کاهش ریسک معاملات با بازار آپشن، چگونه!؟

قرارداد اختیار معامله یا آپشن (option)، قراردادی است، بین خریدار و فروشنده، به نحوی که خریدار از فروشنده اختیار معامله، حق خرید یا فروش یک دارایی را در یک قیمت معین، خریداری می کند. در اینجا نیز همانند تمام قراردادها، هر طرف، امتیازی را به طرف مقابل اعطاء می کند، خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان حق شرط پرداخت می کند، که در واقع همان قیمت اختیار معامله می باشد. فروشنده نیز حق خرید یا فروش دارایی مذکور را، در یک قیمت معین، به خریدار اعطاء می نماید.

یکی از ابزارهایی که در بورس تهران وجود دارد قرارداد اختیار معامله یا (option) سهام است. اختیار معامله قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد، حق(نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. از طرف دیگر، فروشنده قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است.

در همین راستا در این برنامه با خانم دکتر شهرزاد، معامله‌گر و مدرس بازار آپشن در مورد این ابزار و مزایای آن گفتگو نمودیم.

آموزش انواع بازارهای مالی با اپلیکیشن سیگنال

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام 👋
    ضمن تشکر از سیگنال عزیز بابت برنامه های مفیدآموزشی، اما باید بگم ک
    گرچه بروز اشکال در یه برنامه زنده طبیعیه، اما توی این فایل ضبط شده هم کلی اشکال و حتی قطعی صدا داشتیم
    امیدوارم در روزهای آینده درست بشه