بررسی صورت‌های مالی سه ماهه پکرمان به همراه گزارش فعالیت تیر 98

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه پکرمان به همراه گزارش فعالیت تیر 98

به گزارش سیگنال تحلیل صورت مالی سه ماهه و گزارش فعالیت شرکت گروه صنعتی بارز به شرح زیر است.

درباره ی شرکت گروه صنعتی بارز

گروه صنعتی بارز در صنعت لاستیک و پلاستیک فعالیت داشته و انواع تایر، تیوب و نوار تولید می کند. این شرکت در سال 97 بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه شرکت گروه های مختلف تایر تولید می کند، به همین دلیل مشتریان نهایی آن بر اساس محصولات و یا موارد دیگر به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. به طور کلی این شرکت سه دسته مشتری دارد؛

1- نمایندگان فروش که بزرگترین مشتریان مستقیم این شرکت محسوب می شوند و در سراسر کشور در شبکه ای بزرگ اقدام به فروش تایر های بارز می کنند.

2- خودروساز ها شامل تولید کنندگان خودروهای سواری، سنگین، وانتی، کشاورزی و راهسازی

3- بازار های صادراتی (لازم به ذکر است به علت کمبود تایر و افزایش قیمت آن در داخل کشور از شهریور ماه 97 طبق بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات انواع تایر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. پیش بینی می شود طی دوره های آتی و تا پایان سال 98 با به تعادل رسیدن بازار و قیمت های داخلی، روند صادرات مجدداً آغاز گردد)

صورت های مالی سه ماهه 98

گروه صنعتی بارز در سه ماهه 98، 305 میلیارد و 780 میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت سه سال گذشته 18 درصد رشد کرده است. با اینحال بهای تمام شده نیز تقریباً به همین میزان افزایش یافته که سبب شده سود ناخالص در نهایت با 24 درصد افزایش به 52 میلیارد و 725 میلیون تومان رسد. (حاشیه سود ناخالص: 17 درصد – نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است)

بزرگترین نکته منفی در صورت مالی سه ماهه 98 پکرمان، رشد قابل توجه سایر هزینه های عملیاتی است که ناشی از شناسایی 33 میلیارد و 635 میلیون تومان زیان تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بوده است. این موضوع سبب شده است سود عملیاتی با کاهشی 68 درصدی نسبت به سال گذشته به 11 میلیارد و 270 میلیون تومان کاهش یابد.

دلیل افزایش سایر هزینه های عملیاتی، تعدیل نرخ تسعیر تسهیلات ارزی بوده است. این شرکت 23 میلیون و 740 هزار یورو در یک فقره تسهیلات ارزی دارد که با نرخ یوروی 2704 تومان معادل سازی کرده است، با اینحال به نظر می رسد با شناسایی 33 میلیارد و 635 میلیون تومان زیان، نرخ تسعیر یوروی دریافتی را تا 4121 تومان افزایش داده است.

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه پکرمان به همراه گزارش فعالیت تیر 98

افزایش هزینه های مالی نیز از دیگر نکات منفی این گزارش می باشد. پکرمان مجموعاً 188 میلیارد و 505 میلیون تومان تسهیلات مالی دارد که عمده ی آن (66 درصد) کوتاه مدت می باشد.

به نظر می رسد افزایش هزینه های مالی با توجه به دریافت 12 میلیارد تومان در دوره ی سه ماهه از بانک پاسارگاد همچنان ادامه داشته باشد. (نسبت هزینه مالی به درآمد عملیاتی: 2.1 درصد)

این شرکت در سه ماهه 98 مجموعاً 4 میلیارد و 610 میلیون تومان سود خالص محقق کرده (به ازای هر سهم 2 تومان) که نسبت به سال گذشته 81 درصد کاهش پیدا کرده است.

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه پکرمان به همراه گزارش فعالیت تیر 98

Price: 589

EPS TTM: 20

P/E TTM: 29.4

گزارش فعالیت تیر ماه 98

این شرکت در زمینه تولید انواع دارو فعالیت می کند. در زیر گراف، سهم فروش انواع محصولات تولیدی این شرکت را بررسی کردیم؛

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه پکرمان به همراه گزارش فعالیت تیر 98

جدول تغییرات

در این جدول، درصد تغییرات تعداد تولید و فروش، نرخ و مبلغ فروش را بررسی خواهیم کرد؛

محصول درصد تغییر تعداد تولید درصد تغییر تعداد فروش درصد تغییر نرخ فروش درصد تغییر مبلغ فروش
تایر بایاس -25 19 14 35
تایر رادیال -2 20 28 53
تیوب -34 -28 4 -25
نوار -6.5 56 30 102

پکرمان در تیر ماه 98 کمتر تولید کرده و بیشتر فروخته است. نرخ های فروش هم برای دو محصول تولیدی مهم یعنی تایر بایاس و تایر رادیال به ترتیب 14 و 28 درصد افزایش یافته است که این سبب شده مبلغ فروش آن ها نیز افزایش یابد.

به طور کلی این شرکت در تیر ماه 148 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته در حالی که در سه ماه گذشته ماهانه 102 میلیارد تومان فروخته بود که حاکی از رشد 45.6 درصدی مبلغ فروش در این سه ماه می باشد. موجودی انبار در نظر داشته باشید پکرمان 248 هزار تایر بایاس را از موجودی انبار سال قبل خود فروخته است که با توجه به افزایش بهای تمام شده، می تواند در گزارش های بعد حاشیه سود ناخالص را قدری بهبود بخشد.

مجموعاً می توان گفت پکرمان در تیر ماه عملکرد خوبی داشته و زیان ناشی از تسعیر ارز نیز در صورت عدم تغییر نرخ ارز مبادله ای، در صورت های مالی بعد قابل تکرار نخواهد بود و در همین حوالی نوسان خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *