بازده بورس ایران در سال 1399

بازده بورس ایران در سال 1399

سال 99 بی شک یک از استثنائی ترین و بقول برخی کارشناسان عجیب ترین سالهای خودش را تجربه نمود ، بیشتر شرکتها در این بازه زمانی بالاترین افزایش قیمت و همچنین بیشترین کاهش قیمت را یکجا تجربه نمودند.

در ابتدای سال 99 هیچ کارشناسی نمی توانست بازده رویایی 99 و ریزش سهمگین در مرداد ماه را شناسایی کند و رویدادهایی که اتفاق افتاد بسیار فراتر از پیش بینی ها بود.

از دلایل این رویداد می توان به تجربه خوشایند بازده بورس ایران در سال 1398، آزاد سازی سهام عدالت و افزایش کدهای بورسی در کنار تورم افسارگسیخته و جهش نرخ ارز و عمومی شدن و تشویق مسئولین نام برد که سبب استقبال بیش از حد عموم مردم به بورس گردید و کار تا جایی پیش رفت که تقریبا  موضوع صحبت اکثر محافل در خانه، محل کار و خیابان ها یا مهمانی ها و دورهمی ها پیرامون رد و بدل کردن و خرید و فروش سهام بود و چه بسا افرادی هم با رویای کسب درآمدهای رویایی ، از شغل اول خودشان جدا شده و وارد بازار سهام گردیدند.

می توانید گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل ها را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil  (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

از نیمه های سال 99 بورس ایران روی دیگر خود را هم نشان داد و با ریزش های دلهره آور و تداوم صفهای فروش کام اکثر سهامداران خصوصا سهامدران تازه وارد را تلخ نمود و طبق آمار سخت ترین رکود تاریخی خود خود را تجربه نمود.

در گزارشی که در ادامه ارائه می شود، با مقایسه ارزش بازار یکساله شرکتها درابتدای فروردین99 و پایان اسفند99 میزان تغییرات  قیمتی در قالب نرخ بازده سالانه محاسبه شده است همچنین برای کمک به تصمیم گیری سرمایه گذاران، پارامترهای دیگری از جمله نسبتهای p/e و p/b و p/nav و بتای 60 هفته ای نیز به گزارش اضافه شده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

توضیحات اجزا گزارش بازده99:

به نسبت p/e نرخ بازگشت سرمایه هم گفته می شود. این نسبت از تقسیم قیمت سهم بر سود هر سهم یا eps آن شرکت بدست می آید.

همانطور که می دانید eps از تقسیم سود خالص ناشی از عملکرد یک شرکت بر تعداد کل سهام حاصل می شود.  هر چه میزان سود عملکرد یک شرکت بیشتر باشد مخرج این کسر بزرگ شده و نسبت p/e عدد کمتری را به خودش اختصاص می دهد پایین بودن p/e از دید برخی سهامداران از پارمتراهای جذابیت سهام است.

اگر یک شرکت زیانده باشد نسبت p/e منفی بوده و برای تحلیل نرخ بازگشت سرمایه قابل استفاده نخواهد بود در اینجور مواقع از نسبت دیگری بنام p/b  استفاده می شود.

این نسبت از تقسیم قیمت هر سهم بر ارزش دفتری همان سهم بدست می آید. برای بدست آوردن ارزش دفتری باید به صورتهای مالی یک شرکت مراجعه کنیم. این صورتهای مالی از طریق سایت codal.ir در دسترس عموم است.

تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن سیگنال

مقدار پایین نسبت p/b می‌تواند نشان دهنده این موضع باشد که قیمت سهم زیر ارزش ذاتی  خودش معامله می شود، همچنین می تواند به این معنا باشد که مشکل بنیادی در عملکرد شرکت وجود دارد!

نسبت p/nav  عمدتا برای  صندوقهای سرمایه گذاری یا شرکتهایی که در سرمایه گذاری دیگر شرکتها فعالیت می کنند کاربرد دارد.

در حالت کلی از منظر تحلیل بنیادی، هر چه درصد P/NAV شرکتی بیشتر باشد، سهام آن شرکت پر ریسک تر بوده و به طبع سرمایه گذاری در چنین شرکتی ریسک بالاتری دارد.

همچنین از دید بنیادی، هر چه درصد P/NAV شرکتی کمتر باشد، سهام آن شرکت کم ریسک تر بوده و احتمالا سرمایه گذاری در چنین شرکتی ریسک کمتر و نتیجه مطلوب تری بهمراه خواهد داشت.

سرمایه گذاران عزیز باید توجه کنند  برای حصول نتیجه بهتر باید مقایسه ها را با نسبت های نمادهای همان گروه صنعت انجام  دهند.

بتا یا همبستگی برای مقایسه دو سهم یا دو شاخص یا یک سهم و یک شاخص استفاده می شود. اگر بتا برابر 1  یا 100% باشد به این معنی است که تغییرات ارزشی آن دو موضوع دقیقا رفتاری مشابه یکدیگر داشته اند.

اگر بتا درصد بالاتری باشد به معنی این است که این نماد رفتاری مشابه اما تهاجمی تر از شاخص از خود نشان می دهد و منفی بودن بتا نشان دهنده این موضوع است که رفتار آن سهم کاملا در خلاف جهت شاخص کل بورس (طبق این گزارش) بوده است.

گزارش بازده قیمتی سهام بورس ایران در سال 1399 را بصورت یکجا از اینجا می توانید دانلود نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *