بررسی وضعیت بنیادی فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)

بررسی وضعیت بنیادی فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)

فولاد امیرکبیر کاشان با نماد فجر از شرکت های پایین دستی در زنجیره تولید فولاد به شمار می رود. محصول اصلی این شرکت، ورق گالوانیزه (ورق فولادی با پوشش فلز روی) می باشد. فرایند تولید در این شرکت، با خرید ورق گرم شروع می شود. کلاف ورق گرم با نورد سرد به ضخامت مورد نظر برای محصول نهایی می رسد. ورق حاصل از نورد سرد به خط اسید شویی ارسال می گردد تا پوسته های اکسیدی نورد گرم و چربی ها پاکسازی شود. در نهایت ورق تولیدی به خط گالوانیزه ارسال می گردد تا سطح آن با فلز روی پوشش داده شود.

عمده درآمد فولاد امیرکبیر کاشان از محل فروش ورق گالوانیزه می باشد اما شرکت خدمات نورد سرد، اسیدشویی و آنیلینگ نیز ارائه می دهد که البته سهم بسیار کوچکی از درآمدهای شرکت را نسبت به فروش ورق گالوانیزه تشکیل می دهد.

شرکت طی 6 ماهه سال 98 توانسته است 464 میلیارد تومان فروش داشته باشد که نسبت به دوره مشابه در سال 97 با پیشرفت 13 درصدی همراه بوده است. نرخ فروش در شش ماهه سال 97 به طور میانگین 42 میلیون ریال به ازای هر تن بوده است که این رقم در سال 98 با پیشرفت چشمگیر به 78 میلیون ریال رسیده است. علت اصلی رشد درآمد شرکت نیز رشد نرخ فروش بوده است. اما اگر فروش مقداری شرکت را با دوره مشابه قبل مقایسه کنیم، شاهد روند کاهشی خواهیم بود. شرکت تا انتهای تابستان سال 97 موفق به فروش 86 هزار تن محصول گالوانیزه شده است در حالی که در دوره مشابه سال جاری مقدار فروش با افت شدید به 57 هزار تن رسیده است. این در حالی است که شرکت از لحاظ تولید مشکلی نداشته و مقدار تولید با دوره قبل برابری می کند. در واقع افزایش نرخ فروش توانسته است افت مقداری فروش را تا حد زیادی جبران کند. لذا در اولین گام، مشکل شرکت کاهش فروش مقداری می باشد که احتمالا به دلیل فروکش کردن نوسانات ارزی و کاهش تقاضا به دلیل ثبات نرخ ها می باشد. شرکت در گزارش سه ماهه بهار سال جاری 45 میلیارد تومان سود خالص ساخته است. این در حالی است که با نگاهی به صورت جریان وجوه نقد شرکت، شاهد خروج 18 میلیارد تومانی وجه نقد طی فعالیت های عملیاتی می باشیم که نشان دهنده مشکل شرکت در دریافت وجه کالاهای فروخته شده می باشد.

برآورد سود فجر در سال 1398

با توجه به نوسانات نرخ و مقدار فروش شرکت، برای سود سال 98 شرکت می توان سه سناریوی بدبینانه، منطقی و خوشبینانه را مد نظر قرار داد. بر اساس مفروضات، در حالت منطقی شرکت در سال 98 می تواند سود در محدوده 200 تومان برای هر سهم بسازد. در صورت بهبود نرخ و رسیدن مقدار فروش به مقدار سال 97 می توان انتظار سود 300 تومانی را نیز از سهم داشت. لذا گزارشات ماه های آتی شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مفروضات هر کدام از سناریوها و همچنین سود تحلیلی سال 98 در جدول زیر نشان داده شده است:

  نرخ فروش (ریال) مقدار فروش (تن) سود تحلیلی 98
بدبینانه 67.537.000 100.000 1584
میانه 75.639.231 115.000 2037
خوشبینانه 85.569.573 150.000 2991
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *