افزایش قیمت نفت و اصلاح قیمت های گندم در آخرین اخبار کامودیتی ها

افزایش قیمت نفت و اصلاح قیمت های گندم در آخرین اخبار کامودیتی ها

نفت

قیمت نفت در روز جمعه اندکی افزایش یافت و بیشترین افزایش هفتگی خود از اواخر ماه اوت را به ثبت رساند، با کاهش نگرانی‌ها در مورد تاثیر نوع جدید ویروس کرونا بر رشد اقتصاد جهانی و تقاضای سوخت، جو بازار تقویت شد.

شاخص‌های نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هر کدام حدود 8 درصد افزایش را در این هفته ثبت کردند که اولین افزایش هفتگی آنها در هفت ماه اخیر است.

معاملات آتی برنت  نیز پس از کاهش 1.9 درصدی در روز پنجشنبه، با 73 سنت معادل 1 درصد افزایش، به 75.15 دلار در هر بشکه رسید. WTI پس از افت 2 درصدی در یک جلسه پرنوسان روز قبل، 73 سنت معادل 1 درصد افزایش یافت و به 71.67 دلار رسید.

زغال سنگ

کشور مقدونیه قصد دارد 3 میلیون تن زغال سنگ از کوزوو بخرد تا نیروگاه های زغال سنگ خود را تامین کند زیرا کمبود تولید داخلی و افزایش قیمت انرژی در اروپا این کشور را با بحران انرژی مواجه کرده است.

دولت مقدونیه در 9 نوامبر وضعیت بحران انرژی را اعلام کرد زیرا با کمبود تولید برق داخلی بدلیل خشکسالی و کاهش تامین انرژی نیروگاه های برق آبی مواجه شده و نرخ انرژی برق در اروپا سرسام آور شده است. این وضعیت اضطراری تا ژوئن سال آینده تمدید شده است، در حالی که مقامات از ماه آینده قیمت برق خانگی را 10 درصد افزایش خواهند داد.

بر اساس داده ها کشور کوزوو پنجمین ذخایر بزرگ زغال سنگ قهوه ای جهان را با 12 تا 14 میلیارد تن ذخیره دارد.

جمهوری سابق یوگسلاوی نیز بیش از 80 درصد برق خود را در نیروگاه های زغال سنگ تولید می کند، اما باید این میزان را کاهش دهد زیرا قصد دارد به سمت عضویت در اتحادیه اروپا حرکت کند. لازم به ذکر است که زغال سنگ قهوه ای، دارای کمترین میزان انرژی است و در هنگام سوختن، آلودگی های سمی زیادی آزاد می کند.

نیکل

معاملات آتی نیکل در دومین هفته دسامبر به کمتر از 20،000 دلار در هر تن معامله شد که از بالاترین سطح 2 هفته اخیر یعنی 20384.5 دلار در 8 دسامبر افت کرد؛ آن هم بدلیل افزایش عرضه بخاطر کاهش بحران برق در چین و اجازه به کارخانه های ذوب برای افزایش تولید.

زمانی که گروه چینی  Tsingshan، تولید نیکل را در اندونزی آغاز کرد، همگام با آن عدم اطمینان در مورد تأثیر نوع جدید کووید-19 در بهبود اقتصاد جهانی به کاهش چشم‌انداز تقاضا کمک کرد. از سوی دیگر، موجودی نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن با 58 درصد کاهش از آوریل به 110,358 تن رسید که پایین‌ترین میزان از دسامبر 2019 است. همچنین، موجودی انبارهای بورس فلزات شانگهای در هفته گذشته به 5,563 تن رسید که نزدیک به رکورد 4,455 تن در اوت بود.

گندم

معاملات آتی گندم شیکاگو در حدود 7.7 دلار در هر بوشل معامله شد که در پایین‌ترین حد یک ماه اخیر قرار داشت، در حالی که انتظار می‌رفت تولید صادرکنندگان برتر باعث افزایش ذخایر شود.

پیش بینی های موجودی انبارهای گندم در سراسر جهان از 275.8 میلیون تن به 278.2 میلیون تن افزایش یافته است.

این تجدید نظر به سمت بالا ناشی از برآوردهای بالاتر محصول از استرالیا (2.5 میلیون تن)، روسیه (1 میلیون تن) و کانادا (0.65 میلیون تن) است. در عین حال، برداشت بهتر از حد انتظار در آرژانتین، بورس غلات روزاریو و بورس غلات بوئنوس آیرس را به افزایش 0.7 میلیون تنی به عدد 21 میلیون تن رساند که 23.5 درصد بیشتر از فصل گذشته است. علاوه بر این، آب و هوای مساعد در برزیل باعث شد تا پیش‌بینی محصول خود در سال 2021/2022 را 0.122 میلیون تن افزایش دهد و به 7.811 میلیون تن برساند.

طلا

آسیا در این هفته با کاهش قیمت‌های داخلی تا پایان سال شاهد تقاضای مناسبی برای طلای فیزیکی بود، اگرچه نوسانات نرخ‌ها خریداران خرده‌فروشی و جواهرات در هند را منصرف کرد.

بازارهای چین، ژاپن و سنگاپور نیز سرنخ هایی را از افت قیمت جهانی طلا دریافت کردند.

دستمزد طلا (اجرت) ممکن است تا حدی به دلیل کاهش جریان قراضه افزایش یابد زیرا پالایشگاه ها برای شمارش سالانه ذخایر آماده می شوند.

بازار هند نسبت به قیمت‌های رسمی داخلی – شامل 10.75 درصد واردات و 3 درصد عوارض فروش – نسبت به قیمت‌های 2 دلاری هفته گذشته، حدود 2 دلار در هر اونس تخفیف داشت.

معاملات آتی طلای محلی حدود 47880 روپیه به ازای هر 10 گرم معامله شد که در هفته گذشته به 46388 روپیه به پایین‌ترین حد در دو ماه اخیر رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *