آیا بازار بدهی عامل ریزش قیمت سهام در این روزهاست؟

  • بورس امروز هم طبق معمول مدت اخیر کار خود را در مدار منفی معاملات به پایان رساند. به طوری که در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران با افت 9775 واحدی (معادل 0.8 درصد) مواجه شد و شاخص هم‌وزن هم 0.2 درصد از ارتفاع خود را از دست داد. اما نکته مهم بازار امروز متعادل شدن برخی از نمادهای بزرگ و کاهش نسبی ارزش صف‌های فروش بود.

    شب گذشته نامه‌ای از وزیر اقتصاد خطاب به بانک‌ها منتشر شد که طبق آن بانک‌ها ملزم به رعایت سقف ۱۶ درصدی برای نرخ سود می‌شوند. دژپسند در این نامه تاکید کرده که نرخ بهره بیش از ۱۶ درصدی از نظر مالیاتی قابل قبول نیست. با این اوصاف به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد قصد دارد این بار با ابزار مالیاتی خود به مقابله با نرخ سود برود. به نظر می‌رسد همین اتفاق هم باعث شد تا در بازار امروز شاهد متعادل شدن برخی از نمادهای بزرگ بورسی باشیم.

    از جمله صنایعی که تا حدی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند می‌توان به بانک ها اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها امروز از صف فروش جدا شدند. غذایی‌ها به واسطه غبشهر و غپاک، سیمانی‌ها در پی اخباری مبنی بر افزایش دوباره نرخ و در نهایت برخی دیگر از تک نمادها از معدود سبزپوش‌های بورس امروز بودند.

    ارزش معاملات خرد به 1496 میلیارد تومان رسید که حکایت از تداوم رکود فوق عمیق بورس دارد. بانک‌ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها صنایعی بودند که اندکی بیشتر از بقیه معامله شدند.

    خروج پول حقیقی اما همچنان با قدرت ادامه داشت . به طوری که امروز هم 475 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

    در برنامه امروز به همراه آقای محمد داود فصاحت، کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر فروش اوراق بدهی توسط دولت بر بورس صحبت کردیم. ایشان ضمن اشاره به نرخ های بالای اوراق که در محدوده ی 22 درصدی در انتهای سال 99 قرار داشت، شرط تامین مالی 125 هزار میلیارد تومانی را که دولت در بودجه ی 1400 برای فروش اوراق دیده را ، بالاتر رفتن نرخ اوراق میدانستند که اگر دولت میخواهد این مقدار تامین مالی را داشته باشد، میبایست نرخ اوراق جذاب تر شود. در پایان نیز صنایع مناسب سرمایه گذاری در شرایط فعلی را معرفی نمودند.

    در بخش دوم برنامه نیز به همراه آقای احسان چرمگی کارشناس بازارهای جهانی در خصوص تحولات هفته ی اخیر این بازارها گفتگو کردیم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *