیارد تومان رسیده است. در نتیجه حاشیه سود ناخالص از 33 به 35 درصد افزایش یافته است. سود ناخالص با 120 درصد افزایش به 541 میلیارد تومان رشد یافته است.

این شرکت هیچگونه تسهیلات مالی و در نتیجه هزینه ی مالی ندارد. از آن جایی نرخ بازده سرمایه (ROE – Return on Equity) جم پیلن 73 درصد بوده در حالی که میانگین نرخ بازده سرمایه صنعت محصولات شیمیایی 19 درصد می باشد، در نتیجه نبود تسهیلات مالی در عملیات سود سازی شرکت وقفه ای ایجاد نکرده بلکه حتی با وجود نبود تسهیلات، از هم گروهی های خود بهتر عمل کرده است.

درآمد سرمایه گذاری ها 70 درصد افزایش داشته که مربوط به افزایش سود سپرده کوتاه مدت بانکی می باشد. این شرکت از این محل 100 میلیارد تومان درآمد داشته است. این نکته بیش از آن که مثبت باشد، منفی است و نشان دهنده ی افزایش موجودی نقد شرکت می باشد. این در حالی است که شرکت، در شرایط مطلوب، باید از این وجه نقد در جهت عملیات شرکت استفاده کند. (جم پیلن بیش از 616 میلیارد تومان موجودی نقد در ترازنامه دارد و نسبت جاری آن بیش از 2.14 می باشد که از میانگین صنعت بیشتر است)

یکی از مزیت های پروپیلن جم، معافیت مالیاتی 10 ساله ای است که شرکت در سال 1397 دریافت کرده و تا سال 1407 ادامه خواهد داشت که این موضوع به عملیات سود سازی شرکت کمک شایانی خواهد کرد.

در نهایت این شرکت در شش ماهه 98، 625 میلیارد تومان سود خالص (312 تومان به ازای هر سهم) محقق کرده که نسبت به سال گذشته 115 درصد افزایش داشته است. پیش از این در تحلیل بنیادی جم پیلن به امکان دستیابیِ سود 697 تومانی به ازای هر سهم اشاره کردیم. جم پیلن در نیمه نخست 312 تومان به ازای هر سهم محقق کرده که 44 درصد از انتظار ما را پوشش داده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *