گزارش روزانه بازار سرمایه (دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 1399)

گزارش روزانه بازار سرمایه (دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 1399)

شاخص بورس تهران امروز با افزایش 18 هزار واحدی عدد 708 هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با افزایش 4 هزار واحدی به عدد 242 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 7 میلیارد سهم طی 1 میلیون  داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 7710  میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، رشد 2.75 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

بازار امروز در حالی کار خود را آغاز نمود که در روز گذشته خبر هایی از توافق بانک ها مبنی بر کاهش سود بلند مدت بانکی به 15 درصد و سود کوتاه مدت بانکی به 8 درصد به گوش می رسید. لذا با توجه به فشار فروش در روز گذشته و خبر کاهش نرخ سود بانکی  انتظار بازاری مثبت در معاملات امروز دور از انتظار نیست. این کاهش سود بانکی به بهبود عملکرد و افزایش بهره وری بانک ها کمک شایانی می نماید. همچنین به افزایش تقاضا در بازار سرمایه با توجه به اینکه بانک بازار رقیب بازار سرمایه است کمک شایانی می کند.

در بازارهای جهانی شاهد رشد شاخص های بورس آمریکا همچون داوجونز واس اند پی هستیم. در بازار کالا هم قیمت ها اندکی افت را تجربه نمود و قیمت نفت بدلیل کاهش تقاضا ناشی از اپیدمی کرونا  افت 4 درصدی را تجربه نمود و به 27 دلار رسید.

ارزش بازار بورس و فرابورس در طی هفته

گزارش روزانه بازار سرمایه (یکشنبه 1 اردیبهشت ماه 1399)

مقایسه ارزش صف های خرید و فروش

گزارش روزانه بازار سرمایه (یکشنبه 1 اردیبهشت ماه 1399)

مقایسه تعداد صف های خرید و فروش

گزارش روزانه بازار سرمایه (یکشنبه 1 اردیبهشت ماه 1399)

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس و فرابورس

نام نماد میزان تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس نام نماد میزان تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس
فارس 1969 میدکو 18
فولاد 1525 شگویا 16
فملی 797 دماوند 14
تاپیکو 681 ذوب 9

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه

نام سهام حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت پایانی(ریال) قیمت آخرین معامله (ریال)
وبملت 295 3318 11226 11268
شبندر 228 2550 1143 11143
پترول 267 1709 6399 6402
شپنا 253 1701 6707 6721

بیشترین درصد افزایش

نام سهام درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل ارزش معاملات (میلیارد)   قیمت پایانی (ریال)   قیمت آخرین معامله (ریال)  
حپارسا 10 191 44072 44390
قنیشا 10 37 24920 25768
زشریف 10 68 25421 25055

حپارسا: بازگشایی پس از کنفرانس اطلاع رسانی و تغییرات 50 درصد.

قنیشا: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص تغییر حسابرس.

زشریف: بازگشایی پس از مجمع عمومی عادی سالیانه.

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال

  1. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد عرضه سهام ایمیدرو و ایدرو اظهار کرد: عرضه سهام ایدرو و ایمیدرو به مصوبه هیأت وزیران نیاز دارد و در صورت اخذ این مصوبه تا پایان اردیبهشت، مراحل آماده‌سازی برای عرضه در بورس انجام می‌شود که امیدواریم زمینه پذیرش این مجموعه‌ها در نیمه نخست امسال در بازار سرمایه فراهم شود. بنابراین در صورت تصویب هیأت وزیران، سهام ایدرو و ایمیدرو تا پایان شهریور عرضه می‌شود.
  2. عبدالناصر همتی در اینستاگرام نوشت: این روزها، عطف به سابقه برخی عملکردها در گذشته، در خصوص سرنوشت وام ۷۵ هزار میلیارد تومانی نیز ابراز نگرانی شده و بر مراقبت بیشتر، جهت صرف آن در امور مولد، تأکید می شود. وی افزود: ثلث (یک سوم) این مبلغ، به طور مستقیم به حساب خانوارهای یارانه بگیر خواهد رفت و در شرایطی که مردم نیازمند به خرید بوده و فروشندگان کالا و خدمات نیز نیازمند فروش هستند، کمکی خواهد بود به راه افتادن چرخه اقتصاد، بنابراین نگرانی از انحراف آن بی مورد است. رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بقیه مبلغ به صورت وام تخصیصی، عمدتاً به واحدهای کوچک و متوسط تولید کالا و خدمات با اشتغال زیر۵۰ نفر که نیروی کار خود را به تشخیص وزارت کار حفظ کرده اند، پرداخت خواهد شد.
  3. مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به تعطیلی کارگاهها به دلیل شیوع ویروس کرونا کارفرمایانی که از نیروی کار خارجی استفاده کنند، روزانه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر کارگر خارجی، 305 هزار تومان جریمه می شوند.
  4. معاون علمی و فناوری رییس جمهور از ورود ایران به مرحله صادرات تجهیزات پزشکی در حوزه بیماری ناشی از ویروس کرونا خبر داد و گفت: با تولیدات روزافزون شرکت های دانش بنیان در زمینه کیت های تشخیص و تجهیزات پزشکی در زمینه بیماری کرونا، اکنون برای صادرات این محصولات آماده می شویم.
  5. فصل تجارت – معاون وزیر صنعت گفت: مجموع تسهیلات کرونایی برای بنگاهها 52 هزارمیلیارد تومان است که در صورت تصویب ستاد ملی به هر بنگاه اقتصادی فعال، به ازای هر نفر شاغل، 12 میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود.
  6. مدیرعامل تامین سرمایه امین از بورسی شدن این شرکت خبر داد. سلمان خادم‌المله در مراسم پخش زنده آغاز معاملات صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه یکم آوید گفت: کارگروه بورسی شدن تامین سرمایه امین به شدت فعال است و مراحل پذیرش را طی می‌کند. وی افزود: در این راستا سه‌شنبه هفته آینده جلسه هیات پذیرش تامین سرمایه امین در بورس تشکیل خواهد شد و انتظار می‌رود در روزهای آتی شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت باشیم.
  7. جلسه چالش‌ برانگیر تصمیم‌گیری در مورد تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد در وزارت صمت برگزار شد که شنیده‌های موثق حاکی از این است که ضرایب قیمتی در این جلسه تغییر نکرد؛ پیش از برگزاری این‌جلسه شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌آهن بر اساس ۱۹ تا ۲۱ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان مطرح شده بود؛ که علت استقبال از دوقلوهای سنگ‌آهنی کگل و کچاد، طی روزهای معاملاتی اخیر بود.
  8. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود آنکه شورای پول و اعتبار در سال 95 بر کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد رای داده بود، بعد از چند ماه نرخ سود سپرده به دلایل مختلفی روند صعودی به خود گرفت و حتی تلاش بانک مرکزی برای بازگشت نرخ سود سپرده بانک ها به 15 درصد در شهریور ماه سال 96 بعد از چند ماه مجددا با شکست مواجه شد. مدیران عامل بانک ها اخیرا برای رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار توافق کرده اند و قرار است از 2 اردیبهشت ماه 1399 همه بانک های دولتی و خصوصی رعایت سقف نرخ سود سپرده 15 درصدی را به صورت جدی تر اجرا کنند. البته سود سپرده های موجود تا تاریخ سررسید آن با همان نرخ قبلی محاسبه خواهد شد و نرخ 15 درصد صرفا برای سپرده های جدید اعمال خواهد شد. به نظر می رسد یکی از علل اصلی رسیدن به این تصمیم توسط همه بانک ها کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به حدود 16 درصد است.
  9. سازمان بورس از تعلیق شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا(کساوه) حداکثر تا تاریخ 15 اردیبهشت 99 خبر داد.
  10. حسابرس افزایش سرمایه صد درصدی شرکت صنایع جوشکاب یزد(بکاب) را تایید نمود.
  11. شرکت سرمایه گذاری ساختمان نوین (وثنو) از واگذاری 0.08 درصد از شرکت توسعه و معادن روی ایران به قیمت واگذاری هر سهم 2859 تومان خبر داد.
  12. شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران(سمگا) از مجمع فوق العاده در تاریخ 13 اردیبهشت ماه به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش خبر داد.

می توانید گزارش بازار سهام را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *