رشد شاخص کل در برابر رکود معاملات خرد | 30 آذر 1400

رشد شاخص کل  در برابر رکود معاملات خرد | 30 آذر 1400

شاخص بورس تهران امروز با رشد 16 هزار واحدی عدد 1 میلیون و 318  هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با رشد 4 هزار واحدی به عدد 348 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 4 میلیارد سهم طی 326 هزار داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، رشد 1.3 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

بازار امروز در حالی کار خود را آغاز نمود که وزیر اقتصاد به منظور حمایت از بازار سرمایه و رفع ابهامات لایحه بودجه، 10 مصوبه را روز گذشته اعلام نمود. یکی از این مصوبات  به شرح زیر است.

بانک مرکزی مؤظف شد نرخ تسعیر دارایی‌‌های دولتی را معادل 90 درصد نرخ سامانه نیما در 6 ماه گذشته اعلام کند که این امر سبب صف خرید بانک  ملت و افزایش تقاضا در کلیت گروه بانکی در روز گذشت شد. صف خرید بانک ملت در شروع بازار و پیش گشایی امروز عرضه شد ولی با افزایش تقاضا در نماد خودرو به عنوان لیدر بازار شاهد صف خرید مجدد این نماد بودیم و این صف خرید تا پایان بازار ادامه یافت.

از دیگر مصوبات می توان به کاهش 5 درصدی مالیات شرکت های تولیدی، معادل مالیات نقل و انتقام سهام در بازار سرمایه جهت تقویت صندوق توسعه و تثبیت اختصاص یابد و سقف قیمت خوراک گاز 5 هزار تومان برای پتروشیمی ها اعمال شد.  همه این مصوبات  سبب مثبت شدن شاخص کل در روز گذشته و امروز شد. ولی همچنان ارزش معاملات در بازار پایین است لذا انتظار رشد مستمر در بازار را نمی توان داشت.  در بازار امروز همه نگاه ها به خودرو به عنوان لیدر بازار بود مادامیکه عرضه ها در خودرو افزایش می یافت شاهد فشار فروش در کلیت بازار بودیم . در مجموع می توان ارزش معاملات و نماد خودرو را نشانه هایی جهت پیش بینی روند آتی بازار معرفی کرد و تا زمانی این نشانه ها مثبت نباشد به نظر نمی رسد اخبار مثبت بتواند حال بازار را انچنان خوب نماید. پتروشیمی ، سوخت گاز کارخانه های فولادی 40 درصد خوراک پتروشیمی و خوراک صنایع سیمانی 10 درصد قیمت خوراک شد. 

بازار در یک نگاه

شاخص کلشاخص هم وزنسود خالص(میلیارد تومان)
1.318.467348.213611.850
میزان تغییر شاخص کل(درصد)میزان تغییر شاخص هم وزن(درصد)درصد رشد سود خالص
1.31.2
حجم معاملات(میلیارد سهم)ارزش معاملات(میلیارد تومان)ارزش بازار(میلیارد تومان)
433165.269.496
82.53.9

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال:

  1. شرکت گروه مپنا(رمپنا) از تکمیل فاز دوم نیروگاه شهید باکری سمنان خبر داد.
  2. شرکت بیسکویت گرجی(غگرجی) از تغییر بیش از 10 درصدی در نرخ فروش محصولات خبر داد.
  3. شرکت صنعتی و معدنی گل گهر(کگل) در 6 ماهه منتهی به 1400 به ازای هر سهم 106 تومان سود ساخت که نسبت به مدت مشابه قبل رشد 78 درصدی یافته است.
  4. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین(تاپیکو) در دوره 6 ماهه منتهی به 1400 به ازای هر سهم 16 تومان سود ساخت. که نسبت به مدت مشابه قبل رشد 90 درصدی یافته است.
  5. شرکت نفت پاسارگاد(شپاس) از عقد تفاهم نامه های خرید و فروش تهاتری با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و سازمان بسیج سازندگی خبر داد.
  6. شرکت گروه بهمن(خبهمن) از خرید 6 دانگ عرضه و اعیان یک قطعه زمین به مساحت تقریبی 53980 متر مربع خبر داد.
  7. هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری کوثر بهمن(وکبهمن) از افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته به منظور حفظ رقابت پذیری و اجرای خط مشی شرکت خبر داد.
  8. بانک تجارت(وتجارت) از واگذاری 51 درصد سهام شرکت فراورده های غذایی و قند یاسوج به مبلغ 308 میلیارد تومان خبر داد.
  9. شرکت داروسازی دکتر عبیدی(دعبید) از عرضه جدید محصولی با نام GLOTRIO  خبر داد.
  10. شرکت پتروشیمی ممسنی (ممسنی) از افزایش سرمایه مرحله دوم خبر داد.
  11. شرکت ماشین سازی اراک(فاراک) در دوره 12 ماهه منتهی به 1400 به ازای هر سهم 7 تومان سود ساخت که نسبت به مدت مشابه قبل رشد 53 درصدی یافته است.
  12. حسابرس افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت سرمایه گذاری سایپا(وساپا) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی تصویب کرد.
  13. شرکت البرز دارو(دالبر) از افزایش نرخ فروش تعدادی از محصولات به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه خبر داد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *