گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 16 فروردین ماه 1399)

گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 16 فروردین ماه 1399)

بازار امروز با 202 نماد در وضعیت صف خرید و تنها 3 نماد در وضعیت صف فروش کار خود را آغاز نمود و با 351 نماد در وضعیت صف خرید و 8 نماد در وضعیت صف فروش به کار خود پایان داد.

 بازار امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که در روز گذشته شاخص بورس آمریکا به دلیل افزایش نرخ بیکاری، ادامه رکود به دلیل بحران به وجود آمده بر اثر کرونا، افزایش تلفات جانی و هشدار بانک جهانی به وقوع رکود بزرگتر از سال 2008 افت قیمتی را تجربه نمودند. قیمت انس طلا با رشد اندک به 1648 دلار رسید. همچنین قیمت نفت بر اثر اعلام توافق کشورها اپک و غیر اپک مبنی بر برگزاری جلسه جهت کاهش تولید نفت، تعداد دکل های حفاری نفت طی هفته اخیر با 64 عدد کاهش به 664 عدد  و افزایش ذخایر استراتژیک کشور های چین و آمریکا رشد چشمگیری را آغاز نمود.  شاخص احساسات و ترس  (VIX)با افت 8 درصدی به 46 واحد رسید.

شروع بازار بورس ایران با انتظارات مثبت در اثر افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضا کار خود را آغاز نمود. در نماد های گروه فراورده های نفتی شاهد صف خرید در اکثر نماد ها هستیم همچنین در این نماد ها بیشترین فروش توسط حقوقی صورت پذیرفته است. دانستن ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کاهش قیمت نفت ناشی از شوک عرضه یا تقاضا که اثر این عامل با توجه به اینکه هر دو قیمت نفت خام را کاهش می دهند، روی صنعت پالایشگاهی کاملا عکس هم است. شوک عرضه به نفع پالایشگاه ها و شوک تقاضا برعکس باعث کاهش اسپرد می شود. قیمت کرک اسپرد بر سود آوری پالایشگاه ها اثر گذار است.

در نمادهای گروه بانکی و فلزات هم اکثر نماد ها در وضعیث صف خرید قرارداشتند. به طور کلی نیمی از بازار در درصد های مثبت و صف خرید مورد معامله قرار می گرفت که محرک این اتفاقات را می توان ناشی از افزایش قیمت نفت، انتظارات نسبت به افزایش قیمت دلار و رکود در بازارهای موازی را می توان محرک و پمپاژ پول در این بازارها دانست.

شاخص بورس تهران امروز با افزایش 20 هزار واحدی عدد 567 هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با افزایش 5 هزار واحدی به عدد 201 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 7 میلیارد سهم طی 879 هزار داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 5311 میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، رشد 3.65 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

ارزش معاملات بازار نقدی بورس در پایان معاملات امروز به 5311 میلیارد تومان و در فرابورس 2485 میلیارد تومان رسید که در این معاملات نماد های فارس ( 1194 واحد)، فولاد (تاثیر 1052 واحد) و فملی(تاثیر 785 واحد) به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار بورس و نماد زاگرس (تاثیر 13 واحد) و ذوب (تاثیر 13 واحد ) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند. همچنین نماد های غگل (تاثیر 38 واحد) و خدیزل (تاثیر 0.5 واحد)  بیشترین تاثیر منفی را بر بازار بورس داشتند. لازم بالذکر است از 5311  میلیارد تومان ارزش معاملات بازار بورس، 539 میلیارد تومان از ارزش معاملات مربوط به معاملات صندوق ها و بلوک بوده است لذا ارزش خالص معاملات برابر 4772 میلیارد تومان می باشد. همچنین از 2485 میلیارد تومان ارزش معاملات فرابورس، 162 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق اخزا و صندوق ها بوده است. فلذا خالص ارزش معاملات فرابورس برابر 2323 میلیارد تومان می باشد.  

در پایان معاملات امروز از 633 نماد پذیرفته شده در بازار سرمایه، 351 نماد در وضعیت صف خرید قرار گرفته بودند و 8 نماد در وضعیت صف فروش قرار داشتند.

بیشترین فروش حقوقی مربوط به شتران( 89 درصد) و شپنا (86 درصد) می باشد. همچنین بیشترین خرید حقوقی مربوط به فاهواز ( 23 درصد) و بفجر (35 درصد) می باشد.

همچنین گروه بانک ها و شیمیایی به ترتیب با ارزش معاملات 498 و 595 میلیارد تومان، برترین ها در بین صنایع بودند.

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه

نام سهام حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت پایانی (ریال) قیمت آخرین معامله (ریال)
غگل 310 1988 6410 6309
وبملت 194 1983 10201 10225
شپنا 311 1756 5632 5632
وتجارت 1534 1379 899 899

بلوک های مهم صورت گرفته در معاملات امروز

نام سهام حجم معاملات (میلیون)   ارزش معاملات (میلیارد)   قیمت معامله بلوک (ریال)   قیمت آخرین معامله (ریال)  
افق 2 5 709 122264 122264
ومعادن 2  100 690 6900 6898

بیشترین درصد افزایش

نام سهام درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل ارزش معاملات (میلیارد)   قیمت پایانی (ریال)   قیمت آخرین معامله (ریال)  
چکاپا 6.53 346 15926 15850

چکاپا: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص شروع فرایند متوقف شده قبلی.

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال

  1. صبح امروز بنا به تصمیم دولت چین به مدت سه دقیقه در سراسر چین همه چیز متوقف شد و مردم هرجایی بودند ایستادند و به نشانه احترام در گذشتگان ویروس کرونا 3 دقیقه سکوت کردند.
  2. وزیر راه: امسال اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه اجرایی می شود. اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه موجب تحرک در بخش مسکن می شود. همچنین امروز همه بنادر مملو از بار است وکامیون ها در بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی در صف هستند.
  3. وزارت خارجه اتحادیه اروپا خواستار فعال شدن معافیت های بشر دوستانه به منظور تعلیق تحریم های یکجانبه علیه ایران، ونزوئلا و کوبا برای توانمندسازی این کشورها برای مقابله با کرونا شدند.
  4. افزایش سرمایه 12 درصدی سرمایه گذاری نیرو(ونیرو) از محل مطالبات و آورده نقدی در جلسه هیئت مدیره تصویب شد.افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نخواهد رسید.
  5. افسانه اروجی درباره برنامه شرکت فرابورس برای شروع عرضه اولیه سهام در سال جدید گفت: احتمال اینکه صبا چهارشنبه این هفته عرضه اولیه شود کمی دور از ذهن است. در این میان شرکت آریا ساسول با ارسال نامه ای برای عرضه اولیه این هفته، اعلام آمادگی کرده است. برنامه در صورت حل دو نکته مربوط به تعیین تکلیف افشای اطلاعات محرمانه و درصد عرضه سهام، آریا می تواند برای چهارشنبه این هفته عرضه شود.
  6. دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در صنعت فروش طلا و جواهر چیزی به نام خرید و فروش آنلاین وجه قانونی ندارد.
  7. قانون جدید اعلام شده برای کارگزاری ها: ارسال دسته ای سفارش از ساعت 8:32 امکان پذیر است و معاملات مشتریانی که 300 میلی ثانیه بین ارسال سفارشات آنها فاصله نباشد تایید نخواهد شد.
  8. پوتین: قصد سعودی ها از تعلل در تنظیم بازار و تخریب قیمت ها، خلاص کردن کمپانی نفت شیل امریکاست. که در این کار موفق بوده است. ما در روسیه با نفت بشکه ای 42 دلار راحت و موافق هستیم و باید حدود 10 میلیون بشکه نفت از حجم تولید در جهان را کاهش دهیم.
  9. وزارت انرژی آمریکا : همچنان به دنبال خرید یک محموله بزرگ نفت و افزایش ذخایر استراتژیک هستیم.
  10. آژانس بین المللی انرژی : کاهش 8 تا10 میلیون بشکه ای کافی نیست و باید تا سطح 15 میلیون بشکه تولید کاهش یابد، همچنین از کشورهای مصرف کننده  نفت خواسته  با خرید نفت حجم ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند.
  11. اعلام گزارش اشتغال در ماه مارس توسط وزارت کار، افزایش نرخ بیکاری از 3.5 درصد به 4.4 درصد که بالاترین میزان از سال 2017 می باشد. از دست رفتن 701 هزار شغل در ماه مارس که بدترین رکود از سال 2010 تا الان می باشد.
  12. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: سودآوری شرکت، مهمترین اصل قیمت گذاری سهم. سرمایه گذاران باید در خرید سهام شرکت ها به این نکته توجه کنند که سودآوری مهمترین اصل در تعیین قیمت یک شرکت است. اگر قیمت شرکت با سودآوری متناسب نباشد احتیاط کنید.
  13. ترازنامه بانک مرکزی آمریکا در حال پرواز است و طی یک هفته اخیر  557 میلیارد دلار رشد کرده و به رقم 5.81 تریلیون دلار رسیده که معادل 27 درصد رشد اقتصادی امریکاست.
  14. حجم دارایی های فدرال رزرو طی یک هفته اخیر از 5.25 تریلون دلار به 5.86 تریلیون رسید. فدرال رزرو از 16 مارس تا 2 اپریل طبق برنامه نامحدود QE  خود، 935 میلیارد اوراق  قرضه خزانه داری و 344 میلیارد دلار سند استقراضی خریداری کرده است. نقدینگی از 206 میلیارد دلار به 348 میلیارد دلار رسید است.
  15. مبادلات تجاری ایران وچین در دو ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 27 درصدی داشته است و به 2 میلیارد و 544 میلیون دلار رسیده است.
  16. کشورهایی که نرخ بهره خود را بخاطر کرونا کاهش دادند به بیش از 38 کشور رسید. این کار هم به افزایش سرمایه گذاری و افزایش تقاضای کل  در اقتصاد داخلی منجر شده و هم باعث تضعیف پول ملی می شود تا تولیدات داخلی از چند جهت تقویت شود.
  17. قائم مقام ایمیدرو خبر داد: ایمیدرو برنامه تاسیس صندوق طلا و انتشار اوراق بهادار به پشتوانه طلا را دستور کار دارد.
  18. وزیر ارتباطات در واکنش به کندی سرعت اینترنت: مصرف نسبت به 1 اسفند ماه حدود 2.5 برابر شده است.
  19. مدیر عامل مجتمع فولاد کویر: صادرات مجتمع فولاد کویر در نیمه نخست سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸۶ درصد از نظر ریالی و ۹۲ درصد از لحاظ وزنی افزایش داشت و در این بازه زمانی افزون بر ۱۳۰ میلیون دلار محصولات مجتمع فولاد کویر به مقصد کشورهای دیگر صادر شد که به نوبه خود رکوردی قابل ملاحظه و مطلوب تلقی می‌شود.
  20. دکتر هاشم پسران(نامزد نوبل اقتصادی): شوک کرونا به طور همزمان هم شوک عرضه و هم شوک تقاضا است. اثر ویروس برای اقتصاد ایران کمتر از سایر کشورهای خواهد بود. حمایت دولت از اقتصاد باید به شکل یارانه نقدی برای تامین نیاز های اساسی و مخارج افرادی باشد که از کار بیکار شده اند و این حمایت نباید فراگیر باشد. رکودی بزرگتر از رکود 2008 پیش روی اقتصاد دنیاست.
  21. بانک جهانی هشدار داد که این نهاد مالی بین المللی انتظار رکود جهانی بزرگی به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان دارد.
  22. رئیس کل سازمان توسعه تجارت از راه اندازی خط کانتینری بندر عباس به بندر سلطان قابوس در مسقط خبر داد و گفت: این خط که برای نخستین بار راه اندازی شده است از روز شنبه برای حمل میوه و تره بار به قیمت رقابتی شروع به کار خواهد کرد.
  23. موسسه نفت آمریکا که شامل تولید کنندگان بزرگ این کشور می شود، از دولت آمریکا خواسته از بازار داخل بیرون برود و بر تلاش های دیپلماتیک متمرکز شود. برخی تولیدکنندگان تگزاس  موافق کاهش تولید هستند چون ذخایر آنها رو به پایان است.
  24. رئیس بانک مرکزی: سال گذشته 50 درصد از نقدینگی توسط بانک ها خلق شد، دز حالی که رشد اقتصادی بسیار کند بود و امسال هم منفی است چه لزومی دارد بانک ها با نرخ 20 درصد و بالاتر  به سپرده ها سود بدهند.
  25. حسابرس افزایش سرمایه 200 درصدی افق کوروش را تایید کرد.
  26. شرکت توسعه خدمات دریایی و بنادر سینا از کاهش تخفیف هزینه THC  و خدمات جانبی خبر داد.
  27. شرکت گروه صنایع کاغذ پارس از شروع مجدد فعالیت متوقف شده خبر داد.
  28. بانک گردشگری(وگردش) از فروش ملک وزرا به مبلغ 689 میلیارد تومان خبر داد.
  29. شرکت تولید برق عسلویه مپنا(بمپنا) از بهره برداری از طرح واحد یک بخش بخار نیروگاه عسلویه مپنا خبر داد.
  30. شرکت مجتمع کشت و صنعت دشت خرمدره(زدشت) از مجوز احداث باغ گردو 95 هکتاری خبر داد.
می توانید گزارش بازار سهام را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران